Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Wetenschappelijk afstellen schoenplaatjes?

• Ruva Deme

2 jaar geleden kreeg ik een blessure aan mijn knie. Als oplossing is er toen mede wat geschoven aan mijn schoenplaatjes. Mijn kniepijn bleef (is nu wel redelijk onder controle), maar ik ben nu al sinds toen op zoek naar de ideale afstelling van mijn plaatjes. Ik heb al een hoop geprobeerd (gewoon in midden van schoen zetten; nieuwe schoenen; op gevoel prutsen; 2 maanden er niks aan doen; op een blaadje springen, natuurlijke stand aftekenen en die proberen over te nemen op m'n schoen) maar niks hielp.

Ik ben dus op zoek naar een professionele/wetenschappelijke manier om dit af te stellen, (om er vervolgens definitief niks meer aan te veranderen). Wie heeft er een idee of er iemand bestaat die deze dienst kan leveren?

• Faris Al-Sultan

http://www.body2bike.com/bikefit_howwework.html

• Colnago

www.footconnection.nl heeft mij van een knieprobleem geholpen. Let wel, er zijn 1000 verschillende oorzaken van een knieblessure, en misschien vergeet ik er dan nog een paar!

• GeorgeBush

Ik zou gewoon schoenen kopen van het merk nike omdat die van Siddi een ander type zool hebben die slap wordt en dus iedere keer anders aanvoelen met tijdens het fietsen. Met time pendalen had ik ook last van mijn knie, dat komt zeg maar die time schoenen dat die zool plastic achtig is en daardoor slecht veert. Bij mij heeft nike met het type schoen toen geholpen, het is niks voor niks dat Armstrong met dit type schoen rijdt met Dura ace pendalen erbij.

• Hallo

Ik ben hier geweest:

http://www.topzit.com/

• Ruva Deme

Even om misverstanden te voorkomen: Mijn knieën zijn NIET het probleem. Het probleem ligt aan de plaatjes die voor mijn gevoel assymetrisch staan. Mijn knieën sporen hierdoor niet top, waardoor dit af en toe resulteert in kniepijn. Het gaat me nu in eerste instantie vooral om het oplossen van het probleem met de plaatjes! Pas dan kan ik weer lekker ontspannen en zonder zorgen op de fiets zitten.

• zabirskie

Plaatjes horen asymmetrisch, want knieën, benen en mensen zijn asymmetrisch. Als plaatjes symmetrisch staan, voelen ze juist aan als asymmetrisch, maar dat terzijde.

Voor zover ik weet staan je plaatjes goed als de trapas precies recht onder de bal van je voet staat en je voeten voor je gevoel recht staan in de ‘neutrale’ zone van je pedalen (je kunt je voeten altijd een paar graden links en rechts vrij bewegen in je pedalen, de neutrale zone is in het midden van je bewegingsruimte). Het is niet echt hogere wiskunde om die dingen recht te zetten, dus elke fietsenmaker met verstand van wat hij doet zal je wel kunnen helpen.

Uit je post valt trouwens niet op te maken of je de stand van je zadel al hebt onderzocht als oorzaak van je knieproblemen. Dat is namelijk meestal oorzaak #1

• tgt

Ruva Deme kijk even op www.goedopdefiets.nl

Zij hebben apparatuur en ervaring in schoeplaatjes afstellen.

• barbapapa

Ik heb veel minder last sinds ik time ipv look pedalen en plaatjes heb.

• Ruva Deme

Zabriskie verwoordt nu precies mijn probleem:

“Als plaatjes symmetrisch staan, voelen ze juist aan als asymmetrisch, maar dat terzijde.”

en:

“Voor zover ik weet staan je plaatjes goed als de trapas precies recht onder de bal van je voet staat en je voeten voor mijn gevoel recht staan in de ‘neutrale’ zone van je pedalen”

Het lukt mij dus niet om die plaatjes VOOR MIJN GEVOEL recht te zetten, en op het oog recht biedt niet het goede resultaat. Ik ben dus op zoek naar iemand die dit wat wetenschappelijker kan benaderen en hoop dat de gegeven links mij hiermee kunnen helpen.

Bedankt in ieder geval!