Peloton houdt nog van Basso
Door JEROEN SCHMALE
LUIK - Ivan Basso is na zijn dopingzaak gretig en wil zich als schone winnaar bewijzen. Zondag de eerste test: Luik-Bastenaken-Luik.
Wat is dat toch, die fascinatie van veel profwielrenners voor Twitter? Op die microblog laten ze berichtjes achter aan de mensen die alles van hen willen weten. Ruim tienduizend mensen zijn geïnteresseerd in de verrichtingen van Ivan Basso (31), die eind vorig jaar terugkeerde na een schorsing vanwege zijn aandeel in het schandaal rond de Spaanse dope-arts Fuentes.
Het beeld dat de volgers van Basso krijgen: de Italiaan is momenteel een van de meest gelukkige mensen op aarde. Vrijwel elke dag meldt de coureur in aandoenlijk Engels hoe ‘happy’ hij wel niet is. Of hij nu dineert met zijn vrouw Micaela, speelt met zijn kinderen Domitilla en Santiago, of weer een ander gedeelte van de komende Ronde van Italië inspecteert met zijn ploeggenoten.
Basso is over twee weken topfavoriet voor de 100-jarige Ronde van Italië. Die status verstevigt hij momenteel alleen maar door zijn sterke optreden in de Ronde van Trentino. Als vandaag de slotetappe van deze zware rittenkoers verreden is, reist Basso direct door naar de Ardennen, voor de zwaarste aprilklassieker: Luik-Bastenaken-Luik, morgen.
Daarna neemt hij even een adempauze, thuis in Noord-Italië. En meldt hij meer dan waarschijnlijk op Twitter dat hij gelukkig is.
,,Maar dat ben ik ook echt,’’ vertelde Basso vorige maand, na de voorlaatste etappe van de Italiaanse rittenkoers Tirreno-Adriatico. Hij had die avond in San Benedetto del Tronto het hoogste woord. ’s Middags had hij in de koninginnerit van Tirreno-Adriatico veel indruk gemaakt, in Camerino werd hij derde, in het eindklassement vijfde. Voor wie het nog niet wist: Ivan Basso is terug.
Dat gelukzalige gevoel bekroop hem al bij zijn eerste koers na zijn schorsing, de Japan Cup, eind vorig jaar. Daarna reed hij nog in Argentinië (Ronde van San Luis) en de Verenigde Staten (Ronde van Californië), voor Tirreno-Adriatico. Het lijkt op een wereldwijde campagne, zoals die van zijn vriend Lance Armstrong, maar het is toeval. ,,Ik heb veel wedstrijden gereden, niet eens zozeer om ritme op te doen, maar vooral om het gevoel terug te krijgen. Het slapen in hotels met de ploeg, het rijden in het peloton, de laatste kilometers in een koers. Dat gevoel moest terugkomen. Het zijn details die je in trainingen niet kan ensceneren.’’
Maar als hij nu zo dolgelukkig is, hoe was het dan pakweg twee jaar geleden met hem, toen het dopingnet rond zijn persoon zich sloot? Op 30 april 2007 leverde de toenmalige Discovery Channel-renner zijn contract in bij manager Johan Bruyneel, die hem toen al een tijdje had geschorst. Een week later gaf Basso een bizarre verklaring voor de verhoorders van het Italiaanse Olympisch Comité (CONI), over zijn aandeel in zaak-Fuentes.
Op bloedzakken die bij de Spaanse arts gevonden werden stond de codenaam Birillo, de naam van Basso’s hond. Na een jaar vol kleine en grote leugens onthulde hij tegenover het CONI: Ja, hij had de intentie om zich voor de Tour de France van 2006 van bloeddoping te bedienen, maar nee, hij deed dit nimmer. Het verdict in Rome: schorsing tot 24 oktober 2008. Twee dagen later werd hij bij de Japan Cup derde.
,,Er is een tijd geweest dat ik bij wijze van spreken uit het raam wilde springen,’’ vertelde Basso in San Benedetto del Tronto, toen een opmerking van Filippo Pozzato ter sprake kwam. De Katusha-renner ergerde zich aan de grote media-aandacht voor zijn terugkerende landgenoot.
