Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Armstrong wil achtste Tourzege

  • Pyama

    Hmm bij mij was het gewoon een leuk idee obv de verwachte schorsing van Valverde. Ik denk dat een journalist die zijn werk een beetje doet (daar zijn er niet veel van) zulke ideeen ook wel heeft. Ik kan me het best wel voorstellen en ik hoop er eigenlijk ook op. Contador heeft recht op een ploeg volledig in zijn dienst, liefst vol Spanjaarden en met close buddy LLSG.

  • DeRosa

    LA zeker weer een paar uur uit het nieuws????????

  • Lek gereden,...

    Let it be, let it be,…

  • Andere Peter

    De kans op die softere interpretatie dan hier in de kop staat is inderdaad vrij groot. Vooral ook, om dat de kop (van Radsport) hier al sterker is dan het citaat van Armstrong.

    Hier botst ook weer eens het feit dat de Amerikaan een andere sporttaal spreekt dan de Europeanen. Iedere Amerikaanse B-sporter die zich ergens voor inschrijft, stelt zich het hoogste ten doel. Het land zit vol met jongetjes en meisjes van 13 a 14 jaar die als doel hebben bv Olympisch goud te winnen. Dit streven beoordeeld naar Europese maatstaven, klinkt als snel arrogant. Wij zijn dan geneigd om iemand als verliezer te bestempelen als hij dat geformuleerde hoogste doel niet haalt. Dat is onzinnig, beantwoordt vooral aan onze behoefte om elke kop boven het maaiveld met de zeis te bewerken. Als Armstrong straks 8e of 18e wordt in de TdF, zal elke Amerikaan (hemzelf incluis) hem als winnaar zien. Terecht, want het zou natuurlijk op zich al uniek zijn, na 3 jaar inactiviteit.

  • DeRosa

    Deze uitleg heb je al vaak herhaald en met alle respect moet ik ook nu weer toegeven dat het toch een beetje te eenvoudig overkomt. Dat je de Amerikaanse sport cultuur hoog heb zitten dat is voor jou een mooie zaak maar dat wil niet zeggen dat we aan deze kant van de plas er allemaal maar zo over moeten gaan denken. Als de Amerikaan in het algemeen in Europa wil komen sporten zal ook hij zich aan onze optiek enigzins moeten aanpassen. Mocht het zo zijn dat LA heeft gezegt dat hij de TdF wil gaan winnen en hij eindigt niet bij de (b.v) de eerste 10 dan heet dat gewoon dat je vet verloren hebt gezien je eigen doelstellingen…….en ook in de VS denken velen er zo over.

    Mocht hij wel zege vieren dan is het inderdaad een prestatie die zijn weerga nog lang niet kent, en neem ook ik mijn wielren petje voor hem af………..

    Zijn nobele zaak voor kanker bestrijding staat hier helemaal los van en die waardeer ik ten aller tijden

  • Andere Peter

    Dank je wel voor het nogmaals uiteenzetten van de nauwe, naar binnengekeerde, conservatieve, wieler-Europese uitleg van winnen en verliezen. Bij Oprah Winfrey, Larry King en David Letterman wordt LA gehuldigd met een staande ovatie als hij met zijn gekleurde armbandjes uitrijdt als nr 134 en het jaarverslag van Livestrong toont, hoor.

    Je roept in die cultuur nu eenmaal sneller wat je ambities zijn, dan dat wij dat roepen. Cum laude slagen, NBA halen, Super Bowl ring winnen, 5x goud willen winnen (Heiden), 7x goud willen winnen (Spitz), 8x goud willen winnen (Phelps), president willen worden (een paar miljoen jochies van 13), een 'most likely to succeed-verkiezing bij schooleindexamen, spellingswedstrijd, enz. Als je dat zwart op wit zet en leest door een Europese bril, dan mis je de essentie, is mijn mening. Ik schets met vage pennestreken een cultuur, uiteraard valt er ook heel wat op af te dingen.

    Uit niets kun je overigens opmaken welke cultuur ik prefereer. Dat verzin je er zelf bij. Je zit er dan ook naast: ik heb geen waardeoordeel over dat cultuurverschil, ik vind het wel interessant om de stijlverschillen te bekijken en ik zie regelmatig dat Europeanen (Fransen!) Armstrong verkeerd begrijpen door het verschil in “taal” (figuurlijk dus) die ze spreken. Voor balans: ook die VS-cultuur kent vervelende kanten, zoals hoogmoed, arrogantie, gebrek aan respect voor andere culturen.

