Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Kijkcijfers

• DutchSL

Vorig jaar had ik rond deze tijd deze cijfers geplaatst (helaas hield ik de kijkdichtheden nog niet bij, waardoor het eigenlijk geen eerlijke vergelijking is)

za 15-03 NED1 Paris-Nice etappe 6 369.000

zo 16-03 NED1 Paris-Nice etappe 7 678.000

za 22-03 NED1 Milano-Sanremo 534.000

zo 23-03 SBS6 Ronde van het Groene Hart 281.000

zo 30-03 NED1 Brabantse Pijl 709.000

zo 06-04 NED1 Ronde van vlaanderen 717.000

wo 09-04 NED1 Gent-Wevelgem 161.000

zo 13-04 NED1 Paris-Roubaix 796.000

Op Gent-Wevelgem na werden alle koersen vorig jaar beter bekeken dus, maar het weer was ook een stuk slechter volgens mij, bovendien waren de Nederlanders beter op dreef en was Freire fit (zal vast de nodige Rabofans schelen in MSR/Brabantse Pijl)

• Andere Peter

Is er voor zo'n woensdagkoers als Gent-Wevelgem wel eens overwogen om de finish later te maken. Er is, dankzij de zomertijd tot even na achten voldoende licht om te koersen. Starten rond 14:00 uur en finish plannen rond 19:30 uur (dan heb je nog een uurtje uitloop zonder dat je in het donker hoeft te rijden) is misschien een optie. Dan kunnen heel veel mensen de finale zien als net uit hun werk komen. Lijkt mij in alle opzichten gunstig.

• Massimo

Weleens aan de TV-slots gedacht AP? Denk je echt dat de NOS zendtijd gaat krijgen tussen 18.00 en 20.00 voor een koers die toch niet door een Nederlander gewonnen wordt? Voor de Tour misschien, voor een semiklassieker zeker niet.

Zelfs de Belgen gaan er trouwens uit als het 18.00 is geweest, vraag maar aan Thomas Dekker.

• Andere Peter

Tuurlijk, Massimo. Maar ik heb tig zenders! Het hoeft toch niet bij de publieken? Ik denk dat je op Eurosport tussen 18:00 en 19:30 uur meer kijkers zult hebben dan op NOS tussen 16:00 en 17:30 uur, maar misschien vergis ik mij. Ik weet niet of iemand dan nog de produktiekosten voor zijn rekening neemt. Maar in principe: meer kijkers betekent meer financiële armslag. Ik zei ook alleen maar: ‘is dit wel eens overwogen?’ Zo'n Gent-Wevelgem of Grote Scheldeprijs nemen toch steeds verder af in aanzien. Misschien moet men maar eens lef tonen en kijken of dit haalbaar is?

• Blueprint

De Scheldeprijs moeten ze sowieso niet uitzenden. Dit concept van laat koersen/uitzenden zal ongetwijfeld wel eens overwogen zijn, er zullen dan ook wel goede redenen zijn om het niet te doen.

• Massimo

Ik heb ook tig zenders, maar zie toch liever de koers tussen 16.00 en 17.30 finishen. Ik denk dat er nog een ander, praktisch, bezwaar is: denk aan de verslagen van de persconferenties, de interviews, de samenvattingen die voor 21.00 op de diverse sportredacties moeten zijn.

Kan me wel heugen dat de Giro ooit eens begon met een avond-proloog, vrijwel in het donker. Volgens mij won Lancaster toen.

• Andere Peter

Die sportredacties die redden zich wel, lijkt mij. Het is een tendens die je op wel meer plaatsen ziet. Skispringen gebeurt soms ook in het donker. In Melbourne tennissen ze (op de hoofdbaan) tot ruim na middernacht. De proloog van de Tour is ook later dan vroeger. En volgens mij zijn de gewone TdF-etappes enkele jaren geleden ook al verschoven naar een finish in het latere middaguur. Voor iedere zinloze schaatswedstrijd maakt de NOS ruim baan (ik ken de kijkcijfers daarvan niet). Darts op SBS: hele programmering overhoop.

Affijn, ik zou het wel eens een poging waard vinden. Gent-Wevelgem heeft natuurlijk niet zo heel veel te verliezen.

• Mazter

Het blijkt dat je de kijkcijfers niet kent. Hoe zinloos jij het ook mag vinden, anderhalf tot twee en een half miljoen landgenoten denken er anders over. Buiten het voetballen zijn er maar weinig programma's van de omroepen die de 2 miljoen halen, het schaatsen doet het gerust zo'n 15x per jaar, zelfs al is het bijna middernacht. Dan wil je als NOS wel je programma voor omgooien, en toch niet voor het wielrennen waar slechts een bergetappe in de Tour richting de 2 miljoen kan pieken.

• Sjors

Heel leuk, die kijkcijfers van Sporza, maar ze vallen te laag uit. Alle kijkers uit Nederland worden er niet in opgenomen. Hetzelfde geldt voor Belgen die naar de NOS kijken (er moeten Belgische Ducrot-fans zijn, dat kan niet anders :D).

Voor de rest is bijvoorbeeld een Parijs-Roubaix met 738.000 kijkers bij de NOS leuk, maar dat is het gemiddelde van 14:00 tot en met 17:15. Tegen vijfen zal het boven de miljoen zijn geweest.

Daarnaast heeft de NOS te maken met een aantal nadelen, bijvoorbeeld tijdens de Tour. De finish van een vlakke etappe wordt bekeken door gemiddeld 1,1 miljoen mensen, terwijl de aankomst van een bergetappe bekeken wordt door 1,5 miljoen mensen. Dat kunnen er veel meer zijn als:

-De Nederlanders beter gaan presteren (de meest essentiële voorwaarde lijkt me)

-De tijden iets worden opgeschoven, naar 18:30, zodat ook ‘negen tot vijf’ers' de finish kunnen meepakken.

-Elke Nederlander gewoon naar de NOS kijkt. Dit scheelt toch wel zo'n honderdduizend kijkers, denk ik (alleen mensen die meedoen aan een kijkonderzoek, met een kastje, kunnen hier iets aan veranderen).

Kortom, de kijkcijfers van het wielrennen kunnen een stuk hoger worden dan dat ze op dit moment daadwerkelijk zijn, maar dat heeft dus te maken met meerdere factoren. Als Gesink over een jaar in het geel rijdt zal de finish op Alpe d'Huez op de laatste woensdag waarschijnlijk door zo'n 4,5 miljoen mensen bekeken worden.

• Herogewier

Dat zal best wel eens overwogen zijn, maar vaak willen ze rond 4 uur ergens op een plaatselijk parcours zitten wegens de drukte door de week in het verkeer. Alles tussen 4 en 6 afsluiten voor een wielerkoers geeft wel erg veel overlast aan de niet wielerliefhebbers die graag hun hapje thuis willen eten.