Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Kohnstamm laakt anti-dopingregels

• Lucas

“” Je zou de “kwaal” ook kunnen definiëren als “de veel geld verdienende dopingmaffia”, dan klinkt het m.i. al iets anders.

“Schending van grondrechten” - op zich te verdedigen om het zo te noemen - is wel een zwaar aangezet begrip. Je kunt daartegenover ook stellen dat renners - om dit beroep te kunnen uitoefenen - instemmen met bepaalde beperkingen van hun vrijheden (in zoverre vrije keuze, dat je ook voor een ander beroep kunt kiezen).“”

Is helemaal waar, maar de instemming van renners heeft i.c. niets te maken met vrije keuze.

Dat heeft te maken met het feit dat wielrenners gewoon niet mondig genoeg zijn. Het feit dat dit nu weer in het nieuws komt, is vanwege het feit dat de voetballers, gesteund door de machtige (in alle opzichten) UEFA en FIFA, in opstand zijn gekomen tegen het where abouts systeem dat het WADA hun nu ook wil opleggen.

Zie ook het akkoord dat deze voetbalbonden inmiddels gesloten hebben met het WADA, waarin het where abouts systeem toch aanzienlijk wordt aangepast.

Natuurlijk weet ik ook wel dat de agenda van deze voetbalbonden niets te maken heeft met de zorg betreffende de grondrechten van hun leden, maar vooral met het feit dat zij vooral niet met meer dopinggevallen geconfronteerd willen worden.

Dat laat echter onverlet dat zij het recht aan hun kant hebben.

En instemmen met bepaalde beperkingen van vrijheden als je voor een bepaald beroep kiest mag nooit ten koste gaan van grondrechten.

Overigens, dat ik minder vaak post, komt vooral omdat ik veel moet reizen voor mijn werk, helaas.. :-)

• Arnold

http://cgi.omroep.nl/legacy/player?/ceres/nos/rest/2009/POW_00194606/bb.20090409.asf

Na een minuut of 3 kijken, een interessant stukje.

• Roberto

Waarom accepteren de vakbonden voor wielerprofs dit? en gaan die niet in verweer, zoals bij de voetballers wel gebeurt?

Want dat lijkt mij toch de instantie die op moet komen voor de belangen van de renners, zeker als het om zo iets belangrijks gaat als privacy, en medische gegevens.