Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Kan L.A. de Tour winnen?

• RM

Davide Rebellin won de recente uitvoering van de Waalse Pijl, voor de derde keer en op 37-jarige leeftijd welteverstaan. Andrei Tchmil was in 2000 even oud toen hij de Ronde van Vlaanderen won. Kan een even oude Lance Armstrong, voor een achtste maal, de Tour de France winnen? Deze vraag is al lange tijd onderwerp van debat en mijns inziens durft niemand deze stellig te beantwoorden.

Lance Armstrong is toch vooral ambassadeur voor zijn eigen Lance Armstrong Foundation: Livestrong. Zonder aan ’s mans goede bedoelingen te willen afdoen, kunnen we gerust stellen dat Armstrong rondrijdt met een zogenoemd dubbele agenda. De man die in 2005—officieel in 2006—zijn carrière beëindigde, is gedreven als vanouds. In filmpjes die op internet rondwaren was zijn indrukwekkende bovenbast al te zien en mettertijd daalt zijn vetpercentage naar acceptabele waarden. Tot nu toe reed hij vrij anoniem mee in het peloton en deed koerskilometers en –hardheid op, maar naarmate het voorjaar ten einde loopt en de periode van de grote ronden zich aandient, zal het toch ook bij The Boss beginnen te kriebelen. Iemand die beweert dat Lance Armstrong alleen maar voor de goodwill voor diens foundation rondrijdt, heeft het mijns inziens mis.

Normaal zou de vraag of een 37-jarige de Tour de France kan winnen negatief beantwoord worden. Het woord ‘normaal’ is echter niet op Lance Armstrong van toepassing. Laten we zijn ziekteverleden maar niet oprakelen, het volstaat om te herhalen dat hij zevenvoudig en recordwinnaar van de Tour is. Goed: de man is drie jaar afwezig geweest uit het peloton en is inmiddels naar wielermaatstaven bejaard. Daarbij komt dat het winnen van een grote ronde andere koek is dan het winnen van een eendaagse koers. Zijn leeftijd, afwezigheid uit het peloton én het feit dat de grootste kanshebber op de Tourzege, Alberto Contador, in dezelfde ploeg rijdt, pleiten allemaal tegen hem.

Wat pleit dan vóór Lance Armstrong? Allereerst dat hij Lance Armstrong is, en dus een exceptionele renner. Hij reed altijd al dominant, maar bovendien tactisch en diezelfde tactiek geeft hem als oude, sluwe vos een voorsprong op jonkies als Andy Schleck of Roman Kreuziger. Daarbij komt dat behalve Alberto Contador, andere concurrenten ook voor zijn ploeg Astana rijden: Levi Leipheimer en Andreas Klöden. Leipheimer, toch ook al 35, lijkt als goede whisky mettertijd alleen mar beter te worden. Toch lijkt, en hierin kan ik het mis hebben, Armstrong de schaduwkopman in de aanstaande Tour. Mocht Contador enig ongeluk overkomen, is Lance Armstrong, en niet Levi Leipheimer, de man die ‘de kastanjes uit het vuur moet halen’. Dit met dank aan de ploegleider.

Iets anders dat voor Armstrong spreekt, is het feit dat degenen die als concurrenten worden aangemerkt, in Armstrongs hoogtijdagen niet de tweede, maar derde viool speelden. Carlos Sastre, Denis Menchov en Cadel Evans kwamen op het tweede plan, achter een Jan Ullrich, Joseba Beloki enzovoorts. Goed, iemand kan stellen dat Armstrong minder is geworden mettertijd en de concurrentie beter, waardoor ze nu aan elkaar gewaagd zouden moeten zijn. Ik denk dat dit waar is: Armstrong is inderdaad geen twee categorieën beter dan eerdergenoemden, maar mijns inziens wel nog marginaal beter (en slimmer). Daarbij komt, en ik val in herhaling, de sterkte van zijn ploeg.

Wie Armstrong het meest moet vrezen, zijn Alberto Contador en Andy Schleck. De eerste kan echter intern mond- en benendood worden gemaakt ten faveure van The Boss en de tweede kan op een andere slinkse manier in de luren worden gelegd. De Armstrong van 2009 lijkt in de verste verte niet op de Armstrong van 1999-2005, althans, wat we tot nu toe van hem zagen. Feit is echter dat hij Lance Armstrong blijft en zelf 95% van de ‘oude’ Armstrong is ‘a force to be reckoned with’. Of het parcours in zijn voordeel is, weet ik niet, het is in elk geval niet in zijn nadeel. Bagatelliseer ik nu namen als Evans, Vande Velde en Menchov, of misschien Valverde, die m.i. de Tour nooit zal winnen, noch enige andere grote ronde? Nee, ik ben er stellig van overtuigd dat hij hen aankan. Zoals gezegd: de grootste concurrent is Alberto Contador. Vergeet ik Nibali en Kreuziger als ik Andy Schleck als zijn andere voornaamste concurrent noem? Natuurlijk kan ik het allemaal mis hebben, maar ik zie Armstrong wel op het podium staan aanstaande Tour, misschien op het hoogste treetje. En natuurlijk vergeet ik nog een aantal outsiders: Gerdemann, Fothen, Lövkvist en weet ik wie niet meer…

