Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Lars Boom voorzichtig

• Eddy Veen

http://www.omroepbrabant.nl/?news/117420502/Boom+maakt+opwachting+als+wegrenner.aspx

• Keuteberg

Is ook gewoon verstandig. Ik weet niet waarom mensen ineens verwachten dat hij meteen gaat winnen. Als je zijn carrière bekijkt zie je dat hij, zowel bij het veldrijden als het wegwielrennen, altijd een paar koersen nodig heeft om wedstrijdritme op te doen. Dat is niet meer dan logisch, dat heeft elke wegrenner nodig. Ik denk dat hij in de Ronde van België op het eind van de maand mei wel een eerste keer echt voor de overwinning gaat meedoen.

• Massimo

VLIJMEN - Als hij het laatste beetje van zijn warme chocomel drinkt, nemen we hem nog eens goed op. Hier zit niet langer de man die de voorbije twee winters tot de beste crossers ter wereld behoorde.

Dit is een coureur aan de vooravond van een heel nieuw avontuur. Lars Boom is definitief wegrenner en rijdt vandaag de Eschborn-Frankfurt City Loop.

Denk niet dat de Brabander nu opeens een heel ander mens is. Verschil tussen de crosser Lars Boom en de wegrenner Lars Boom is er volgens hem nauwelijks. Niet in gewicht, niet qua instelling. Ook al weet hij natuurlijk best dat het veld niet te vergelijken is met de weg.

,,Het geeft een ander gevoel,'' geeft Boom aan. ,,De cross is veel korter, intensiever ook. Omdat het maar een uur is, beleef je ook veel meer. In een wegkoers van vijf uur zitten altijd wel rustige momenten. Dan heb je even siësta, al probeer ik toch altijd redelijk scherp van voren te koersen.''

De laatste keer dat we echt van Lars Boom vernamen was op 1 februari tijdens het WK veldrijden in Hoogerheide. De race waar hij zich zoveel van had voorgesteld, eindigde in een deceptie. Hij kwam pas als twintigste over de finish, ver achter de Belgische wereldkampioen Niels Albert. Boom zette zijn crossfiets op zolder en zocht vervolgens de zon op in Mexico.

Hij had het nodig. ,,Even niet bezig zijn met fietsen, met trainen of met je voortdurend focussen,'' zegt hij. ,,Ik heb carnaval gevierd, ben lekker op stap gegaan met vrienden. Even eruit, een paar weken waarin de fiets niet op één stond.

,,Die periode heeft me goed gedaan. Ik ben tijdens mijn vakantie niet meer met Hoogerheide bezig geweest, was veel te druk met andere dingen: met insmeren, de zon, lekker eten en drinken. Zo zit ik ook wel in elkaar, ik kan dingen snel vergeten. Ik houd in mijn achterhoofd wat er is gebeurd, maar voor de rest is het niet anders. Ik was die dag gewoon niet goed genoeg. Klaar.''

Het is niet zo dat hij de cross zat is, maar voorlopig gaat alle aandacht naar de weg. Boom was simpelweg toe aan een nieuwe fase in zijn carrière. Natuurlijk is hij niet onervaren op de weg, de Brabander is nota bene de regerend nationaal kampioen. Maar op het allerhoogste niveau - in de ProTour - trapte hij nog geen meter.

Lars Boom kijkt al wat langer uit naar zijn avontuur op de weg. ,,Als ik tv kijk, zie ik regelmatig jongens met wie ik vroeger altijd heb gefietst. Edvald Boasson Hagen, Tony Martin en zo kan ik er nog veel meer opnoemen. Je houdt in de gaten hoe ze rijden en hoopt dat je straks niet voor hen onder hoeft te doen.

,,Ik denk nu ook wel eens: misschien ben ik wel één of twee jaar te laat prof op de weg geworden. Die jongens hebben al grote wedstrijden gereden, koersen van 260 kilometer. Die hebben meer basis dan ik. Het is niet zo dat ik ergens spijt van heb, maar ik denk er wel over na. Als Boasson Hagen Gent-Wevelgem wint, maar ook als ik Martijn Maaskant vierde zie worden in de Ronde van Vlaanderen. Dan gaat het kriebelen.''

