Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

welke keuze moet ik maken?

• HarrieH

Ergo: de maat heeft juist alles te maken met de lengte van het bovenlichaam, dus weinig met de binnenbeenlengte.

Voor de L heb je bij deze lichaamslengte een vrij lang bovenlijf (en armen) nodig.

Zeker iemand die niet heel veel heeft gefietst en niet aan een erg gestrekte positie is gewend, kan de L te groot (lees: te lang) uit vallen.

De hoogte van het frame is geschikt voor iedereen tussen, ruwweg, 150 en 200 cm, dus dat zegt helemaal niets.

Zoals gezegd: goed maat laten opmeten of degelijke proefrit.

• achterhoeker 2duuzend

Die Cube is veel te groot voor iemand van 1m79 dat kan ik zo zien. Kijk naar die balhoofdbuis, dat is minimaal framemaat 60 denk ik.

• t Ginneken

Harrie, je bedoelt dus ''in contrario" want je spreekt me hartstikke tegen. ;)Overigens geloof ik je wel hoor, jij bent meer expert dan ik in techniek, dat weet ik inmiddels. Wordt de maat van een fiets dan met name bepaald door de lengte van het frame (dus van zadelpen tot balhoofd zeg maar) en niet door de hoogte?

Hoe dan ook, een beginner kan maar beter een goede fiets aangemeten krijgen bij de locale fietsenhandelaar, dan is de kans dat hij of zij het fietsen leuk blijft vinden omdat de fiets goed zit. Maar die scherpe internetaanbiedingen zijn altijd wel erg aantrekkelijk natuurlijk.

• t Ginneken

Maurice, kijk ook eens op dit forum, hier wordt veel gediscussieerd over de aankoop van beginnersfietsen. Ziehier een zelfde dilemma als dat jij hebt:

http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=29505

• HarrieH

Mijn Latijn is niet meer wat het geweest ik. Ben immers niet meer zo kerks en Asterix lees ik ook niet meer zo veel.

Nee, framemaat wordt door 99,9 % van de fabrikanten nog steeds aangegeven door de hoogte van het frame (lengte zitbuis).

Echter: als klant (dealer, rijder) kun je jezelf qua keuze beter laten leiden door de lengte van het frame en de hoek van de zadelbuis.

Immers: de hoogte van het frame laat zich van alle maten het simpels compenseren dmv de zadelpen.

Op de lengte van de zit (lengte bovenbuis, stuurpen) en horiz. positie van zadel tov trapas heb je veel minder invloed. Wat je kunt bereiken met een andere stuurpen en door het verschuiven van het zadel is vrij beperkt.

• Kolker

Als ik jou was deed ik geen van beide!

• Maurice

leg eens uit dan aub?

• HP

Ik zou ook geen van beide kiezen,

Die Cube lijkt me veel te duur voor die prijs en betwijfelen een hoop mensen of dat nou zo'n kwaliteit is, weet je al wat voor groep erop zit?

En die SCR is er alleen in maat L waar je nog nooit opgezeten hebt en dus geen idee hebt of dat precies jouw maat is.

• cube≠troep

Even als reactie op mensen die Cube afkraken:

Cube in het algemeen is een bedrijf dat(vooral sinds 2006/2007) echt gegroeid is in het vak. Sinds 2008 maakt Cube zelfs carbonframes van TOPkwaliteit die, integenstelling tot vooraanstaande merken als Pinarello, Colnago, Ridley etc etc(die al langer als goed bekend staan), zich kunnen meten met de stijfste frames ter wereld.

In 2008 stonden in de top10 van stijfste frames ALLEEN Duitse frames(merken als: Storck, Stevens, Cube, Red Bull, Canyon, Focus). Heel opmerkelijk maar blijkbaar zijn de Duitsers goed in het bouwen van stijve carbonframes. In 2009 is er één “niet-Duits” frame bijgekomen. Het topframe van Scott is de vreemde eend in de bijt tussen de stijfsten ter wereld.

Ik weet dat stijf gelijk staat aan(vooral voor de beginner) oncomfortabel. Echter: des te groter de framemaat des te minder stijf het frame wordt(en iemand die 1.79 meter is bijv. heeft dus al veel meer comfort terug(mooie tussenweg)).

Nou is een carbonframe natuurlijk niet een must voor een beginner, vooral de prijzen zijn hoog als je echt kwaliteit wilt. Cube heeft trouwens wel een goede garantie. De Cube Agree zoals iemand noemde is voor zover ik weet een heel goed frame(sinds 2008, hiervoor weet ik niet). De Aerial is natuurlijk niet van carbon en ik weet helaas niet hoe het hier zit. Wel een strak framepje maar natuurlijk niet als het met Tiagra is(naar mijn mening is 105 een mooie groep om te beginnen).

(of je deze advertentie moet vertrouwen laat ik in het midden, maar er zit een luchtje aan moet ik bekennen).

Over Giant heb ik niet veel te vertellen. Heb er nooit één gehad. Komt ook waarschijnlijk omdat ik het niet zo hele mooie fietsen vind(/vond, de nieuwe rabobikes zijn strak moet ik zeggen), vooral niet voor lange mensen. Giant maakt nagenoeg altijd slooping(extreem!) en bij lange mensen vind ik het niet mooi als je een zadelpen hebt van bijna een meter.

• cube≠troep

dit is wel heel vaag. mijn naam moet niet zijn zoals hij nu staat, maar zo:

cube≠troep

(voor het geval je nu hetzelfde ziet: cubetroep)

wel geestig :p