Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Column Thomas Dekker

  • Gilberto

    Zijn columns worden wel een beetje eentonig..

  • Met Woet

    De overdrive was er nog niet? Wil je wel dat die er is?

    Overdrive (techniek)

    Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie

    Ga naar: navigatie, zoeken

    Een overdrive is een versnelling (indien aanwezig: de hoogste) van een auto of motorfiets, die gebruikt wordt om - eens op snelheid gekomen:

    het motortoerental te verlagen (grotere levensduur van de motor)

    het geluidsniveau te verminderen

    brandstof te besparen.

    De overdrive heeft als nadeel dat het wielkoppel sterk vermindert waardoor trekkracht verloren gaat. Geeft soms een lagere topsnelheid dan één versnelling lager.

    Eigenlijk is de overdrive de enige echte “versnelling” in een versnellingsbak. Alle andere overbrengverhoudingen zorgen ervoor dat de uitgaande as van de versnellingsbak langzamer draait dan de ingaande as. In feite zijn het dus vertragingen. Uitzondering hierop is de hoogste “normale” versnelling, dit is de “prise-direct”, wat zoveel zegt als een één op één verbinding.

    Er bestaat ook een variatie welke werd gebouwd door de Fa. Laycock de Normanville uit Engeland. Dit bestaat uit een, aan de uitgaande as van de versnellingsbak gemonteerd, extra mechaniek welke elektrisch bediend wordt en zo de extra versnelling tot stand brengt. Voordeel hiervan is dat dit op meer “versnellingen” van de standaard bak te gebruiken is {bijv. 3 & 4

  • ?

    Als je de wijsneus uit wil hangen, moet je vooral wikipedia als bron gebruiken….

  • JW

    Die column had ik zelf ook kunnen schrijven, denk ik.

    Ik hoop dat de volgende wat terugblikken op recente successen bevat. Of een heldendaad in dienst van Evans. Zodat hij in elk geval Tourselectie afdwingt. Want daarvoor zal toch nog wel het een en ander moeten gebeuren.

  • Sjaak

    Waarom doe je dat dan niet?

  • Keuteberg

    Ik denk dat hij zonder nieuwe tegenslag of nieuwe vormcrisis eigenlijk al 100% zeker is van tourselectie JW.

  • PietvZ

    Daar hoeft niets meer voor te gebeuren, hoor. Of denk je dat hij met Evans op hoogtestage gaat om zich voor te bereiden op de Ronde van Oostenrijk?

  • JW

    Dat hoop ik serieus !

  • Cecchini

    Het is toch triest, dat een renner met zo'n talent er mee bezig is om anoniem als beste Nederlander op de 17e plek te finishen. Nou, nou wat was ik daar trots op. Als Nederlander.

  • Btw

    God, wat een cynisme. Je hebt vast al heel wat gepresteerd in je leven.