Hoe staat het met Menstjsow? Is hij op schema? Start hij morgen in Romandië?
Je hoort niks over hem.
Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.
Naar overzicht van alle forumsMentsjow of Menchov…
Ik denk dat iedereen wel weet wie hij bedoelde.
Maar als we nu toch aan het mierenneuken zijn:
zowel Mentsjow als Menchov is een “romanisatie” van een naam die eigenlijk niet geschreven hoort te worden in ons alfabet. De naam van die renner wordt eigenlijk geschreven in het Cyrillisch en iedere romanisatie berust op conventies en je kan daar dus eigenlijk strikt gezien geen fouten in schrijven.
Neem nu Mao Zedong of Mao Tse-Toeng.
Het eerste is een Pinyin-romanisatie en geldt sinds de jaren '80 meer en meer als standaard.
Het tweede is de Wade-Giles romanisatie en was de norm tot de jaren '80.
Beiden zijn echter correct alhoewel je dan wel de beide systemen niet door elkaar hoort te gebruiken in één en dezelfde tekst. Dus niet Mao Tse-Toeng en Zhou Enlai (of Mao Zedong en Tsjou En-lai) in dezelfde tekst.
Zo zie je maar dat er altijd nog een grotere schoolmeester is…
Gerd, er zit een spelfout in je naam.
Er is inderdaad altijd een grotere schoolmeester:
Wij hebben in Nederland(en België) de afspraak om Russische namen fonetisch te schrijven. Mentsjov schrijf je dus in Nederland als Mentsjov.
Menchov is ironisch genoeg een anglicisme.. (Is het niet hilarisch, een russische naam die een anglicisme is? Ik heb hier een halfuur smakelijk om gelachen) Ik geloof dat men in Duitsland/Frankrijk de boel ook zo spelt
Zie ook dit onderzoek van de univ. Leiden:
http://www.schaeken.nl/lu/onderwijs/extra/cyrtrans.pdf
Kanp Oudesluis Dronken Thuis (mooie nick trouwens).
Ik heb geen second de illusie gehad om juist te zijn. Ik heb mijn informatie zelfs niet gecheckt (mbt tot Chinees ben ik vrij zeker, ben zelf sinoloog alhoewel dit allemaal zeer lang geleden is). Metsjov of Menchov was Brusselse bluf…ik wou even iets duidelijk maken aan mensen die dergelijke onnozele reacties hebben.
Dat Menchov nu niet juist blijkt te zijn valt mij eigenlijk bijzonder goed mee.
Maar je had dit zelf wel begrepen.
Overigens vind ik jouw reactie niet schoolmeesterachtig.
Ik heb een gloeiende hekel aan spelling, vind dat het nul-komma-nul zegt over taalgevoel of taalvirtuositeit (de spellingsfreaks zijn de boekhouders onder de taalminnende, waarbij ik mij nu al verontschuldig aan het adres van boekhouders, zo'n belediging verdienen zij niet). Maar bovenal vind ik het grof om voor zoiets off-topic te gaan.
Ik heb dat ooit eens gezegd en daardoor is het knechtje van Mart Smeets hier weg gebleven. Hij vond het nodig om mensen te verbeteren in de spelling van rennersnamen.
Waarbij ik altijd zeer graag geweten had hoe Mart reageert als dat knechtje dergelijke opmerkingen meent te moeten maken (waarschijnlijk durft hij dan niet en kwam hij zich hier lekker afreageren).
Sorry dat ik nu zelf totaal off-topic ga.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?