Ik heb eens gekeken naar het parcours van de Giro van dit jaar en naar de het Tourparcours van dit jaar en die Tour, dat is een peulenschil in tegenstelling tot de Giro.
Het vergelijken van de Tour met de Giro is het vergelijken van de challenger in Scheveningen met Wimbledon in tennis
Het vergelijken van de Tour met de Giro is het vergelijken van San Marino thuis met Argentinië uit in voetbal
Meer vergelijkingen kan ik zo snel niet bedenken, maar wees vrij om nog eens creatief te zijn hierin.
In ieder geval, de tour is dit jaar veeeeeeeeel minder zwaar, zeker op papier en in tegenstelling tot de voorgaande jaren misschien, is nu ook het deelnemersveld in de Giro niet veel minder dan het in de Tour kan zijn.
De Giro telt bijvoorbeeld 5 aankomsten bergop, dan bedoel ik niet een stulpje aan het einde van de rit maar gewoon een berg, er zijn 3 ritten achter elkaar van 248 km, 244 en 209, er zit een rit in van 266 km en het aantal bergritten (zonder bergop aankomst dus) is ook al indrukwekkend. Ook zijn er nog 2 of 3 ritten met wel een heuveltje als aankomst om maar niet te spreken over de 60 km lange tijdrit.
De tour kan hier maar weinig tegenoverstellen en lijkt steeds minder zware etappes te maken en zich steeds meer te beperken tot heuvelritten met enkel wat 2e en 1e categorie bergen.
Waarom dan toch?