Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Interview Vasseur

  • gerd

    In De Morgen van vandaag een zeer knap en lang interviewgelzen met Cedruc Vasseur. Vasseur is de coördinator van de rennersvakbond.

    Enkele fragmenten (ik citeer niet letterlijk):

    Rode draad: renners verdienen veel te weinig (op de toppers na) en hebben nagenoeg geen inspraak.

    Over Astana:

    Een partijtje armworstelen tussen Bruyneel en De Kazkase overheid rond Vino. Bruyneel wil hem er niet bij, de Kazakse overheid wel en draait de geldkraan dicht.

    Over de solidariteit onder de renners:

    Is vandaag ver te zoeken, veel minder dan in de tijd van Hinault en Merckx. De loonsverschillen zijndaartoe te groot. Hij geeft voorbeeld van budget van een willekeurige ploeg waar 20% van het budget naar het salaris van één renner gaat, 10 procent naar een andere en de overige 60 personeelsleden moeten het met de rest stellen (uiteraard na aftrek van andere kosten). Hallucinant.

    Over de inhaligheid van bepaalde renners:

    Ik heb toprenners gekend die in hun carriere miljoenen verdienden maar aan het eind van hun carriere kwamen vragen naar de 12.500 euro uit het fondsvoor gependioneerde renners.

    Over Skill Shimano:

    Vandaag de dag rijdt 30% van het peloton voor een minimum loon, in het geval van Skill Shimano, een continentale ploeg die de Tour rijdt, komt dat op 23.000 euro per jaar. Netto houdt die renner dan 1.540 euro over. Dat is pure uitbuiting.

    Over doping:

    Doping is van alle sporten, maar wielrennen is extra getroffen omdat het zo'n zware sport is. (…) Dat alles in een Darwinistisch milieu met grote lonsverschillen tussen wie wint en niet wint. Een kleine renner die een Touretappe wint kan zijn jaarsalaris vertienvoudigen. Als die kleine renners zich dopeert en betrapt wordt, dan heeft hij weinig (salaris) te verliezen. Jawel een salaris dat zo klein is dat hij bij om het even welke andere baas ook kan verdienen (of beter). Dat is nooit een goede reden om doping te nemen, maar wel een oorzaak. Verder zet de dominantie van de Tour aan tot dopinggebruik.

    Ik denk dat renners niet goed beschermd worden in dopingzaken. Het principe dat de tegenexpertise uitgevoerd wordt door hetzelfde lab, vind ik niet correct. Wijst daarbij op de zaak Landis waar volgens hem nooit sluitende bewijzen gevoerd, journalist Hans vandeweghe is dezelfde mening toegedaan.

    Vaak hebben de luidste roepers het mleste boter op hun hoofd,geeft twee voorbeelden. Sella die klaagt over Ricco en daarna zelf betrapt worden. Pineau die bij de overgang van Vasseur naar Quickstep zegt dat Franse renners die naar buitenlandse ploegen gaan, ook doping willen gebruiken. Reactie Vasseur: wij rijdt er nu bij Quickstep…Pineau.

    Vasseur gelooft niet in systematisch dopinggebruik maar kan niet geloven dat ploegmanagers niet weten dat hun renners geen doping gebruiken. Dat wijst volgens hem op hypocrisie of onbekwaamheid (en dat staat net vandaag in de krant: pak aan Patrick Lefevre). Hij voert aan dat het bloedpaspoort alles zegt, renners mogen dan ver verspreid wonen (in tegenstelling tot bijvoorbeeld de voetballers van Lille die binnen een straalvan 50 km wonen en hel de dag op de club zijn), je kan echter zien dat een renner van de stage in december in maart biochermisch nog dezelfde is.

    Respect Cedric.

    Het loont trouwens de moeite om het ganse artikel te lezen.

  • Lucas

    Inderdaad geen woord van gelogen, volmondig mee eens.

  • JasperK

    Gerd, ik kan hier de Morgen niet lezen, maar zou je wat uitgebreider samen kunnen vatten wat hij over Landis zegt? Ik heb zelf ook altijd twijfels gehad bij die zaak.

  • Lucas

    Anders ik wel.

  • Stephan

    “Enkele fragmenten (ik citeer niet letterlijk):”

    Gelieve gewoon het hele interview hier neer te zetten en dan kunnen we zelf bepalen wat we ervan lezen.

    Zolang er enige invloed van jou hierin is geweest is het bijvoorbaat al onbetrouwbaar.

  • Catena

    Type jij het anders even over ;)

  • Cyclad

    Ik wil ook graag het gehele interview zien, al kan ik nu al zeggen dat ik de opmerking over Astana in de roos vind (ik dacht vanmorgen hetzelfde) en zijn mening over Landis onderschrijf.

    Ik heb in mijn vakantie het boek van Floyd Landis nog eens van a tot z gelezen en er blijft nog steeds iets onbevredigends hangen over de uitspraak. Landis lijkt me slachtoffer geworden van haantjesgedrag en is niet op objecte gronden beoordeeld.

  • Lucas

    ???

    Er al eens aan gedacht, dat dat misschien niet mogelijk is..?

    En je laatst zin lijkt me totaal overbodig.

  • Robobas

    Ben het vrijwel helemaal eens met wat ik tot nu toe heb gelezen. Het hele artikel zou idd welkom zijn!

  • Stephan

    Mischien is het een groot interview, dus kan ik niet verwachten dat hij het helemaal over typt. Maar Gerd zegt dat hij het niet letterlijk overneemt. Dus nu kun je toch niet weten wat vasseur precies heeft gezegt? Mischien heeft gerd wel het anders opgevat en daardoor er een net iets andere zin van gemaakt ofzo…