Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Olympische Camera: Fraai of saai?

• joep

Na het lezen van het topic over de Ronde van Vlaanderen viel het me op dat er vaak werd geschreven dat de koers saai was om naar te kijken. Sowieso is dat te verklaren door het uitkomen van het voorspelde: dominantie Quick Step en het mooie weer. Doch denk ik dat er nog een factor is die het koerskijken (op TV) minder boeiender maakte dan in voorgaande jaren; De stabiele camera op de auto.

Af en toe had ik de indruk dat ik naar een zoveelste doorkomst tijdens een WK of Olympische Spelen aan het kijken was. Te clean en bovenal niet spannend. Je voelt de steentjes niet, ziet geen spatjes (bleek uit de test in De Panne) en het lijkt of dat de renners 20 km per uur fietsen in plaats van 50. Mijn vraag aan jullie is: maakt deze “Olympische Camera” Vlaanderens mooiste fraaier of saaier?

• Jos K

Volgens mij was het in de Ronde van Zwisterland (of een andere ronde) wel heel mooi, om renners te zien tegelijk met de mooie omgeving in een heel breed beeld. Ik heb er vandaag niet op gelet, maar in een koers als RVV mag het best een beetje spectalair gefilmpd worden. Als het maar niet ten koste van de koers gaat

• Sub Culture

Pfff de VRT is al jaren de norm als het op het in beeld brengen van sportevenementen aankomt. Dat weet men in binnen en buitenland.

Soortgelijk camerawerk hoort thuis in de evolutie en leverde wat mij betreft als schitterend beeldmateriaal op.

• Jos K

Voordat het commentaar komt: “gefilmd” ipv "gefilmpd

• Goozzer

Daar ben ik het helemaal mee eens, Sub. Alsjeblieft geen Italiaanse toestanden, met schokkende chaotische en niet te volgen beelden…

• joep

Ben het met je eens dat de VRT toonaangevend is op camerawerk met motards. Dat zijn net als veel renners ook Flandriens. De innovatieven vergeten echter één ding: de beleving van de TV-kijkende wielerfan. Die wil koers zien en niet naar een speelfilm kijken. Statisch beeld hoort niet in Vlaanderen.

• apenzoon

@ Jos: Ja, dat was idd prachtig, in de sprint zat je gewoon tussen de renners. Dan zie je tenminste wat ipv zo'n slechte vaste camera waar geen diepte in te zien is.

Helaas was dat maar voor een rit volgens mij en Wuyts had er ook al allemaal commentaar op. :(

• Denis Lua

Vond het opzich wel mooi, en inderdaad “stabiel”. Wat mij vooral opviel was dat er vandaag voor m'n gevoel erg weinig “tussen de groepjes” werd gefilmd…

Met nog 30 km te gaan had ik het idee dat een groepje van ongeveer 30 personen overbleef achter het kwartet leiders… geen nieuws meer (sporza) over andere groepen/achtervolgers dus had ik ze al bijna afgeschreven. ( zie topic over de rvv en mijn teleurstelling in het Rabo-middelveld) en vanuit het niets… hopsa 30 renners sluiten aan…

Hou er altijd van om een beetje het overzicht te behouden van de diverse groepjes in koers. Hebben meer van jullie die dit als vervelend ervaren vandaag?

• DutchSL

We hebben naar mijn mening veel te veel moeten kijken naar de kopgroep van Chavanel en Hoste, terwijl daar toch niets gebeurde en in de achtergrond van alles aan de hand was zonder dat we daar iets van te zien kregen. Vooral vlak na de Koppenberg.

• joep

Je slaat de spijker op de kop Denis. Ik heb dat als vervelend ervaren. Het is wel verklaarbaar; helikoptershots die een tweede, derde of vierde groep traceerden waren er nauwelijks. Overigens zie ik weinig diepte in die nieuwe cameratechniek. Als de achtervolgende groep een kilometer achter ligt, doch op beeld maar een kwart kleiner is dan de koplopers, ga ik niet naar de oogarts, maar maak ik er een topic van.

Dus VRT: huur Gianni Bugno in !!!