Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Vrouw kritiek na aanrijding door renner tijdens kermiskoers

• teckelle

Dit kan je niet met regels vastleggen, iedere weg is weer anders en ook iedere koers is weer anders. Hoe vervelend ook, het hoort helaas bij het wielrennen. Een renner moet in een split-second beslissen en is volledig gefocust op de koers/renners. Je kan hem echt niet vragen zich aan de verkeersregels te houden; die gelden bovendien ook niet tijdens een koers (denk aan rood licht). Bovendien kan hij soms niet eens zien of hij naar een fietspad, stoep of autoweg schiet/fietst.

Soms moet een renner zelfs kiezen tussen van de weg afgaan of vallen (denk aan Lance Armstrong bij de val van Beloki). Dan denkt Lance dus niet na over of het mag, maar hoopt hij alleen dat hij het overleefd.

Ik geef toe dat niet ieder gebruik van bv de stoep hoogstnoodzakelijk is, mss wel het merendeel niet, maar daar kan je geen onderscheid in maken.

Benieuwd naar jullie reacties.

• Aigual

Er zijn op dit forum een aantal deelnemers de weg. kwijt. Als wielrenners risico voor zichzelf nemen moeten ze dat zelf maar weten. Als wielrenners risico's nemen dat toeschouwers in gevaar brengt moeten ze uit het peloton geweerd worden.

Er is een parcours voor ze uitgezet en daar mogen ze niet vanaf komen.

Als dat gebeurt buiten hun schuld is ze niets te verwijten. Maar meestal gebeurt het uit eigen koersbelang. Niet in te moeten houden bij een bocht, van achteren uit naar voren komen, moeten wachten na een valpartij, enz.

De jury moet direct optreden als renners de regels in dat opzicht overtreden

en deze gelijk uit de koers weren. Een schorsing is de volgende logische stap.

In het geval waar we nu over praten verliet de renner het parcours om naar voren te komen. Althans dat bericht de Belgische teletekst.

Het zal je kind,vrouw of man maar zijn die in kritieke toestand in het ziekenhuis terecht komt en misschien het leven laat en dat voor zoiets totaal onbelangrijks als een fietswedstrijd! Hier moet de welrennerij natuurlijk gerelativeerd worden!

Ik vraag me trouwens af hoe dit onderwerp juridisch in elkaar steekt.

• JW

Je kunt wielrenners wel degelijk dwingen om bepaalde regels na te leven. Als er een paar renners uit de koers worden genomen omdat ze een stopteken bij een overweg negeren moet je es zien hoe snel ze een volgende keer in de remmen knijpen.

Natuurlijk zijn er genoeg grensgevallen, maar er zijn ook duidelijke voorbeelden van onnodige gevaarlijke situaties. Zoals achter publiek langs rijden over een vrijliggend fietspad, of om een bocht af te snijden.

• Paul, uit het verre Smeermaas

De rijweg is tijdens een wedstrijd vrij gemaakt voor de renners, rijwielpaden gescheiden door een graskant o.i.d. horen niet tot het gedeelte wat tot de weg voor de renners is vrijgemaakt. Zo ook voetpaden e.d.

Ik zou niet graag in de schoenen van de renner staan, de vrouw of haar familie zal wel schade vergoeding eisen en dan nog niet over de morele schade gesproken voor zowel het slachtoffer als de renner zelf.

Ik vind de taak van de organisatie en de bonden om daar straffen op te zetten, dit ter bescherming van de toeschouwer en de renner. hoe hoog en welke straf laat ik liever aan andere over.

Paul, uit het verre Smeermaas

• Dus

Nu ik dit lees, schieten me plots de beelden van vorig jaar van de Wim Hendriks Trofee weer door mijn hoofd.

Iemand die weet hoe het met die fotograaf is afgelopen, die een hartstilstand had en lang op de IC heeft gelegen?