De nationaal kampioen durft er niet zomaar vanuit te gaan dat dat soort uitslagen voor hem ook is weggelegd. ,,Ik denk niet: ‘dat kan ik ook’. Ik wíl het ook, maar dat is wat anders. Ik mag wel denken dat ik dat kan, maar zoiets zal ik niet uitspreken. Ik weet dat ik sluw, gehaaid en snel genoeg ben om koersen af te maken. Maar ik moet het allemaal nog wel bewijzen.''

Het is een andere toon dan die hij als veldrijder aansloeg. Als crosser was Boom altijd zelfverzekerd, deinsde hij voor geen enkele uitdaging terug. Zijn reputatie zorgt ervoor dat er om hem heen altijd een verwachtingspatroon hangt. Van de supporters, maar ook van de ploegleiding. Binnen Rabobank stellen ze zich veel voor van de wegrenner Lars Boom.

Hij is zich er terdege van bewust. ,,Ik vind dat verwachtingspatroon niet altijd fijn, omdat het vrij hoog is. Mensen moeten niet denken dat alles waar je een doel van maakt ook automatisch lukt. Aan de andere kant: dat er iets wordt verwacht, is het gevolg van de dingen die ik de afgelopen jaren heb laten zien. Daar moet ik me aan vasthouden.

,,Toen ik in 2004 bij de continentale ploeg van Rabobank kwam, was ik óók voorzichtig. Dan luister je en probeer je dingen in je op te nemen. Dat ben ik nu ook van plan. Ik heb heel lang opgekeken tegen het ProTour-team en nu mag ik er zelf in rijden. Ik wil niet de man zijn die aan tafel zit te praten, die alles weet te vertellen. Ik wil luisteren, leren, dat is nu belangrijk. Het is ook geen probleem om me weg te cijferen voor jongens als Freire, Menchov en Gesink. Het mag duidelijk zijn dat die nu een treetje hoger staan dan ik.''

De afgelopen weken werkte de Brabander een intensief trainingsprogramma af. Vrijwel dagelijks zat Boom een paar uur op de fiets, daarnaast zat hij regelmatig in de sportschool om aan zijn spiermassa te werken. En vandaag start hij in de Duitse eendagskoers Eschborn-Frankfurt City Loop, voorheen Rundum den Henninger Turm.

Waar hij staat, Boom kan het zelf slecht inschatten. Al gaat hij er niet vanuit dat hij vanmiddag tot de kanshebbers behoort. ,,Ik hoop dat ik gewoon mee kan rijden, ik verwacht echt geen bijzondere uitslag. Wel hoop ik straks goed te zijn in enkele Nederlandse wedstrijden. Dat moet ook kunnen. Ik heb even moeten wennen aan mijn nieuwe Giant-fiets, maar ik merk de afgelopen week dat ik steeds makkelijker trap.''

In zijn agenda heeft hij wel het NK (eind juni) aangekruist en heel voorzichtig denkt hij ook aan het wereldkampioenschap in het Zwitserse Mendrisio (eind september). Maar het hart van Lars Boom gaat vooral sneller kloppen als hij denkt aan het voorjaar van 2010. Aan koersen als de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix.

Want hij draait er niet omheen, daar ligt zijn toekomstige jachtterrein. ,,Als ik gestopt ben hoop ik ook op de weg een keer wereldkampioen te zijn geweest,'' klinkt het klip en klaar.

,,En ik hoop een paar klassiekers te hebben gewonnen. Welke maakt me niet eens zoveel uit, maar het liefst een paar verschillende. Ik wil de komende jaren grote dingen doen in grote koersen. Dat zit in mijn hoofd, dat is het doel.''

Sportwereld.nl

• Bart

Jij onderschrijft het belang van voorzichtig zijn bij de verwachtingen over Boom, en vervolgens heb je het over de overwinning van de Ronde van Belgie. Lijkt mij een beetje vreemd.

