Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Voorbeschouwing Giro d'Italia

  • Sjors

    Hierbij mijn persoonlijke voorbeschouwing. Op- en aanmerkingen altijd welkom.

    Aanstaande zaterdag, 9 mei, begint de honderdste editie van de Giro d’Italia, in Nederland beter bekend als de Ronde van Italië. Koersdirecteur Zomegnan heeft er weer iets moois van gemaakt, want maarliefst zes keer eindigt een etappe dit jaar bergop. Ook kent de Giro dit jaar een ijzersterk deelnemersveld. Titelverdediger Alberto Contador is er weliswaar niet, maar er zijn genoeg andere grote namen te bewonderen dit jaar, onder anderen Lance Armstrong. Alle facetten aanwezig dus om er een prachtige ronde van te maken.

    De Giro 2009 begint met een ruim twintig kilometer lange ploegentijdrit. Na twee relatief vlakke etappes (op dag drie gaat de aankomst licht omhoog) volgt drie dagen later de eerste echte aankomst bergop, naar San Martino di Castrozza. Na 162 kilometer weten we wie van de favorieten er nog meedoen voor het klassement. Een dag later is het alweer raak. Nu eindigt de etappe, van 125 kilometer, op Alpe de Siusi. Deze reus is bijna 25 kilometer lang, en heeft een stijgingspercentage van 6,1 procent. Hierna volgen er een aantal zeer heuvelachtige etappes en pas de negende etappe is er weer echt kans voor de sprinters; een bijna Giro-onwaardig vlakke etappe. De eerste individuele tijdrit is er op donderdag 21 mei. Het is een zeer heuvelachtig parcours, en hij telt maarliefst 61,7 kilometers. Daarna volgen er wederom heel veel heuvels, maar de eerste aankomst bergop is op maandag 25 mei, op de Monte Petrano (10,4 km á 7%). De volgende dag is Blockhaus de aankomstplaats. Hoewel de slotklim is ingekort, blijft het een beest. Twee dagen later fungeert de Vesuvius als slotklim, en daarna is er nog een etappe met een venijnig laatste molshoopje, waar Damiano Cunego wel eens zou kunnen gaan zegevieren. Op de slotdag is er een laatste tijdrit over 15,5 kilometer.

    De namen bekijkend zijn er genoeg favorieten dit jaar. Een nadere beschouwing leert wel dat sommigen van die grote namen hier rijden als voorbereiding op de Tour de France. Al met al kunnen Levi Leipheimer en Ivan Basso als de twee grote favorieten worden beschouwd. Leipheimer bewijst al sinds jaar en dag een prima tijdrit te hebben, en ook uitstekend bergop te kunnen rijden. Met Lance Armstrong als meesterknecht gaat hij proberen de Giro te winnen. Ivan Basso won de Ronde van Trentino, en toonde daarmee aan dat hij het wielrennen na een schorsing van twee jaar niet verleerd is.

    Een andere naam is Franco Pelizzotti, ook van Liquigas, die vorig jaar een aantal etappes in het roze reed. Ook Damiano Cunego, wordt als één van de favorieten gezien. ‘De kleine prins’ won de Giro in 2004. Van dezelfde ploeg, namelijk Lampre, komt Marzio Bruseghin. De Italiaanse tijdrijder zorgde vorig jaar voor een verrassing door zichzelf op het podium te rijden, achter Alberto Contador en Riccardo Ricco. In het rijtje Italianen kunnen ook nog Danilo Di Luca (winnaar in 2007), Gilberto Simoni(winnaar 2001,2003) en Stefano Garzelli worden geplaatst.

    Net als vorig jaar doet ook dit jaar Denis Menchov mee. De Rabo-Rus bleek verleden jaar een slimme zet te hebben gedaan door als voorbereiding op de Tour de France de Giro te rijden. Hij kwam in Frankrijk veel beter voor de dag dan andere jaren. Laurens ten Dam moet hem dit jaar verder helpen dan de vijfde plaats van vorig jaar. Ook Tourwinnaar Carlos Sastre rijdt de Ronde van Italië ter voorbereiding. De Spanjaard gaf al wel aan dat hij voor een podiumplaats gaat.

  • zabirskie

    Omdat je vraagt om op- en aanmerkingen:

    * Het is Pellizotti, niet Pelizzotti, maar ook dat zal je zelf wel gezien hebben

    Verder is het interessant om in een voorbeschouwing niet alleen namen te noemen, maar wat meer het ‘waarom’ toe te lichten. Waarom is Leipheimer kanshebber? Wat gebeurt er als de Italianen hard koersen in de bergen? (antwd: Leipheimer zal moeite hebben te overleven). Zoals je het nu schrijft is het meer een opsomming van namen, maar de smeuïgheid blijft achterwege.

    Overigens wel een leuk initiatief. Naast Ron Mejiers (speling?) een nieuwe prikschrijver.

    Basso gaat 't niet redden zonder het magische duwtje van Fuentes, maar dat terzijde.

  • Sjors

    Omdat je op-en aanmerkingen geeft, mag ik die ook (deels) weerleggen/toelichten.

    -Mijn excuses

    Over Leipheimer. Waarom–> ‘Leipheimer bewijst al sinds jaar en dag een prima tijdrit te hebben, en ook uitstekend bergop te kunnen rijden.’

    Ik zie de Tour trouwens als een hoger niveau dan de Giro. Aangezien Leipheimer zich daar ook vaak bij de top vijf bergop handhaaft, zie ik hem hier absoluut niet lossen in de bergen. Ik geef hem zelfs, jazeker, kans op een etappeoverwinning in diezelfde bergen.

    Overigens, ik vroeg er niet om, ik zei dat ze welkom waren.

    Maar bedankt.

  • JW

    Dat de 9e (vlakke) etappe een bijna-Giro-onwaardige etappe zou zijn ben ik niet met je eens. Het criterium in Milaan vindt meestal op de slotdag plaats (zoals de Tour in Parijs). Nu hebben ze dat défilé (ook door de parkoerskeuze) ergens middenin de ronde gepland, waardoor de Giro ook op de laatste dag nog spannend kan zijn. Leuke onderbreking, zouden ze in Frankrijk ook es moeten doen. (Ik vind het altijd jammer als zo'n ronde op de laatste dag als een nachtkaars uitgaat).

  • Massimo

    Ik vind het een leuke voorbeschouwing, niets mis mee.

  • Sjors

    Ik bedoelde dat hij een beetje uit de toon valt, door het zware parcours deze Giro.

  • DutchSL

    Ach, die Italianen.. ooit finishten ze de slotdag op de Stelvio. :+

  • gerd

    Dat was in 1975 DSL, met een beklijvend duel tussen Francisco Galdos en de uiteindelijke eindwinnaar Fausta “comme Coppi” Bertoglio.

    Dat was de rond waarin Roger De Vlaeminck geweldig presteerde en binnen de eerste tien eindigde (vijfde als mijn geheugen mij niet in de steek laat). De Vlaeminck ging op zijn elan door en won daarop ook nog de Ronde van Zwitserland.

    Overigens heb ik ongelooflijk genoten van jouw voorbeschouwing Sjors…als je dat nu eens voor iedere Giro-rit deed…dat zou leuk zijn.

    Heel erg bedankt.