,,Waarom ligt de focus alleen op Basso, niet op een gewone man als Alessandro Ballan,’’ vroeg ‘Pippo’ Pozzato zich af. Basso, in een reactie: ,,Laten we niet vergeten hoeveel aandacht er voor mij was toen ik geschorst was.’’
,,Toch is het wel ongelooflijk dat hij aan het einde van zijn schorsing al tot topfavoriet voor de Giro werd gebombardeerd,’’ oordeelt Frederik Willems, Basso’s Belgische ploeggenoot bij Liquigas.
De Italiaanse wielerpers lijkt Basso al lang en breed vergeven te hebben. Het is ook eigenbelang: hij is minder kleurloos dan Davide Rebellin, sterker dan Danilo di Luca, geen eeuwig vraagteken als Damiano Cunego, niet geschorst zoals Riccardo Ricco en Leonardo Piepoli en meer ervaren dan Vincenzo Nibali.
Niet onbelangrijk: hij is een prettig en correct mens in de omgang. Niet alleen naar journalisten, maar ook naar zijn collega’s. Willems kreeg een sms van hem, nadat hij begin deze maand de Driedaagse De Panne had gewonnen. ,,En op trainingskamp hebben we een aangenaam gesprek gehad over trainen voor een nieuw seizoen in Belgische weersomstandigheden. Vooral over de krachttraining die ik binnen doe bij slecht weer wilde hij het nodige weten.’’
Basso werkt sinds dit seizoen samen met Aldo Sassi, directeur van het sportcentrum van Mapei, en fervent tegenstander van doping. Sassi publiceert regelmatig bloedwaarden van de renner op internet. Geen leesvoer voor leken, maar het signaal dat hier van uit gaat is duidelijk. De nieuwe Basso is schoon én open.
,,Als ik na mijn comeback weer ga winnen, denk ik dat dit een heel belangrijk signaal zal zijn,’’ vertelde Basso het wielermagazine Procycling. ,,Als het CONI, de WADA (de mondiale antidopingautoriteit, red.), mijn team Liquigas en weet ik wie nog meer kunnen bevestigen dat ik schoon ben, denk ik dat ik de boodschap over kan brengen dat je schoon kunt winnen. Als ik aan de andere kant niet zo goed zal zijn als voorheen, kun je me net zo goed van een brug af gooien. Ik zal totaal niet meer geloofwaardig zijn en de pers en het publiek zullen alle recht hebben me compleet te negeren.’’
Willems: ,,Ik denk dat één van de drijfveren voor Ivan is dat hij wel gestraft is voor zijn rol in Operación Puerto, terwijl in het peloton andere jongens rijden die er ook bij betrokken waren, maar nooit gepakt.’’
Karsten Kroon, smaakmaker in deze klassiekermaand namens Nederland, spreekt al snel over ‘liefde voor de sport’ als hij het over Basso heeft. Ook al was hij eerst zeer kritisch over zijn voormalige ploeggenoot bij CSC, die ook de baan van de Drent op het spel zette door zijn betrokkenheid bij operatie-Puerto, nu is hij vol waardering.
,,Ook al heeft hij de ploeg destijds aan het wankelen gebracht, zonder uitzondering spreekt iedereen bij het team louter positief over Ivan,’’ zegt Kroon, die Basso dit seizoen alleen bij Milaan-Sanremo trof. In de lange aanloop naar de finale van de klassieker, ergens tussen Milaan en de Middellandse Zee, hadden de twee vorige maand een goed gesprek.
Kroon: ,,Over onze vrouwen, onze kinderen. Over trainen en hoe blij hij wel niet is dat hij weer op de fiets zit. Ik geloof dat hij zich schaamt voor de fouten die hij heeft gemaakt, maar hij houdt zoveel van de wielersport dat hij weer is teruggekeerd.’’
,,Ivan is wel een geval apart, want er zijn genoeg renners die ik na hun schorsing echt niet meer wil spreken. Zo’n jongen als Riccardo Ricco, die hoef ik echt niet meer te zien, hoor. Vervelende man, die ook nog eens doping gebruikte.’’
Bron: sprotwereld.nl