Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Rabobank Giro 2009

• Kraus

De Raboploeg stelt zich in de Giro volledig in dienst van Denis Menchov. Een sprinter ontbreekt.

De ploegleiding van de Rabo Wielerploegen heeft maandag het team voor de Giro d'Italia bekend gemaakt. De Italiaanse ronde start aanstaande zaterdag met een ploegentijdrit in Venetië. Kopman in het Rabo ProTeam is uiteraard de Rus Denis Menchov (foto). De ploeg is rond hem opgebouwd. Een sprinter ontbreekt. “Wij hebben nog nooit een rit in de Giro gewonnen. Een dagsucces is dan ook een doel, maar voorop staat het klassement van Denis Menchov”, zegt ploegleider Adri van Houwelingen, die de eerste negen dagen samen met Jan Boven de regie voert. Boven maakt daarna plaats voor Erik Breukink.

In de ‘Italiaanse ploeg’ zijn vijf Nederlanders opgenomen, twee Russen, een Spanjaard en een Colombiaan. De formatie is een mix van jonge en ervaren coureurs, rouleurs en klimmers. Laurens ten Dam zal kopman Denis Menchov in het hooggebergte zo lang mogelijk moeten bijstaan. Andere mannen die bergop nog een tijd ter ondersteuning mee kunnen gaan, zijn Mauricio Ardila, Pieter Weening en Dmitriy Kozontchuk.

De complete ploeg ziet er als volgt uit: Denis Menchov, Laurens ten Dam, Mauricio Ardila, Jos van Emden, Bram de Groot, Pedro Horrillo, Dmitriy Kozontchuk, Tom Stamsnijder en Pieter Weening. Ploegleiders zijn Adri van Houwelingen, Jan Boven en Erik Breukink.

• Art

Heel verrassend zeg. Geen Brown.

• Kraus

Inderdaad zeer verrassend. Maar ook heel verstandig. Brown maakt op dit parcour en tegen Cavendish toch weinig kans. Hij kan beter gaan voor overwinningen in oa Tour de Rijke, Dutch Food Valley en Ronde van Belgie.

Deze selectie zal dus niet schromen om in de aanval te gaan en dat kan wel eens goed uit gaan pakken.

• John Wago

Brown is kennelijk al afgelopen winter afgeserveerd voor de Giro. Leezer nog maar kortgeleden, maar dat had een positieve reden.

Zie interview met Van Houwelingen op Rabosport. Met nog aandacht voor dit forum. Kennelijk.

'Menchov kandidaat voor podium'

Adri van Houwelingen rekent zijn kopman Denis Menchov tot de voornaamste kanshebbers in de Giro.

Honderd jaar Giro d'Italia. Een bijzondere mijlpaal. Misschien ook voor het Rabo ProTeam, want voor het tweede achtereenvolgende jaar start de ploeg in Italië met een serieuze kopman. Meer nog dan vorig jaar toen hij vijfde werd, wil Denis Menchov in de Giro een gooi doen naar het podium. “Denis weet dat het in de Tour met Alberto Contador als topfavoriet een heel moeilijk verhaal gaat worden. De Giro is daarom nu meer een doel dan vorig jaar”, zegt ploegleider Adri van Houwelingen (foto) in een mini-interview.

De ploeg van dit jaar lijkt nog meer afgestemd op een kanshebber voor het klassement dan vorig jaar. Liggen de ambities ook hoger?

“Als je een kopman met klassementsambities hebt, dan moet je de rest van de ploeg daarop aanpassen. Maar inderdaad, vorig jaar reed Denis de Giro specifiek als voorbereiding op de Tour. Maar dit jaar reiken zijn ambities verder. In de Tour is er dit jaar een hele grote favoriet, Alberto Contador, die zonder gekke dingen moeilijk te kloppen zal zijn. Dat realiseert Denis zich ook. Zijn motivatie voor de Giro is extreem groot. Zijn voorbereiding is navenant. Hij heeft bijvoorbeeld de grote tijdrit van 62 kilometer speciaal verkend. Die tijdrit zal in onze ogen een cruciale rol spelen.”

Alle aandacht op de kopman dus. Je hebt bijvoorbeeld geen sprinter meegenomen. Graeme Brown werd door velen verwacht.

