Mooi artikel op WVcycling.com, met Rabosport als Bron
Boom: “Het werd tijd dat ik begon”
Ik denk dat hij in staat moet zijn om in de Ronde van België al goed voor de dag te komen.
Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.
Naar overzicht van alle forumsMooi artikel op WVcycling.com, met Rabosport als Bron
Boom: “Het werd tijd dat ik begon”
Ik denk dat hij in staat moet zijn om in de Ronde van België al goed voor de dag te komen.
Een beetje een droge samenvatting van wat elders te lezen en te horen was. Onderstaand vind ik veel leuker. Ook die typische Boom-arrogantie. Hoezo hoge verwachtingen? Hoezo druk? Gewoon leuk, zegt 'ie.
Lars Boom: “Trots op hoge verwachtingen”
Het debuut van Lars Boom bij het Rabo ProTeam was vrijdag geen knal, maar wel bevredigend.
Wielerliefhebbers in Nederland zagen Lars Boom (foto) al voor diens eerste koers, de Eschborn-Frankfurt City Loop, bovenop het podium staan. De verwachtingen waren enorm hoog opgetrokken. De alleskunner uit Vlijmen wordt voor de toekomst door velen als Nederlands belangrijkste troef in grote klassiekers gezien en misschien nog wel meer. Vrijdag kon hij alle hoop en voorspellingen nog niet inlossen. Hij weet zelf ook wel beter, maar Lars baalt niet van alle aandacht. “Eigenlijk is het gewoon leuk. Ik heb het zelf afgedwongen.”
Je hebt al vaker en ook met succes tussen de profs gereden, maar vandaag met het ProTeam voor de eerste keer. Hoe is het bevallen?
“Heel goed en niet goed. Ik heb nu een bevredigend gevoel, maar vooraf had ik toch wel de hoop hem uit te kunnen rijden. Dat is niet gelukt. Het was een lastige koers en er werd zeker in het begin vreselijk hard gereden. Toch had ik lang een redelijk gevoel. De cadans was goed. Maar na 120 kilometer werd ik gelost op een klimmetje en kon ik helaas niet meer terugkomen. Daarna heb ik nog in een groep tot de 180e kilometer doorgereden.”
Het was jouw eerste wegkoers dit jaar. Vrijwel het hele peloton heeft er al bijna vier koersmaanden opzitten. Dan is het toch logisch dat je niet in de kopgroep zit?
“En toch had ik vooraf de hoop langer mee te kunnen gaan. Voor veel renners was het vandaag de laatste koers voor een lange tijd. Misschien was de motivatie niet bij iedereen optimaal dacht ik eerst. Ik heb hier ook heel intens naar toe geleefd. Maar ook: ik ben pas vijf tot zes weken echt heel hard aan het trainen. Dan is het ook wel logisch. Ach, ik ben op zich wel tevreden en heb de overtuiging dat het bij mijn volgende wedstrijd al een stuk beter zal gaan.”
Je loopt ondanks je jonge leeftijd al heel lang op topniveau mee, maar ben je vandaag toch nog verrast door het niveau van de koers of andere zaken?
“Verrast niet. Ik wist wel ongeveer wat me te wachten stond. Ik ben wel positief over een jongen als Paul Martens. Die was heel erg goed. En de koers. Ja, het gaat er wel een stuk volwassener aan toe dan bij de beloften. Er zit meer lijn in de wedstrijd. Geen wild gedoe. Dat is me eigenlijk wel bevallen.”
In Nederland zagen ze de eerste overwinning van Lars Boom al aankomen. Voelt dat extreem hoge verwachtingspatroon als een bepaalde druk?
“Nee. Niet echt. De kenners weten toch wel dat het niet echt makkelijk is om zomaar een positie in het profpeloton te verwerven. Het zal tijd kosten. Dat weet ik zelf en de mensen om me heen. Maar het programma is mooi en het gaat best lukken. Dat er veel fans zijn, die nu al veel van me verwachten, vind ik helemaal niet erg. Eigenlijk is het gewoon leuk. Ik heb het zelf met mijn uitslagen afgedwongen en ben best trots op alle verwachtingen.”
De kampioentrui. Kreeg je daar veel reacties op?
“Ook dat was leuk. Veel pers. Veel foto's. Veel mensen die voor de koers je opzoeken. Daar geniet ik van. Het is leuk. De kop is er nu af. Maandag ga ik met een aantal collega's, Erik Dekker en Louis Delahaije naar een trainingskamp in de Eiffel. Later deze maand rijd ik de Batavus Pro Race, de Dutch Food Valley Classic, de Tour de Rijke en de Ronde van België. Het gaat nu echt beginnen.”
Ja. Klopt. Maar ik probeer daar alleen maar mee aan te geven dat ze er bij WVcycling.com knap in geslaagd zijn de leuke elementen weg te laten en het droger opschrijven. 't is toch leuk dat die Boom weer zo arrogant is? Zo van; Hoge verwachtingen? Zal wel. Leuk. Ik heb het ook zelf afgedwongen…..
Dat moet volgens mij zeker bij Belgen weer de haren overeind jagen dacht ik zo, maar dat laten ze weg. Onbegrijpelijk. Wat een leuk interviewtje was, wordt op WVcycling.com een droog stukkie.
Als Nederlandse voetballers roepen dat ze hooggespannen verwachtingen in eigen land voor een groot toernooi wel grappig en inspirerend vinden en ook zeggen dat dat komt omdat ze echt goed zijn, roepen jullie in België in koor ‘Arrogante kaaskoppen’.
Waarom niet in het geval van Boom, die het leuk vindt en logisch dat er hooggespannen verwachtingen zijn over zijn prestaties?
Ben het overigens wel met de volgende poster in dat ik beter de term zelfverzekerheid had kunnen begrijpen, maar ‘zelfverzekerdheid’ en ‘arrogantie’ gooien jullie in België ook altijd door elkaar als er over Nederlanders wordt gesproken.
(Bron van het laatste: zeven jaar wonen in Brussel. Tijdens voetbaltoernooien een drama vanwege de letterlijke stront in de brievenbus. Uiteraard zonder afzender. En ik had niet eens een oranje vlag voor mijn deur. Dat zou hetzelfde zijn als Bruce Willis met een bord ‘I hate niggers’ in Harlem
Kunnen begrijpen dat er hooggespannen verwachtingen zijn rond hem, heeft zelfs niet eens met zelfverzekerdheid te maken. Daarvoor hoeft hij slechts zijn oren en ogen open te doen. Het is een feit dat er hooggepannen verwachtingen zijn, of dat terecht is (en of hij zelf vindt dat dat terecht is) is een ander verhaal…
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?