Even als reactie op mensen die Cube afkraken:
Cube in het algemeen is een bedrijf dat(vooral sinds 2006/2007) echt gegroeid is in het vak. Sinds 2008 maakt Cube zelfs carbonframes van TOPkwaliteit die, integenstelling tot vooraanstaande merken als Pinarello, Colnago, Ridley etc etc(die al langer als goed bekend staan), zich kunnen meten met de stijfste frames ter wereld.
In 2008 stonden in de top10 van stijfste frames ALLEEN Duitse frames(merken als: Storck, Stevens, Cube, Red Bull, Canyon, Focus). Heel opmerkelijk maar blijkbaar zijn de Duitsers goed in het bouwen van stijve carbonframes. In 2009 is er één “niet-Duits” frame bijgekomen. Het topframe van Scott is de vreemde eend in de bijt tussen de stijfsten ter wereld.
Ik weet dat stijf gelijk staat aan(vooral voor de beginner) oncomfortabel. Echter: des te groter de framemaat des te minder stijf het frame wordt(en iemand die 1.79 meter is bijv. heeft dus al veel meer comfort terug(mooie tussenweg)).
Nou is een carbonframe natuurlijk niet een must voor een beginner, vooral de prijzen zijn hoog als je echt kwaliteit wilt. Cube heeft trouwens wel een goede garantie. De Cube Agree zoals iemand noemde is voor zover ik weet een heel goed frame(sinds 2008, hiervoor weet ik niet). De Aerial is natuurlijk niet van carbon en ik weet helaas niet hoe het hier zit. Wel een strak framepje maar natuurlijk niet als het met Tiagra is(naar mijn mening is 105 een mooie groep om te beginnen).
(of je deze advertentie moet vertrouwen laat ik in het midden, maar er zit een luchtje aan moet ik bekennen).
Over Giant heb ik niet veel te vertellen. Heb er nooit één gehad. Komt ook waarschijnlijk omdat ik het niet zo hele mooie fietsen vind(/vond, de nieuwe rabobikes zijn strak moet ik zeggen), vooral niet voor lange mensen. Giant maakt nagenoeg altijd slooping(extreem!) en bij lange mensen vind ik het niet mooi als je een zadelpen hebt van bijna een meter.