Portugese wielerkampioen opnieuw vrijgesproken van dopinggebruik
donderdag 07 mei 2009Bron: belga Auteur: loa Joao Cabreira, de 26-jarige Portugese nationale wielerkampioen, is door het Portugese gerecht voor de tweede keer in een jaar tijd vrijgesproken van dopinggebruik. Dat heeft de Portugese Wielerfederatie donderdag bekendgemaakt.
Cabreira was in beroep gegaan na zijn veroordeling in februari, die hem een schorsing van twee jaar opgeleverd had. Tijdens een korte persconferentie maakte de Portugese Wielerbond bekend dat het beroep van Cabreira aanvaard werd en dat zijn schorsing met onmiddellijke ingang stopgezet werd door de Portugese justitie.
Op 19 mei 2008 liep Cabreira tegen de lamp tijdens een operatie van de gerechtelijke politie en het Nationaal Anti-dopingagentschap (CNAD). De autoriteiten viseerden tijdens die actie de renners van de wielerploeg LA-MSS, de belangrijkste wielerformatie in Portugal. Tijdens de actie werden negen personen van de ploeg, waaronder vijf renners, betrapt. Omwille van deze overtreding werd Cabreira in februari 2009 voor twee jaar geschorst. Hij zou een maskerend product, protease, gebruikt hebben.
Cabreira aarzelde niet en tekende beroep aan. Hij baseerde zijn verdediging op het feit dat tijdens de controle methodes werden toegepast ‘die niet erkend waren door het Wereldantidopingagentschap (WADA)’ en dat de gevonden substantie niet voorkomt op de lijst met verboden producten.
In het verleden haalde Cabreira ook al eens een dergelijke stunt uit en ook toen had hij het geluk aan zijn zijde. In 2008 miste hij een antidopingcontrole en werd hij voor 10 maanden geschorst. Maar ook die veroordeling werd door het Portugese gerecht teniet gedaan nadat de renner in beroep was gegaan.
“Ik ben tevreden dat de waarheid nu aan het licht gekomen is na alle onrecht dat mij de laatste maanden is aangedaan”, verklaarde Cabreira aan het Portugese Persagentschap Lusa. “Eindelijk mag ik opnieuw koersen in mijn nationale trui.” E-mail
Bewaar
Corrigeer
Aanraden
Share