Beste plaats in klassiekers 4e plaats (gedurende 10 jaar!)
Hieronder deel uit een stuk over Kroon in AD
Karsten Kroon: ,,De meeste jongens die de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix rijden, zie je tot en met de Scheldeprijs. Dan stoppen ze en hebben ze heel even vakantie. Die renners kunnen zich vaak niet voorstellen dat ik dan nog de Amstel, Waalse Pijl, Luik en de Henninger Turm rijd. Dat is puur de mentale focus. Bij mij ligt die van de Brabantse Pijl tot en met de Henninger Turm, op die vijf weken. Als je weet dat je het zo lang moet volhouden, lukt dat ook.
,,Het is wel zo: doordat ik alles kan, kom ik op de meeste vlakken iets te kort. Voor Vlaanderen ben ik net iets te licht. Ik kan met de besten mee, maar zit altijd bij mannen die intrinsiek sneller zijn. En in Luik-Bastenaken-Luik rijden een paar man net weer iets beter bergop.
,,Misschien zou ik moeten kiezen, ik weet het. Maar de afgelopen jaren ging het in Vlaanderen zo goed dat ik het idee had dat ik kon winnen. Dan laat je zo’n koers natuurlijk voor geen goud lopen. Uitgerekend dit jaar had ik een rotdag, ik was ziek geweest. Maar dat is natuurlijk een heel slechte reden om te zeggen: nu ga ik het anders doen.’’