• Cecchini

Uit de Volkskrant van vandaag

Gewoon lekker trainen, dan komt de rest vanzelf

door Bart Jungmann

Lars Boom zingt een toontje lager, in elk geval voorlopig. De wielrenner die de afgelopen seizoenen alle Vlaamse veldrijders op de kast kreeg met zijn grootspraak, zegt nu: ‘Hopelijk rijd ik de wedstrijd uit en eindig ik in de eerste groep.’

De 23-jarige Boom doelt op de Eschborn-Frankfurt City Loop, een wedstrijd die onder de naam Rund um den Henninger Turm een semiklassieke status opbouwde. Twee dingen zijn onveranderd: de route doorkruist het Taunus-gebergte rond Frankfurt en wordt op de Dag van de Arbeid (1 mei) verreden. ‘Volgens mij is het nog steeds een lastige koers’, zegt Lars Boom.

Voor hem is het vooral een markeringspunt in zijn loopbaan. Boom stapt officieel over naar het profpeloton. Tot nu toe maakte hij vooral furore als cyclocrosser, de enige die de Belgische overheersing kon doorbreken. Maar de wegrenners hebben hem ook te vrezen, getuige zijn nationale titels vorig seizoen in de tijdrit en op de weg tussen de grote jongens. Was 2008 een grandioos jaar dat hem bijna tot Sportman van het Jaar maakte, 2009 wordt een overgangsjaar of zoals hij zelf zegt: een leerjaar.

Niet gefietst

Na het mislukte WK veldrijden, drie maanden geleden in eigen land gehouden, heeft Lars Boom zijn fiets een paar weken niet aangekeken. ‘Ik ben eerst op vakantie gegaan en heb daarna nog een paar weken rust genomen.’

In de aanloop naar de Amstel Gold Race testte hij zijn conditie voor het eerst weer met ploeggenoten die in Limburg de naam van Rabo hoog moesten houden. Dat viel, opnieuw in alle voorzichtigheid uitgedrukt, niet tegen. ‘Ik was niet helemaal in orde, maar het ging eigenlijk best redelijk. Nu sta ik er in elk geval veel beter voor.’

Stuiptrekking

Lars Boom betreedt het internationale podium in een koers die een laatste stuiptrekking van het voorjaarsseizoen is. Veel plezier heeft de sponsor nog niet gehad van een ploeg die haar aanvallende aspiraties nauwelijks tastbaar kon maken. Maar de kritiek die de afgelopen dagen op Rabo neerdaalde, zint Boom niet.

‘Ik vind dat er goed is gereden, dat de renners zichzelf hebben laten zien. Natuurlijk is het spijtig dat het niet zoveel heeft opgeleverd, maar ze zijn strijdend ten onder gegaan.’

Verwacht van Lars Boom niet dat hij het tij meteen zal keren. ‘Ik hoop op een vrije rol in Frankfurt, maar dat zal niet voor de overwinning zijn.’ Hij dicht zichzelf eind mei in de Ronde van België pas een rol van betekenis toe. ‘En daarna hoop ik weer een goed NK te rijden.’

Ronde van Spanje

De Ronde van Zwitserland zal zijn eerste kennismaking met de toppers worden, het eerste serieuze doel is de Ronde van Spanje komend najaar. De proloog wordt verreden in Assen en wie weet hoever zijn talent in het tijdrijden reikt. Maar ook daarover durft Boom niet meer te zeggen dan dat hij hoopt ‘goed te beginnen’.

Nee, aan stoere praat waagt Lars Boom zich niet. ‘Het is toch een stapje hoger.’ Dan moet je niet meteen hoog van de toren blazen. ‘Gewoon lekker trainen, dan komt de rest vanzelf.’

In 2010 zal zijn profloopbaan pas echt beginnen. ‘Ik rijd in principe de voorjaarsklassiekers. Tegen die tijd durf ik mezelf weer druk op te leggen.’

• Keuteberg

Is niet vreemd, lees ook het interview in de Volkskrant hierboven. Is eerder logisch.