“Ik heb zijn naam de afgelopen weken ook op diverse wielerforums zien staan. Maar rond Brown hebben we afgelopen winter de knoop al doorgehakt. Graeme heeft drie keer in de Giro niet gebracht wat er van hem werd verwacht. Hij was het er wel mee eens om de Giro niet te rijden. Aanvankelijk was het wel de bedoeling dat Tom Leezer in deze Giro zou debuteren, maar die jongen heeft zo'n geweldig voorjaar gereden en was al zo vroeg zo goed, dat het een te grote wissel op hem zou trekken ook op Italië te focussen. Tom rijdt de Ronde van Zwitserland en in het najaar misschien de Vuelta. Nu Zwitserland is een logischere en meer realistische stap voor Tom dan de Giro.”

Laurens ten Dam is de sterkste Nederlandse ronderenner die je bij je hebt. Krijgt hij extra ruimte?

“Als de koers het toelaat, mag Laurens voor succes gaan. Maar als de positie van Denis in het klassement een grote ondersteunende rol van Laurens vraagt, zal hij die moeten verlenen. Maar dat weet hij ook en wij weten dat Ten Dam een man is, die zich volledig voor de ploeg en de kopman inzet. Ik begrijp heel goed, dat de media extra aandacht geven aan de beste Nederlander en daar ook druk op leggen, maar dat laat onverlet dat onze kopman een Rus is en daarvoor wordt de hele ploeg ingezet. Maar ook door je werk voor de ploeg en de kopman te doen, kun je je goed manifesteren. Het een sluit het ander niet uit.”

Honderd jaar Giro. Deze ronde is een hele bijzondere. De bezetting is ongeëvenaard. Wie zijn jouw favorieten?

“Leipheimer, Basso en Menchov. In willekeurige volgorde. Ja, ik heb veel vertrouwen in onze eigen kopman. Hij is sowieso kandidaat voor het podium, maar ik sluit een eindzege ook niet uit. Lance Armstrong? Hij zal zeker een rol spelen, maar ik verwacht niet dat hij potten gaat breken. Ten eerste is zijn voorbereiding niet optimaal geweest door die zware val en ten tweede verwacht ik ook, dat er op een 37-jarige renner inmiddels toch ook wel wat sleet zal zitten. Maar dat geldt voor meer toppers. Simoni en Garzelli zijn twee van de acht voormalige grote ronde-winnaars, maar ik denk niet dat zij een rol spelen.”

Je hebt een paar Giro's met een niet al te sterke ploeg meegemaakt. Nu een met een favoriet. Een hele omschakeling. Leuk dus.

“Het maakt het werken in de Giro met een serieuze kopman voor het klassement wel een stuk aangenamer. Maar niet alleen voor mij. Dat geldt voor iedereen. Voor de renners. Voor de verzorgers en de mecaniciens. Je weet waar je het voor doet. De laatste keer dat ik hier was, waren we na een paar dagen onze sprinter al kwijt. Dan moet je een andere strategie van stal halen, maar is de schwung er al voor een groot deel uit. Dat was heel moeilijk. Nu hebben we twee doelen. Het klassement van Denis en ik hoop van ganser harte op een etappe. Dat is ons hier nog nooit gelukt. Ritwinst zou al een klein hoogtepunt zijn.”

• Martijnz

Tot het allerlaatste moment was de samenstelling nog onzeker dus.

• T-I

Dutch Food Valley, My good wat een %$#@ naam zeg

Geen brown, is opvallend

• Blueprint

Interessant. Menchov is dus realistisch genoeg om zijn doelstellingen aan te passen en zal in topvorm de Giro rijden. Voor een tweevoudig Vueltawinnaar betekent dat dat hij serieus zal meedoen om de eindzege en dat hij waarschijnlijk het podium haalt. Ik ben zeer benieuwd hoe ver “onze” Rus gaat komen.

• Wanny

Als Menchov hier echt voor de zege wil gaan, hetgeen verstandig is aangezien de Tour te hoog gegrepen is, dan hadden ze toch een ploeg met wat meer body moeten samenstellen. Ik mis renners van het kaliber Flecha, Tankink, Posthuma die op het vlakke ook wat recht kunnen zetten.

• zabirskie

Niet echt een ploeg om een ploegentijdrit mee te winnen. Van Emden, Stamsnijder en Ten Dam kunnen wellicht nog overnemen, maar verder zal Menchov het alleen moeten doen.

• Blueprint

Die mannen mogen Gesink naar de Tourzege begeleiden.