Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Giro parcours vs Tour parcours

  • T-I

    Ik heb eens gekeken naar het parcours van de Giro van dit jaar en naar de het Tourparcours van dit jaar en die Tour, dat is een peulenschil in tegenstelling tot de Giro.

    Het vergelijken van de Tour met de Giro is het vergelijken van de challenger in Scheveningen met Wimbledon in tennis

    Het vergelijken van de Tour met de Giro is het vergelijken van San Marino thuis met Argentinië uit in voetbal

    Meer vergelijkingen kan ik zo snel niet bedenken, maar wees vrij om nog eens creatief te zijn hierin.

    In ieder geval, de tour is dit jaar veeeeeeeeel minder zwaar, zeker op papier en in tegenstelling tot de voorgaande jaren misschien, is nu ook het deelnemersveld in de Giro niet veel minder dan het in de Tour kan zijn.

    De Giro telt bijvoorbeeld 5 aankomsten bergop, dan bedoel ik niet een stulpje aan het einde van de rit maar gewoon een berg, er zijn 3 ritten achter elkaar van 248 km, 244 en 209, er zit een rit in van 266 km en het aantal bergritten (zonder bergop aankomst dus) is ook al indrukwekkend. Ook zijn er nog 2 of 3 ritten met wel een heuveltje als aankomst om maar niet te spreken over de 60 km lange tijdrit.

    De tour kan hier maar weinig tegenoverstellen en lijkt steeds minder zware etappes te maken en zich steeds meer te beperken tot heuvelritten met enkel wat 2e en 1e categorie bergen.

    Waarom dan toch?

  • Stephan

    De renners maken de koers, niet het parcours. Basta.

  • Bart

    @ Stephan

    Altijd als er een suf parcours in de Tour op tafel ligt wordt dit motto weer uit de kast gehaald. Klopt gedeeltelijk, maar een parcours daarmee degraderen tot een nietszeggende factor in de grotere rondes is ook weer het andere uiterste. De geschiedenis leert ook dat de Tours met een zwaarder karakter meer spektakel bieden.

    Daarom was ik ook wel een beetje teleurgesteld in het Tour parcours dit jaar. Niet alleen omdat het aantal beklimmingen bergop vies tegen vallen, en twee van de drie beklimmingen bergop niet als extreem zwaar bestempeld kunnen worden, maar vooral omdat de zo geprezen beslissing om de Mont Ventoux op de voorlaatste dag te plannen ook wel eens een versuffend effect kan hebben op de koers voor de Ventoux. Toppers zullen hun cartouches wellicht willen besparen voor de kilometers na Bedoin.

    Het parcours van de Giro is inderdaad om te smullen, daar zitten zo 6 a 7 ritten bij waar bij ik gekluisterd aan de buis zal zitten.

  • Stephan

    Als er te veel bergritten zijn kun je weer krijgen dat ze de eerste 2 weken niet durven omdat ze anders te vroeg hun klassement verkloten. Het is altijd wat…

    Maar Romandië heeft heel recent nog maar eens laten zien hoe onbelangerijk het parcours is tegen over de “mood” van de renners.

  • leone

    Het vergelijken van de Tour met de Giro is het vergelijken van de challenger in Scheveningen met Wimbledon in tennis.

    Zelden zo'n domme vergelijking gehoord. Volgende keer maar weer nuchter typen.

  • nomad

    Ik begrijp dat beklimmingen bij jou ook wel eens bergaf kunnen gaan? ;)

    Maar het is toch al jaren zo dat qua parcours de Giro leuker, zwaarder en vooral afwisselender is met een matig deelnemersveld, terwijl de Tour veelal een voorspelbaar rondje is qua parcours en wedstrijdverloop met betere renners?

    Wel jammer dat een echt zware Dolomietenrit ontbreekt dit jaar.

  • gerd

    Ik denk dat intussen iedereen wel zal weten dat de Giro absoluut mijn favoriete wedstrijd is.

    Ik kan smullen van het parcours, maar toch moet je daar een beetje genuanceerd in zijn.

