Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

De tegenstrijdigheid van het Spaanse wielrennen

• Massimo

Nuchtere feiten:

- alle grote rondes + OS gewonnen door een Spanjaard in 2008

vs.

- heel veel (kleinere) Spaanse koersen zijn óf afgelast of kunnen amper een fatsoenlijk deelnemersveld aan de start krijgen. Zie bijvoorbeeld la Vuelta Ciclista a Asturias die morgen begint.

Wie legt mij deze tegenstelling uit?

• Keuteberg

Financiële crisis? Nauwelijks nog sponsors te krijgen door imagoschade in het wielrennen? Het feit dat Spanje ook Europees kampioen werd in het voetbal waardoor de aandacht voor het wielrennen toch niet erg groot is/was?

• Cyclad

Imagoschade

• Siem

Voor het ProTour tijdperk hadden de vele Spaanse rondjes hun eigen “circuit”. Euskaltel en Kelme peinsden er niet over naar de AGR en P-R te komen, zelfs LBL was al twijfelachtig. Met het inlassen van de ProTour werd dit een verplichting en kwam er een groot onderscheid tussen de rondjes die wél mee mochten doen (Baskenland-Catalonie) en de rondjes die niet mee mochten doen.

Daarnaast maakt succes natuurlijk ook verwend. Een zege in een grote ronde meer of minder kijken de spanjolen niet meer van op. En de successen in de Spaanse sport afgelopen zomer waren natuurlijk ook niet misselijk. Misschien heerst er in Spanje ook wel een soort wantrouwen n.a.v. de vele beschuldigingen in het peloton.

Tot zover mijn ideeen hierover.

• Massimo

Ja daar was ik uiteraard zelf ook wel opgekomen. Dat argument van het EK vind ik overigens niet opgaan, want ik spreek over koersen in 2009. Daarnaast is er best heel veel aandacht voor wielrennen in Spanje, zo'n beetje elke 2.1-koers komt live op TV (regionale zenders dat wel, maar toch….).

• arend appelberg

heel simpel. de economische crisis slaat het hardst toe in spanje en verenigde staten. daarom dat dara dit jaar allerlei koersne en teams verdwijnen. in spanje is op dit moment helemala nergens nog geld voor. ook het voetbal heeft het zwaar daar. buiten real madrid natuurlijk

• henk

In spanje zijn al jaren lang de kleinere rondjes met maar 100 120 deelnemers. Dat is ook bij de amateurs zo.

België is altijd vol met bijna altijd in elke 1.1 of 1.2 koers tegen de 200 man.

In Nederland is dit vaak al iets minder.

Maar dat er koersen afgelast worden is natuurlijk zonde. Want als mij nou iets mooi lijkt zijn het die spaanse rondjes!

• Goozzer

Real Madrid is ook al een keer of 300 failliet hoor. Alleen door steeds hetzelfde stukje trainingsgrond te aan- en verkopen (van en aan de gemeente) weet men dat belachelijke uitgavenpatroon vol te houden. Overigens zie je die verkapte overheidssponsoring ook in het wielrennen terug: hoeveel Spaanse ploegjes worden, of zijn dat door de tijd heen, wel niet gesponsord door gemeenten, provincies e.d. ?

• Goozzer

Die Spaanse rondjes - ook de wedstrijden bij Amateurs/Semiprofessionals e.d. - zijn inderdaad super. De sfeer bij die wedstrijdjes hoeft zeker niet altijd veel onder voor die van de befaamde ‘Belgische kermiskoersen’. De sport leeft heus wel in Spanje…

• arend appelberg

klopt. wielrennen is een van de grootste sporten in spanje. alleen voetbal is groter. veel spaanse amateurclubs zijn ook rijker dan menig pct of ct team. grote budgetten. goede hotels. huizen voor renners en gestructureerde doping. alles perfetc georganiseerd