Michael Boogerd, na het zwarte gat en de dopinginsinuaties..
Michael Boogerd eindigde tien jaar geleden als tweede in Luik-Bastenaken- Luik, na Frank Vandenbroucke. Diezelfde VDB die onlangs verklaarde dat hij gedopeerd won, ‘net zoals de tweede, of derde, vierde of vijfde’. Boogerd: ‘Dat is niet echt netjes.’
Het is half negen ‘s ochtends en Michael Boogerd is een tweetal minuutjes te laat op de afspraak. ’Sorry, net mijn kind naar school gedaan.' Zo gaat dat dus, als voormalig profwielrenner op rust. In plaats van voor dag en dauw op de fiets te kruipen, zoals zo vaak tijdens zijn lange, succesvolle carrière, speelt Boogie modelpapa.
Twee jaar is Boogerd uit het peloton, zij het niet zonder slag of stoot. Hij, die wielerminnend Nederland talloze keren op zijn kop had gezet, leek wel de weg kwijt in zijn nieuwe leven. Hij, de kopman van Rabobank, raakte maar niet aan de slag in het wielermilieu - zijn eigenste ploeg lustte hem plots niet meer. Boogerd leek weg te glijden in het zwarte gat. ‘Met het leven na de sport viel plots een jarenlange structuur weg’, zegt hij. ‘Ik kon nergens meer op terugvallen. Er was plots geen excuus meer om de hond ’s ochtends niet uit te laten (lacht) Er waren geen doelen meer om me in vast te bijten, zoals ik jarenlang had gedaan. Ik deed wel wat pr-werk in het wielrennen, maar dat was bijlange niet hetzelfde.'
Beckham en Posh
Ten langen leste leidden de nasportcarrièreperikelen tot een breuk in het gezin Boogerd. Groot nieuws! In Nederland dan, want Boogerd en wederhelft waren een beetje de Nederlandse versie van het koppel David Beckham-Victoria ‘Posh’ Beckham: Boogerd had immers een ex-Miss Nederland, Nerena Boogerd, als partner. Behoorlijk wat inkt vloeide over de privéperikelen ten huize Boogerd: vrouw kwijt, villa te koop, dat soort dingen. Boogerd: ‘Tja, ik ben nu eenmaal een BN’er, zoals dat heet, een Bekende Nederlander. Dus moet ik dat allemaal ondergaan, ofschoon ik dat liever niet zou willen. Ik zou daar ook spastisch over kunnen doen, maar dat heeft weinig zin.'
Goed nieuws: de BN'er Boogerd en zijn gezin zijn weer herenigd. ‘We zijn weer samen, ja, en dat geeft de nodige rust. Ik heb het behoorlijk druk, en dan ben ik blij dat ik ’s avonds kan genieten bij mijn familie. Het doet deugd dat de puzzel weer past, dat is toch een houvast in het nieuwe leven na de sport.'
Zoetjesaan rolt Boogerd ook weer in het peloton. Voor een Nederlandse tv-zender presenteert hij Wielerland, een blik achter de schermen van de koers met een centrale gast - onder meer Ronde van Vlaanderen-winnaar Stijn Devolder passeerde al de revue. Boogerd: ‘Het is een positief programma, ik wil niet al te kritisch zijn, ik wil een goed imago van de koers uitdragen.’ Daarnaast studeert hij bijna af als marketingmanager. Boogerd: ‘Binnen een maand ben ik klaar. En als het van mij afhangt, wil ik graag in een soortgelijke functie in het peloton terechtkomen, liefst op een hoog niveau. Er moet natuurlijk plaats zijn.’
Van een sportieve comeback, zoals vorig jaar nog geopperd, is geen sprake. ‘Ach, dat was een lokkertje van een mediaprogramma, in de tijd dat Lance Armstrong zijn comeback maakte, maar het was nooit mijn bedoeling om terug te komen.’
En toen kwam er een tgv aan
Naast Armstrong is er anders nog een generatiegenoot van Boogerd die een comeback wil maken: Frank Vandenbroucke. Exact een decennium is het geleden dat Vandenbroucke Luik-Bastenaken-Luik won. En of Boogerd zich nog de klassieker herinnert. Boogerd: ‘Ik weet er nog alles van. Ik voelde me die dag echt sterk. Toch was ik verbaasd dat ik op de Saint-Nicolas behoorlijk makkelijk Paolo Bettini kon losrijden. En nou rijd ik even op mijn eentje naar de aankomst in Ans toe, zo dacht ik. Want ik zat nog niet kapot. En toen kwam er een tgv aan. Vandenbroucke was toen gewoon een klasse sterker.’
Het zou het laatste grote kunstje van VDB zijn, een hoge top, gevolgd door diepe dalen met af en toe nog een klein bergje. Vandenbroucke gaf onlangs toe dat hij die dag gedopeerd reed. En in dezelfde adem: ‘Ik had die dag niets anders genomen dan de tweede, de derde, de vierde en de vijfde. Iedereen had hetzelfde in zijn lijf.’ Boogerd: ‘Dat vind ik een rare uitspraak, hoor. Ik vind het niet echt netjes van Vandenbroucke. Herhaaldelijk zei men mij dat het toch niet normaal was wat Vandenbroucke die dag deed, maar ik ben altijd hoffelijk geweest tegenover hem. Ik heb hem nooit verdacht gemaakt, hij was ook nooit betrapt.’ Maar of het waar was wat Vandenbroucke beweert? Boogerd ontkent. ‘Natuurlijk zal ik Vandenbroucke nog de hand schudden als ik hem zie. Hij blijft een renner van uitzonderlijke klasse.’
Gelooft Boogerd nog in de comeback van VDB? ‘Tja, sinds die zege in Luik-Bastenaken-Luik zat hij niet zoveel op de fiets, hé. Dus lichamelijk kan hij een comeback nog wel aan. En dat hij nog altijd koerst, wil ook zeggen dat hij het nog altijd graag doet. Maar ik geloof niet dat hij ooit op zijn oude niveau kan terugkeren.’
Hans Jacobs
Bron: Het Nieuwsblad