Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Leipheimer in de Tour

• Sjors

Het bleek een licht besproken onderwerp, en ik dacht dat het wel leuk zou zijn om een discussie erover op te starten.

Levi Leipheimer komt ijzersterk voor de dag. Hij reed dit jaar twee rittenkoersen, en won ze beiden. Ook bleek hij al in staat om binnen een minuut van de winnaar in de Tour en de Vuelta te eindigen. Mijns inziens wordt deze man met het jaar beter.

Is het een idee dat Leipheimer de grote man in de Tour de France gaat worden bij Astana, beginnend in de schaduw van Contador en Armstrong, en later eindigend als winnaar van de ronde? De vraag dus: Moet hij in het begin niet een vrije rol krijgen, om zo als Astana zijnde zekerder voor de dag te komen?

Ik vind het wel leuk, omdat deze man altijd licht is onderschat, naar mijn idee. Volgens mij schuilt er een Tourwinnaar in hem. Het zou kunnen…

Reageer.

• Boris de Löwikfan

Ik zou het hem gunnen!

• Maarten Ducrot

Hij kan zeker winnen ja, maar dan ligt het er aan wat Contador gaat doen.

Er is een kans dat het een zelfde situatie wordt als in 2007, nu met Contador en Schleck in de aanval en Leipheimer die net te kort komt aan het einde.

• Blueprint

Leipheimer gedijt uitstekend in de schaduw van een sterke kopman. Op dit moment schat ik hem sowieso hoger in dan Armstrong, t.o.v. Contador ben ik er nog niet uit. In ieder geval kan Astana natuurlijk wel lekker gaan pokeren door Contador te laten aanvallen. Leipheimer kan dan gewoon achter de reagerende concurrentie aanrijden en in de tijdrit keihard toeslaan. Ik zou hem in ieder geval niet bij voorbaat in de knechtenrol drukken.

• JW

1. Er is al een hele discussie gevoerd over het kopmanschap bij Astana. Daarbij werd Leipheimer niet genoemd.

2. Ik heb nog steeds het gevoel dat Armstrong voor dit jaar maar één hoofddoel heeft: een achtste Tourzege ! Terugkomen na zo'n lange afwezigheid kost bloed, zweet en tranen. Dat doet hij m.i. niet met het idee Contador naar de zege te slepen. Met een 8e Tourzege wordt hij pas écht legendarisch, en behaalt hij ook de maximale publiciteit voor zijn Foundation en andere doelstellingen.

3. Het rijden van Armstrong in de afgelopen maanden hebben mij - en wellicht ook hem zelf - aan het twijfelen gebracht of die grote doelstelling haalbaar is. Vanuit het peloton kwamen geluiden dat hij “angstiger” reed (te ver van het wiel van zijn voorganger, graag aan de buitenkant van het peloton etc.).. Als dat zo is is het geen goed signaal (en dat geldt ook een beetje voor die blessure). Bovendien kost die val hem een stuk van de geplande voorbereiding, en mist hij de mogelijkheid om in de Giro publiciteit te scoren. Eén ding lijkt me zeker: een Armstrong die niet in de voorste gelederen meerijdt levert al heel snel publiciteitswaarde in ! Daarmee wordt de drang om in de Tour te scoren alleen maar groter (maar de vraag is nu of hij daar nog toe in staat is).

4. Contador. Die baalde al stevig van de discussie over het kopmanschap. Na de gemiste kans van vorig jaar heeft hij dit jaar maar één echt doel: de Tour. Als Armstrong toch nog sterk blijft kan dat al een probleem binnen de ploeg worden.

Hij zit zeker niet te wachten op een volgende Amerikaanse concurrent ! En het mooie idee van “in elk geval de zege binnen Astana houden” zal hem zeker niet aanspreken. Met de Vuelta van vorig jaar nog in gedachte hoef je geen fantast te zijn om je voor te stellen dat het oorlog wordt binnen de ploeg als zou blijken dat Leipheimer óók wil meedoen om de zege…

5. De ploeg. Drie kopmannen is wel erg veel, je hebt ook nog knechten nodig. Misschien zijn ze in juli allemaal in supervorm, maar tot nu toe overtuigden ze niet echt. Alleen Armstrong en Contador blonken uit als superknecht in dienst van Leipheimer, en daar zal hij in juli voor moeten terugbetalen. Elke kopman zal in elk geval een paar “vertrouwelingen” (zoals Hernandez voor Contador) mee willen nemen. Wordt een moeilijke puzzel !

