Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

van dubbel naar triple

• Jaeger

Hallo,

Op mijn racefiets zit een dubbel voorblad.

Nu zit ik er aan te denken om hier een triple op te (laten) zetten.

Kan je die er gewoon op monteren en dan klaar? Of heb je dan ook een andere ketting en/of voorderailleur nodig?

Heb afgelopen weekend 150 km AGR gereden en mistte soms toch een nog lager verzet.

Groet, Jaeger

• Keuteberg

Ja, zo zag ik er veel die een lager verzet miste. Maar je kan ook gewoon over gaan naar een compact, en dan 50-36 nemen als voorbladen, dat moet ook te doen zijn, zeker als je dan nog een 26/27 of zelfs 28 achteraan neemt als kleinste versnelling.

• Frans Fasee

Ja neem een compact, dan hoef je geen versteller, of voor derr. te veranderen. Gewoon een compact crankstel nemen. 50x34 en achter een 12x28 en je komt elke berg op. Dat is het goedkoopste. Succes!

• Jaeger

Oké dank, maar… ben zelf (nog) niet zo'n sleutelaar.

Heb mijn fiets paar jaar geleden gekocht en tot nu toe verder erg tevreden.

Is er een site waar dit soort dingen worden uitgelegd?

Neem aan dat je met 50x34 het aantal tandwielen bedoeld?

Lees op ander forums dat mensen ook hun achterste tandwielcasette wel wisselen alsof dit heel makkelijk is.

Zijn hier standaard maten voor?

Jaeger

• VDW

Om een dubbel om te bouwen naar triple heb je nodig:

- STI versteller links

- voorderailleur triple versie

- achterderailleur met lange kooi

- triple crankstel

- waarschijnlijk een nieuwe ketting.

Waarschijnlijk is het makkelijker om een fiets aan te schaffen met triple en je oude in te ruilen.

Ombouwen naar compact is simpel en dan heb je alleen een nieuw crankstel nodig. Ketting kun je gewoon inkorten. Cassette omzetten naar 12-27 en klaar is kees. 34-27 is toch een vrij licht verzet en zeker in NL moet je hier overal mee boven kunnen komen.

• Frans Fasee

Als je geen sleutelaar bent, gewoon ff naar de fietsenmaker en hij maakt je fiets klaar met een compact crankstel, en cassette 12x28, en je kunt elke berg beklimmen.

• Frans Fasee

Oftewel, ombouwen naar triple is teveel werk en veel te duur.

Dus gewoon een compact crankstel monteren en je bent klaar.

• Koen

Ik heb ook de 150 km gefietst afgelopen weekend en het ging heel makkelijk, ik had het binnenste blad niet nodig. Ik heb een triple en wil hem graag ombouwen naar een dubbel. Hoe werkt dit?

• Frans Fasee

Te duur, gewoon tripel behouden. Of sparen voor een nieuwe fiets met dubbel.

• Waarom niet?

Of zet eerst eens een 28 in je huidige pion. Dan kom je al een heel eind en kijk of het bevalt. Zo niet, kun je de fiets altijd nog ombouwen naar compact danwel triple.