Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

bananenrepubliek Portugal

  • Heaven Knows I'm Miserable Now

    Portugese wielerkampioen opnieuw vrijgesproken van dopinggebruik

    donderdag 07 mei 2009Bron: belga Auteur: loa Joao Cabreira, de 26-jarige Portugese nationale wielerkampioen, is door het Portugese gerecht voor de tweede keer in een jaar tijd vrijgesproken van dopinggebruik. Dat heeft de Portugese Wielerfederatie donderdag bekendgemaakt.

    Cabreira was in beroep gegaan na zijn veroordeling in februari, die hem een schorsing van twee jaar opgeleverd had. Tijdens een korte persconferentie maakte de Portugese Wielerbond bekend dat het beroep van Cabreira aanvaard werd en dat zijn schorsing met onmiddellijke ingang stopgezet werd door de Portugese justitie.

    Op 19 mei 2008 liep Cabreira tegen de lamp tijdens een operatie van de gerechtelijke politie en het Nationaal Anti-dopingagentschap (CNAD). De autoriteiten viseerden tijdens die actie de renners van de wielerploeg LA-MSS, de belangrijkste wielerformatie in Portugal. Tijdens de actie werden negen personen van de ploeg, waaronder vijf renners, betrapt. Omwille van deze overtreding werd Cabreira in februari 2009 voor twee jaar geschorst. Hij zou een maskerend product, protease, gebruikt hebben.

    Cabreira aarzelde niet en tekende beroep aan. Hij baseerde zijn verdediging op het feit dat tijdens de controle methodes werden toegepast ‘die niet erkend waren door het Wereldantidopingagentschap (WADA)’ en dat de gevonden substantie niet voorkomt op de lijst met verboden producten.

    In het verleden haalde Cabreira ook al eens een dergelijke stunt uit en ook toen had hij het geluk aan zijn zijde. In 2008 miste hij een antidopingcontrole en werd hij voor 10 maanden geschorst. Maar ook die veroordeling werd door het Portugese gerecht teniet gedaan nadat de renner in beroep was gegaan.

    “Ik ben tevreden dat de waarheid nu aan het licht gekomen is na alle onrecht dat mij de laatste maanden is aangedaan”, verklaarde Cabreira aan het Portugese Persagentschap Lusa. “Eindelijk mag ik opnieuw koersen in mijn nationale trui.” E-mail

    Print

    Bewaar

    Corrigeer

    Aanraden

    Share

  • JW

    Ik snap hier niks van. Wordt hij nu vrijgesproken door een gewone rechter ???

    Daar heeft de wielerwereld buiten Portugese grenzen natuurlijk niks mee te maken, dus die trui blijft in eigen land. Maar raar is het wel.

  • arend appelberg

    zo gaat dat in portugal. vorig jaar zag ik de hele la mss ploeg wegknallen bergop in de ronde van asturias en clasico alcobendas. zelfs voor een niet geoefend oog was het duidelijk dat dit om epo ging. dit bleek ook toen enkele weken later er een inval plaatsvond bij de ploeg en allerlei doping en aparatuur voor bloedtransfusies werd gevonden. 8 van de 12 renners uit de ploeg werden betrapt en de ploeg werd opgeheven nog voor de ronde van portugal. inmiddels hebben vrijwel al die renners alweer een ploeg zoals xavier tondo, bruno pires en het grootste dopekonijn uit europa, angel vicioso.

  • Sjaak

    Nogal logisch: eprex is in Portugal zonder doktersvoorschrijft verkrijgbaar

  • Lucas

    Het lijkt me dat Colombia en vooral Venezuela veel meer in aanmerking komen voor de term bananenrepubliek..

  • Tarantula

    of Oostenrijk

  • Oudesluis Dronken Thuis

    Ik vind dat jullie je nogal denigrerend over de wielersport in Portugal uitlaten. Het is daar de tweede volkssport, precies achter frisbee en voor synchroonzwemmen. (baseketball staat 4de)

    Er staan elke koers miljoenen mensen langs de weg, en het is een grote schande om betrapt te worden op doping. Dit bericht is dan ook verzonnen

    De sport is natuurlijk niet zo groot als in Belize…maar toch.

  • Rudy Tek

    Wat weinig mensen weten is dat de ronde van Californie zijn onlangs verkregen Pro Tour status te danken heeft aan de organisatie van de ronde van Belize. De UCI probeert deze ronde al jarenlang in het circuit te krijgen, maar de organisatie heeft wederom besloten hier niet op in te gaan.

    Wij zien een Pro Tour Status als een degradatie van onze ronde aldus de voorzitter van de organisatie van de ronde van Belize. Met dagelijks miljarden mensen langs het parcours willen wij niet op gelijke hoogte staan met surrogaatrondjes als de Vuelta en de Giro.

    Toen is het toch maar Californie geworden.

  • Arnold

    Ben blij dat een rechter hier een uitspraak over gedaan heeft. Is toch jammer dat die renner dus ten onrechte lang langs de kant heeft gestaan.

  • Oudesluis Dronken Thuis

    Naief ook van de UCI om uberhaupt maar te denken dat de BCA(Belize Cycling Association) hierin geinteresseerd zou zijn.

    Als het beliziaanse wielernieuws hier: http://belizecycling.com

    Deze site trekt trouwens per dag 34 miljoen bezoekers, tegenover een schamele 10 miljoen voor google.com