Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Astana kan zijn ProTour-licentie verliezen

• Jules_v

wo 06/05/2009 - 09:07 Astana heeft zijn renners nog niet betaald voor afgelopen maand. De UCI roept de Kazakse ploeg op het matje en dreigt met straffen.

Sportief gaat het Astana voor de wind, maar financieel zit het in vieze papieren. De renners wachten nog altijd op hun loon en de UCI vraagt de ploeg daarom om uitleg.

“Ik heb opgevangen dat enkele sponsors van het team financiële moeilijkheden hebben door de crisis”, zegt UCI-voorzitter Pat McQuaid.

“Ik zal een brief sturen voor ik over twee weken naar Kazachstan ga. Als ze de lonen niet betalen, dan kunnen ze hun ProTour-licentie verliezen.”

Astana wil voorlopig niet reageren op de zaak. Lance Armstrong hoeft niks te vrezen, de zevenvoudige Tour-winnaar krijgt geen loon van het Kazakse team.

sporza.be

• Robèrt Koopman

Dat Armstrong niets te vrezen heeft is natuurlijk onzin.

Geen licentie is niet deelnemen aan wedstrijden.

• Joppe Zoet

Komt het allemaal toch nog goed.

• Toni

Goh, maar goed dat de Tour de France geen deel uitmaakt van de ProTour want anders geen Armstrong in de Tour….

Geen Kazachstaanse toppers meer in de ploeg dus ook geen centjes meer uit Kazachstan. Dat had Bruyneel toch moeten begrijpen.

• JW

Bij dit soort berichten moet ik steeds denken aan vorig jaar toen de wielersport op de rand van de afgrond balanceerde door de steeds hoger oplopende ruzie tussen UCI en ASO c.s.

En vooral ook een ruzie tussen de oude wielerlanden en de UCI. Die zag toen grote mogelijkheden in China en Rusland, ten koste van de oude wedstrijden, “want daar zat het grote geld”.

We mogen ons nu gelukkig prijzen dat het allemaal toch nog goed gekomen is (vooral doordat die oude wielerlanden voet bij stuk hielden).

De wielersport is te mooi om als speelgoed van rijke oliebaronnen of corrupte machthebbers etc. te dienen, die het speelgoed als het zo uitkomt net zo gemakkelijk weer in een hoekje dumpen.

Zo'n ploeg als Astana, die eventjes een hele vracht dure toppers bijeen haalt (en Klöden, Zubeldia etc. als knecht inhuurt, om maar wat te noemen), en op die manier de grote rondes domineert, en even zo gemakkelijk weer als oud vuil in een hoek wordt gegooid, is toch ook een schande voor de wielersport ?

• HP

Ach niks aan de hand, Armstrong moet nu alleen een paar maanden eerder het team overnemen. Verder verandert er niks, het is alleen straks Team Livestrong ipv Astana

• Nino

@JW en HP, beiden juist gesproken (figuurlijk). Zo valt alles weer op zijn plaats en zo gaat Lance A straks minimaal 2 grote rondes domineren. Hetzij als renner en zoniet, dan als manager.

Blijft natuurlijk wel de vraag staan. Of het wielrennen het uithangbord van de Livestrong foundation moet gaan worden. Het is een stukken beter uithangbord dan de Kazakse olie industrie maar toch.

Of zie ik soms een te groot verschil tussen diverse sponsors en een liefdadige instelling. Wat er misschien wel helemaal niet is?

• zomaar

Nou ik kan me voorstellen dat er wel een bedrijf te vinden is dat net als Bianchi (2003) de ploeg van Armstrong 3 maanden wil sponsoren om zo alsnog aan de Tour deel te nemen……

Toen Armstrong begon over zijn eigen profploeg wist je al dat hij niet echt content was met het gebeuren rond de ploeg.

• HP

Als Armstrong nog voor de Tour de ploeg overneemt en met een goed resultaat de Giro afsluit, kan Contador het kopmanschap in de Tour vergeten denk ik.

Wat denken jullie?

• Mazter

Hoezo “ten koste van oude wedstrijden”? Zie je die nieuwe wedstrijden echt als bedreiging voor de “oude”?

Het grote geld zit trouwens nog altijd bij de Tour, alleen ziet het wielrennen daar weinig tot niks van terug (minder dan 2%).