Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

probleem met de fiets

  • Ellen

    Misschien kan iemand mij vertellen wat het volgende probleem zou kunnen zijn:

    Bij snelheden van >40 km/u, zowel op het rechte stuk als in de bocht gaat de voorkant van mijn fiets een soort van vibreren. Het klinkt als remmen, maar dat doe ik niet. Het is ook niet constant, maar af en toe zonder duidelijke reden. Het komt niet van mijn wiel of balhoofd, want die zijn al gecontroleerd door de fietsenmaker, die overigens ook niets kon vinden. Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn. Alvast bedankt!

  • z2@.NL

    ja een zeer slap frame is dan denk de oorzaak

  • pffff.....

    of scheur in je frame…

  • Ellen

    Bedankt. Maar het is alleen voorin en dus elke keer voor een aantal seconden en dan stopt het weer.

  • Ron Brandsteder

    Stel je vraag eens op het forum van fiets (www.fiets.nl) Er zitten daar veel meer mensen die verstand hebben van materiaal.

    Degene die hier zitten, denken dat ze vooral dat ze verstand hebben van wielrennen. (denken ze…:D)

  • stijn

    Ellen, lijkt me een balansprobleem van het voorwiel. Net als in de auto treedt dat bij bepaalde snelheden duidelijker op.

    Ik denk dat het aan de volgende zaken zou kunnen liggen:

    - wielmagneet van fietscomputer/hartslagmeter

    - ongelijkmatig versleten band (een keer een noodstop gemaakt?)

    - spaakspanning niet overal gelijk

    - versleten wiellager(s)

    Succes,

    Stijn

  • frans

    Ik zou zeggen dat je fiets shinnied,dat zou in houden dat je frame niet recht zou zijn.

    Je hebt nog niet uit gelegd hoe oud de fiets is,

    Als hij nieuw zou zijn direct terug brengen .

    groeten,

  • Ellen

    bedankt allemaal voor jullie reacties! Nou is mijn fiets niet meer de jongste >3jaar en het frame sowieso niet al te sterk meer. Maar uiteindelijk wist mijn fietsenmaker door zelf er even volle bak op te rijden, het probleem te verhelpen. Het zat hem in de body, die was versleten. Hij had het ook nog nooit gezien/ gehoord. Maar het probleem is verholpen en daar gaat het om.

  • Ron Brandsteder

    Hoi Ellen,

    Fijn dat je probleem verholpen is. Je zegt dat je frame niet meer al te sterk is. Waarschijnlijk valt dat wel mee. Vaak wordt gezegd dat frames na verloop van tijd slapper worden. Dit is niet waar, maar wordt vaak gezegd door fietsenmakers en fabrikanten om toch maar weer nieuwe fietsen te verkopen.

    Het slappe gevoel, bij een oudere fiets, komt vaak doordat lagers e.d. versleten raken.