Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

0-benen en x-benen

• Vlugge Japie

Wielrenners hebben ook last van een expres aangeleerde x-been. Men zegt dat je bergop meer kracht zou kunnen leveren en dat het aerodynamischer zou zijn. Bovendien is het ook onderhevig aan modetrends (toppers die zo rijden, evenals verzet).

Wat ik wil zeggen: x-benen op de fiets betekent niet per see x benen bij normaal staan.

Groet.

• evs

http://www.photos-finish.com/imagebrowser/p048_5_00_26.html

x benen

• Tjarko

Dat klopt, ‘vroeger’ werd aangeleerd om met de benen ‘de buis op te wrijven’. Daar is men echter al een behoorlijk aantal jaren vanaf. De natuurlijke weg van je benen blijkt het beste, levert de minste blessures op.

Ow jah, met de armen uit elkaar heet: ‘met behangrollen’ fietsen (onder de arm).

Ow jah een echte O-been en O-arm rijden van vroeger was Steve Bauer, een Amerikaan, uit de tijd van Greg Lemond, en reed nog bij Motorola.

Waar ik aan wil toevoegen dat Lance Armstrong in zijn ‘jonge jaren’met enorme behangrollen onder de arm reed, en met uitstaande knieen. Dit heeft hij later verandert, omdat dat minder lucht-weerstand geeft.

• Tjarko

Nee, dat is uitbollen na de finish, geen x-benen.

• Tjarko

Ja, die zat als een kromme muis op zijn fiets, met zijn hoofd tussen zijn armen, zijn neus op het stuur en benen waar een varken tussendoor kon. De (sorry) meest lelijke renner (op de fiets) ooit. Maar hij reed wel uitslagen! Dus, who cares.

• Vlugge Japie

Spreek jezelf even tegen Tjarko:"

Waar ik aan wil toevoegen dat Lance Armstrong in zijn ‘jonge jaren’met enorme behangrollen onder de arm reed, en met uitstaande knieen. Dit heeft hij later verandert, omdat dat minder lucht-weerstand geeft."

“De natuurlijke weg van je benen blijkt het beste, levert de minste blessures op.”

Wat is het nou ;)?

• Tjarko

Het is allebei, Armstrong reed in zijn jonge jaren (bewust of onbewust) breed uit. Dus met knieen en armen naar buiten, om groter, breder, sterker te lijken. Vooral door de tips van toenmalig ploegleider bij Motorola, Hennie Kuiper, is hij zijn stijl gaan aanpassen. Deze stijl was definitief verandert toen hij zijn come-back maakte na zijn ziekte.

Zo voldoende toegelicht?

• Sub Culture

Mag ik trouwens nog eventjes kwijt dat ik indertijd fel heb zitten genieten van de o-been stijl die Tafi in de nadagen van zijn carrière er op nahield. Prachtig was dat. Tegen alle regels van de aerodynamische stijl in.

• appeltje

Waar gaat het om, O- en X-benen terwijl je fietst of staat? Dit maakt nogal een groot verschil namelijk. Zul je ook bij andere mensen uitkomen.

Groetjes,

appeltje

• achterhoeker 2duuzend

Er is geen letter in het alfabet die de zitpositie van Escartin kan beschrijven…