  • Lucas

    Goede reply AP, volledig mee eens.

    Waarbij aangetekend dat de reden, dat Fransen en Amerikanen elkaar niet mogen, met name te maken heeft met eigenschappen, die ze allebei wel een beetje hebben:

    Hoogmoed, arrogantie, gebrek aan respect voor andere culturen.

  • JW

    Juist om de laatste eigenschappen die je noemt ben ik in elk geval geen fan van de Amerikaanse cultuur (ook al hebben ze geweldige schrijvers, muzikanten etc.).

    Je kunt van Lance alles zeggen, maar hij is niet dom (dat denk in ten minste, zeker weet ik het ook niet). Ik geloof ook nog steeds dat hij het meent, dat hij daadwerkelijk die 8e Tour dit jaar wil winnen (als hij er kans toe ziet). Als hij daarvoor Contador zou moeten verslaan zal hij dat niet laten.

    Zo'n uitspraak brengt dus weer onrust binnen de ploeg (zoiets wordt ook wel psychologische oorlogsvoering genoemd). Contador moet mentaal ijzersterk zijn, anders heeft hij deze Tour voor de start al verloren.

    In de komende tijd zal het alleen al een heel gevecht kunnen worden welke helpers worden uitgekozen.

  • Andere Peter

    Klopt, in dit geval dragen zelfs de overeenkomsten bij aan afstand! Die overeenkomsten zijn namelijk zaken als naar-binnen-gekeerdheid en zelfoverschatting. Maar allemaal wel net in een iets andere stijl, wat de wederzijdse weerstand vergroot.

    Als ik LA hoor spreken over zijn KANSEN om de TdF te winnen (dat is dus iets anders dan een uitspraak over je ambities), dan hoor ik hem daar zeer genuanceerd over. Hij roept zich nergens uit tot Tourfavoriet, integendeel. Hij is zeer voorzichtig over in kansen. Hij sluit winst niet uit, iets wat op zich al lef is na zo'n lange afwezigheid op zo'n leeftijd. En wie hem vraagt of hij de TdF WIL winnen, die kan op 1 antwoord rekenen. Ja! Natuurlijk wil hij dat. En dan krijg je dus dit soort koppen boven dit soort stukjes die de lading niet helemaal dekken (verwijt is aan Radsport, niet aan Lucas). Waarna wij vervolgens over de kop gaan discussiëren.

    Dat is nu precies het verschil tussen pakweg Gesink of Schleck en Armstrong. Vraag Gesink of hij de TdF kan/wil winnen en hij zal allerlei terugtrekkende bewegingen maken (is verstandig ook, in onze cultuur). Bij ‘ons’, in onze afrekencultuur, zou het uitspreken van zo'n doel direct tot een onverantwoord hoog verwachtingspatroon leiden. De VS houdt sporthelden hoger op een voetstuk. Je denk toch niet dat iemand Michael Jordan ‘pannenkoek’ (ik denk aan de afbrokkeling van Van Basten's reputatie) zal noemen als hij een matige trainer zou blijken?

  • DeRosa

    Geen vooroordelen????????? Lees je eerste alinea nog maar eens rustig na!!!!

    Ik maak geen onderscheidt maar heb niets op met tv programma's in de VS waar jij mee komt. Voor mij gaat het om de sport en de prestatie en als je niet behaald wat je verkondigd dan heet dat verliezen en dat heeft niets met een nauwe kijk op de materie te maken want dat is ook wel weer een makkelijke uitweg in je betoog.

    Hoe andere culuren naar sport kijken is niet zo van belang en dus ook niet die van Europa die na mijn inziens helemaal in introvert is. En die gele bandjes heeft weer te maken met de strijd tegen kanker en met het winnen of niet van de TdF moet je toch deze zaken weten te scheiden. Je weet hoe ik over deze nobele zaak denk maar dat staat los van het winnen of verliezen van een wieler ronde.

    Evengoed wederom verschillen wij weer hier finaal van mening maar dat moet kunnen en neem niet weg dat ik ieders oprechte mening respecteer