Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Mooiste koers 21ste eeuw

• Abeltje

Dat was geen koers! Dat was demonstratie!

Helaas nooit gezien. Op het feit na dat de spanning er wel een beetje uit was op tientallen kilometers voor de streep een legendarische moderne koers. Altijd nog duizend keer mooier dan een massasprint, die lange solo's.

• en

Idd. Parijs-Roubaix 2002 voeg ik daar graag aan toe. De RvV was dat jaar trouwens ook bijzonder mooi. Vorig voorjaar trouwens ook een erg mooie Milaan-San Remo en een mooi Ronde van Vlaanderen gezien. Ik denk ook aan een paar prachtige editities van LBL ('99, ‘00, ’03). Of de WK's waar Van Petegem podium reed (niet daarom, maar dat waren gewoon prachtige wedstrijden als ik me goed herinner). Maar Zurich ‘05 en PR ’02 steken er toch wel boven uit.

De vergelijking met etappewedstijden vind ik moeilijk. Die zijn op een andere manier mooi. TdF '03, dat is vanzelfsprekend. De Giro en Parijs-Nice zijn inderdaad heel vaak erg boeiend.

• Andere Peter

De OS-wegrit van 2008 en de Parijs-Tours van Erik Dekker zijn al genoemd. Ik wil daar zeker de Parijs-Roubaix van Servais Knaven aan toevoegen, vanwege de ppur middeleeuwse aandoende omstandigheden, Allemachtig wat kwam die kers tot zijn recht in dat beestenweer. De finale begon in feite al op 140km van de meet!

Wat ik hier nog niet heb gelezen: de magistrale wijze waarop Cancellara een touretappe won (2007 toch?) door een aanval in de laatste 1100 meter. Fenomenaal reed hij de sprintploegen uit het wiel. Een ouderwetse Ekimovje, een Nijdampje, een Thierry Marietje, maar dan nog fraaier: Cancellara viel aan op een moment dat er nog vluchters een stukje vooruit waren en hij stoof ze binnen 100 of 200 meter voorbij. Ik heb met open mond zitten kijken.

Dekkers 3e in de Tour dat hij er 3 won vond ik ook heel mooi, ik meen in Lausanne of Montreux. Die won hij puur dankzij de rust die hij had verkregen doordat hij er al 2 op zak had. Vooruit met Mario Aerts. Peloton is aantocht. Dekker speculeert nog in de laatste 600 meter, weet dat Aerts wel tempo blijft maken, juist omdat Aerts geen winnaarstype is en omdat voor Aerts 2e worden ook leuk is. Dekker dringt Aerts de kop op. Sprintend peloton nadert en nadert. Dekker wacht lang, maar plaatst zijn sprint, veel sneller dan Aerts, precies op het juiste moment. Dekker blijft de massasprinters net voor, de topsprinters passeren wel Aerts, die 6e wordt.

Ik heb ook fraaie herinneringen aan Gesinks etappezege op de Ventoux in de Tour van 2009. Juist nadat het klassement naar de vaantjes was gegaan nam hij schitterend revanche met die zege.

• TDF

Natuurlijk de Tour van 2003 was geweldig. Zonde dat zo'n spannende strijd eindigde met een anticlimax. Ullrichs val maakte dat we tot op de dag van vandaag niet weten wie dat jaar werkelijk de sterkste was.

De Tour van 2006 was enerverend. Met name de Landisdagen.

Misschien komt het door de zure nasmaak maar niemand heeft nog over de Ronde van Frankrijk in 2007 gesproken. De dag na Gerdemanns zege was al prachtig met een geweldige Rasmussen en ook oa een verbluffende Moreau. Het gevecht Rasmussen-Contador dat zich gaandeweg die Tour ontspon was ronduit fascinerend. Het sterke rijden van Rabo in de bergen was mooi en de tijdrit van Rasmussen overdonderend. Na het vertrek van de Deen was de afsluitende tijdrit er overigens ook een die er wezen mocht.

Andere aardige momenten:

-Vinokourov in 2005 op de Champs Elysees.

-Het ‘lijdensverhaal’ van Vino in 2007 (inclusief dood en verrijzenis) was memorabel

-Boogerd-La Plagne

-Omloop het Volk 2008 (Gillbert)

-Omloop het Nieuwsblad 2009