Op grond van dit soort overwegingen - er zijn er meer, maar het verhaal is nu al te lang - kan ik me bijzonder moeilijk voorstellen dat Leipheimer kans maakt als favoriet te worden uitgespeeld. Tenzij de beide anderen allebei falen, maar dat is moeilijk voor te stellen !

• Blueprint

Bruyneel heeft ook echt wel het luxeprobleem van de eeuw :)

• JasperK

Ik denk dat Leipheimer van alle actieve coureurs de grootste fysieke kwaliteiten heeft.

Ik zie hem echter niet winnen. Als Bruyneel moet kiezen tussen aande ene kant een achtste zege voor Lance, of een tweede in ongetwijfeld lange reeks van Contador, of de eerste en waarschijnlijk enige zege van een grijze muis uit Amerika, dan is het duidelijk dat die eerste twee een publicitaire waarde hebben waarbij die van Leipheimer niet in de buurt komt.

Het zal wel zoals in de laatste Vuelta gaan: Contador valt aan, Leipheimer mag niets doen in de achtervolging. Op het eind van de ronde is Leipheimer de betere, maar dat is te laat om het verschil nog goed te maken.

• Zon tussen de buien

Levi,

Te vroeg geschoten.

Lance en Alberto werkten voor jou

ze gaven je krediet

hoe ga je dit inlossen?

(misschien niet?)

• marksi

@ JW, Het is nog altijd wielrennen. Tuurlijk is Contador momenteel kandidaat nummer 1 voor de favorieten rol. Maar stel dat Leipheimer straks in de tijdrit een halve minuut pakt en de Pyreneen overkomt waar hij ieg niet verliest en wellicht wat wint op de andere concurrenten(Schleck, Menchov. Evans etc) dan wordt hij echt wel uitgespeeld als favoriet. Een vrij realistisch scenario bekeken naar de ritten. Waarschijnlijk dan niet als enige, maar ze gaan hem ook echt niet laten werken voor Contador dan ofzo. Of zullen hem vragen te verdedigen wanneer hij mee kan met een aanval van Contador, waar Schleck bij aanhangt. Het blijft wielrennen en dat kan je dood analyseren, maar uiteindelijk zal de sterkste uitgespeeld worden. Of meer speelt hij zichzelf uit. En 3 man die hun gang kunnen gaan in de bergen lijkt me alleen maar een pro, mits zij allen bij de top zitten. Daarnaast hebben ze nog altijd een stuk of 4 a 5(Kloden, Rubiera, Horner, Popo, Zubeldia) man die in staat moeten geacht worden zeker tot de laatste 15 a 20 te werken, enkele waarschijnlijk zelfs tot de laatste 10. Op dat moment als je nog met 3 zit, die goed zijn, kan je de koers zijn werk laten doen in de bergen en totaal domineren. Ofwel ik zie het probleem niet en denk dat Leipheimer in eerste instantie echt niet zal gaan werken voor Armstrong en/of Contador wanneer hij de betere is(zoals de laatste ritten). Enkel wanneer in de koers zal blijken dat hij de mindere is, zal hij zich als meesterknecht opwerpen.

• JW

Afgaande op de tot nu toe verreden koersen worden (de meeste van) die knechten eraf gereden als de koers hard wordt gemaakt. (M.i. een van de verrassende ontwikkelingen dit seizoen, en zorgpunt voor de Astanaleiding). Maar dat kan in juli natuurlijk anders zijn !

De eerste tijdrit kan inderdaad erg interessant worden ! De kans dat Leipheimer daar als beste Astana uitkomt lijkt best groot. Het volgende ijkpunt komt als er in de bergen hard wordt aangevallen, de knechten eraf zijn gereden, en één van de drie Astanakopmannen het werk moet gaan doen en zich - en zijn kansen - moet gaan opofferen. Vroeg of laat in de Tour komt zo'n moment. Lijkt me interessant !

En natuurlijk, het blijft wielrennen, en hoe het gaat verlopen is nooit met zekerheid te voorspellen. Gelukkig niet !

Maar ik probeer alleen argumenten aan te dragen voor de stelling waarom de kans dat Leipheimer - óók als hij de sterkste is - niet als kopman zal worden uitgespeeld.