Groot vraagteken is echter of Lance Armstrong en zijn Astana aan de start van de aanstaande Tour verschijnen, want de voorbereidingsmaatregelen om dát te voorkomen lijken al in gang gezet te zijn. Als ‘de Fransen’—en ik generaliseer zelden—Armstrong zonodig een loer willen draaien, dan laten ze hem starten en strijdend ten onder gaan, dan krijgen de wielerliefhebbers wat ze willen: een kampioen die verliest in plaats van op zijn hoogtepunt stopt en het publiek een verlies gunt. Als Armstrong niet start in de Tour c.q. niet mag starten, zal hij altijd ongeslagen blijven in ‘zijn’ Tour en dat loutere feit zou de Fransen zwaarder op de maag moeten liggen.

Ik kan het allemaal mis hebben; misschien spreekt hier mijn hart en niet mijn verstand, de hoop in plaats van de vrees. Ergens in mij fluistert een stem dat Armstrong niet meer dan een luxeknecht wordt en inderdáád vooral ambassadeur is en niet meer…

Ik zeg hiervóór niets nieuws, oude koek, oude wijn in nieuwe zakken en meer van die cliché’s… maar ik wilde de discussie nog eens oprakelen, aanzwengelen enzo… (hop, nog wat cliché-uitspraken.

Hoe groot acht u de kans dat LA de Tour wint? En wat zijn de voorwaarden waaronder dat zou moeten gebeuren?

• apenzoon

dat van die concurrentie ben ik niet mee eens, Contador moet toch zeker tot net zo veel in staat zijn als de concurrentie destijds.

snelheden op beklimmingen en wattages vind ik geen goed vergelijkingsmateriaal omdat een renner als Armstrong 8 gedopeerde ploegmaats bij zich had die wel even de sprint bergop aantrokken.

Tegenwoordig kan dit niet meer en dus wordt er meer gelinkebald > lagere snelheden en wattages.

• HP

“Ik zeg hiervóór niets nieuws, oude koek, oude wijn in nieuwe zakken en meer van die cliché’s”

Relaxed. Hoef ik het hele stuk niet te lezen.

• Ron Meijers

En de beantwoording van mijn vraag? Kan dat er wel vanaf?

• Ron Meijers

Ik zie niet hoe dat linkeballen en die lagere snelheden Armstrong zouden moeten dwarszitten, eerder werkt dat in zijn voordeel, niet?

En in een schone koers geloof ik niet, en ‘schoon’ niet in de betekenis hoe de Belgen het gebruiken: ‘mooi’.

• Rudy Tek

Beetje lang stuk inderdaad Ron, ik beperk me dan ook maar tot de vraag:

Ja, sterker nog, hij heeft het al enkele keren gedaan.

• apenzoon

1%

- concurrentie zeker niet veel verminderd

- te oud

- te lang er tussenuit geweest

- nog niets gepresteerd dit jaar

- geen optimale voorbereiding, in tegenstelling tot vorige jaren

- tourwinnaars starten niet in de TDU

- armstrong zal geen risico's meer nemen en clean aan de start verschijnen dit jaar

Maar waarschijnlijk voelt hij dit zelf ook wel aan en daarom rijdt hij eerst de Giro om zijn niveau te testen, om dan vervolgens te concluderen dat hij toch maar moet gaan knechten.

Als hij echt zo zeker van zijn zaak was had hij zich natuurlijk aan zijn vaste programma gehouden, want dat heeft hem immers al 7 eindzeges opgeleverd.

• apenzoon

@ Ron Meijers:

Veel mensen zeggen; qua wattages komt Contador niet in de buurt van Armstrong, zelfs als Armstrong nog maar een deel van zijn kracht over had wint hij de tour mat 2 vingers in zijn neus.

Maar dit zegt niets imo omdat die wattages gebaseerd zijn op tijden/snelheden op beklimmingen. En zie het verschil maar eens tussen een alpe d'huez 2003 waar al die dopeurs de sprint aantrekken en alpe d'huez 2008, waar het ieder voor zich is.

• JW

De kans dat hij nog een Tour wint lijkt mij nihil.

Zijn voorbereiding lijkt in niets op die in zijn succesjaren.

In zijn ploeg zitten minstens twee betere renners.

Die periode “eruit” maakt hij op zijn leeftijd niet meer goed. Hij is het gedrang in het peloton ontwend. Bovendien zien de renners hem niet meer als “de patron”.

• Joey

Tuurlijk ‘kan’ hij de tour winnen wie had ooit gedacht dat VDB nog een koers zou winnen!