    Positief is voor mij vooral het feit dat je in Italië veel ritten hebt die noch bergrit, noch spurtersrit zijn…in de Tour komt dat volgens mij minder en minder voor. Dit maakt de Giro iets minder voorspelbaar in het verloop, maar niet noodzakelijk in de eindrangschikking.

    Verder schijnt de organisatie van de Giro ook meer op zoek te gaan naar nieuwe dingen qua parcours: nieuwe cols vooral. Maar daar knelt soms ook het schoentje: dingen zoals de Kronplatz en die alp met kasseien vind ik meer circusnummers. Dat is er volgens mij over.

    Ter verdediging van de Tour: die wordt genekt door zijn eigen populariteit en het gigantisme dat daarmee gepaard gaat. Door de grootte van de karavaan kan de Tour bijvoorbeeld niet meer toekomen op de Puy de Dome (misschien wel klimtijdrit, zeker geen rit in lijn meer).

    Toch laten de parcoursbouwers een paar opportuniteiten liggen: zo zijn er er weinig etappes in het achterland van Nice. Daar tref je nochtans Italiaanse parcoursen aan. Daarnaast valt het mij tegen dat Corsica nooit aangedaan wordt (dat heeft natuurlijk met veiligheidsoverwegingen te maken). Ook de Jura, de Ardennen en het Centraal massief worden mijns inziens een beetje onderbenut…

    Maar toch denk ik niet dat je de Tour als minder zwaar kan zien dan de Giro. In de Tour zijn de ploegen op hun sterkst en wordt vrijwel heel de dag hard gereden. In de Giro is dat vooral een feit in de laatste 70 kilometer.

    Tot slot: een te zware ronde is doorgaans niet interessant. Zie de overwinning van Basso in de Giro waar hij elke zware bergrit benutte om een nieuwe one man -show op te voeren en de concurrentie nog meer op achterstand te fietsen (persoonlijk denk ik dat dit scenario zich zal herhalen in de komende Giro).

  • JW

    Met maar liefst tien vlakke etappes is de Tour vooral leuk voor sprinters en sprintploegen. Die komen verreweg het best aan hun trekken. Tussen die vlakke etappes door is er hier en daar een bergrit, met drie keer een aankomst bergop. De start met een tijdrit van 15 km vind ik wel leuk, dan staat er meteen een klassementje. En de Ventoux aan het einde betekent in elk geval dat de koers niet vroeg als een nachtkaars uitgaat.

    Hoe je het ook wendt of keert, een saai parkoers, dat maar een beperkt aantal leuke koersdagen belooft.

    In de Giro is voor sprinters veel minder te halen, en krijgen klimmers veel meer kansen. Daarnaast heeft de Giro vooral een paar extraatjes die er echt uit springen. Zoals de extreem korte bergetappe naar Blockhaus, en de erg lange tijdrit. Plus spanning tot het einde door te eindigen met een tijdrit (het défilé doen ze ergens onderweg). Zwaar genoeg, maar toch had ik graag ergens een bergetappe ingeleverd om er een heroïsche Dolomitenetappe tussen te zetten. Dat was toch altijd het mooiste gevechtsterrein in de Giro. Het enige minpuntje dat ik kan bedenken.

    Maar alles bijeen een schitterend, met veel creativiteit, samengestelde ronde.

    Natuurlijk zijn het de renners die de koers maken. Maar je moet ze daar dan wel ook de gelegenheid voor bieden !

  • JW

    Dit Tourparkoers zou m.i. een enorm stuk leuker zijn als ze meer de mogelijkheden van het achterland van Nice, Ardennen, Centrale Hoogland en Jura hadden gebruikt om die tien vlakke etappes te verlevendigen. Een paar stevige drempels in de slotfase van een etappe (zoals je in Italië vaak ziet) maakt er meteen heel andere etappes van. De helft van de wedstrijddagen gevuld met de hele dag een kansloos vluchtgroepje in beeld, en een controlerend peloton dat kort voor de meet orde op zaken stelt, en naar een massasprint snelt, dat is doodsaai.

  • diravi

    Ja, Corsica moet er eens bij. Het veiligheidsargument begrijp ik maar half als je weet dat er (ook in de tour) wel in het veel gewelddadigere Baskenland veelvuldig wordt gekoerst.