Ergerlijk in deze hele zaak is dat de criteria voor de wildcards zo onduidelijk zijn.
Volgens mij zouden deze wildcards uitgedeeld moeten worden aan ploegen die:
- of dit jaar uitzonderlijk goed presteren (de keuze van de eerste 16 ploegen heeft namelijk vooral te maken met de prestaties van het jaar ervoor - uci punten)
- of renners hebben die duidelijk een toegevoegde waarde aan het deelnemersveld van de Tour hebben.
Probleem is dat Leblanc dan ineens met het argument aankomt dat ploegen met ‘valsspelers’ geweerd moeten worden, maar als je dat consequent toepast zijn er meer ploegen die op z'n minst twijfelgevallen voor deelname zijn.
Terwijl Leblanc toch echt op basis van de 2 genoemde argumenten de wildcard voor Saeco zou kunnen intrekken - de prestaties zijn dit jaar niet extreem goed en de renner die duidelijk een versterking van het deelnemersveld zou zijn wordt (hoogstwaarschijnlijk) geschorst. Ik weet wel dat renners als Di Luca en Celestino ook niet de minsten zijn, maar renners van dat Tour-kaliber zijn in veel ploegen te vinden.
De overgebleven wildcard zou dan naar een ploeg moeten gaan die aan bovenstaande criteria voldoet. In aanmerking komen dan Team Coast en Aqua & Sapone, 9e en 10e op de UCI ranking per ploeg van dit jaar.
Ook hebben deze ploegen renners met een duidelijke meerwaarde, Coast met Zulle en eventueel Casero en de zebra's natuurlijk met Cipollini.
Jean Delatour heeft dit seizoen nog minder UCI punten gehaald dan Saeco (25e om 23e op de ranking) en heeft ook geen namen die tot de topattracties van de Tour behoren.
Daarom mijns inziens een onterechte keuze …
(ik noem twee mogelijke argumenten, een derde noem ik niet, nationaliteit van de ploeg, het is wel duidelijk hoe bepalend die is bij de wilcard verdeling …)