Je overschat de kijkers naar Sporza vanuit nederland, de gewone mens zit steevast op de NOS afgestemd.
Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.
Naar overzicht van alle forumsGent-Wevelgem is nu ook weer niet de meest boeiende koers. Waarschijnlijk zal de Waalse Pijl toch iets meer kijkers trekken. Maar op doordeweekse dagen zijn de aantallen nu eenmaal een stuk lager. Daarom zendt de NOS alleen in het week-end wielrennen uit. Uitgezonderd de Tour, die in de vakantieperiode wordt gereden.
Maar voor een perode waarin weinig Nederlandse successen zijn te melden zijn dit toch nog behoorlijke aantallen. Het enige wat inderdaad vooral nu nodig is zijn overwinningen van Nederlandse renners, meedoen in het klassement van grote rondes. Dat zou beslist die cijfers fors omhoog stuwen.
(In een voorgaande slappe periode veroverde Breukink in de Giro de rose trui. Dat had meteen tot gevolg dat de NOS de Giroritten in het weekeinde rechtstreeks uitzond, met plotseling veel meer kijkers).
Daarnaast zou het voor de kijkcijfers goed zijn als er es een paar jaar zonder dopingschandalen gereden zou worden. Juist de grote publiekstrekker, de Tour, is hier al jaren enorm door verpest. Zelfs vorig jaar bleek een hele serie etappewinnaars niet te deugen. Door dat soort zaken haken vooral de iets minder fanatieke wielerfans massaal af.
Er zijn talloze artikelen op het internet dat de kijkcijfers in Nederland niet hebben geleden onder de dopingschandalen, dus waar je dat idee vandaan haalt is me een raadsel. Naar de Tour in 2007 keken bij de NOS gemiddeld 100.000 meer mensen dan die van 2006, maar dat had deels te maken met het slechte weer. Het aantal kijkers steeg zelfs na het uit de Tour halen van Rasmussen. In 2008 daalde het aantal kijkers weer naar niveau 2006, maar het zomerweer was toen ook beter en de Nederlanders waren ontzichtbaar of niet (meer) aanwezig.
Wat de prestaties betreft geef ik je gelijk, het wordt na 4 jaar weer tijd voor een etappe overwinning en het wordt in de komende jaren ook tijd voor een Nederlander in het klassement. Alleen dan komen die kijkcijfers weer omhoog, en niet door een schandaalloze Tour.
Het (grote ?) aantal afhakers vanwege dopingschandalen baseer ik op
- de algemene opinie in Nederland over de wielersport, die door de dopingschandalen duidelijk negatiever is geworden (daarvoor hoef je b.v. alleen maar de reacties op talloze forums van dagbladen etc.etc. te lezen, in tijden dat er weer es wat speelt);
- de reacties is mijn eigen brede kennissenkring. Een heleboel mensen die een aantal jaren geleden nog fanatiek de Tour etc. volgden, en tegenwoordig niet meer kijken.
Ik kan me vergissen, maar ik heb me afgelopen jaren erover verbaasd dat bij mensen die het altijd wel een beetje volgden de prestaties van Dekker, Gesink, Mollema etc. helemaal niet meer aanslaan. “Wielrennen is gewoon een en al bedrog…”
Natuurlijk speelt het zomerweer ook sterk mee.
Wel ik kan jullie vertellen dat zelfs ik als freak aanzienlijk minder kijk sinds alle dopingheisa.
Dit jaar heb ik bijvoorbeeld geen seconde gezien van Milaan-San Remo, Parijs-Nice (jammer), Tirreno, Dwars door Vlaanderen, Harelbeke, De Panne en Schoten (als dat al uitgezonden werd).
Wevelgem heb ik toevallig gezien omdat ik verlof had (en omdat het slecht weer was). Dat vond ik dit jaar trouwens een uiterst boeiende wedstrijd JW, en ik heb de indruk dat dat vaak een zeer boeiende wedstrijd is (denk maar aan Mattan-Flecha).
Anderzijds heb ik voor het eerst (op de PC) naar de Ronde van Baskenland gekeken en dat is mij zeer bevallen.
Nu beginnen eigenlijk de wedstrijden die mij meest boeien, met als absoluut hoogtepunt de Giro, veruit mijn favoriete wedstrijd.
Jullie zien dus dat ik misschien toch niet echt consequent ben, ik kijk minder vanwege de dopingheisa, maar ik kijk wel het liefst naar die wedstrijden waarvan ik denk dat er het meest doping gebruikt wordt: het rondewerk en de heuvelklassiekers.
"Het (grote ?) aantal afhakers vanwege dopingschandalen baseer ik op
- de algemene opinie in Nederland over de wielersport, die door de dopingschandalen duidelijk negatiever is geworden (daarvoor hoef je b.v. alleen maar de reacties op talloze forums van dagbladen etc.etc. te lezen, in tijden dat er weer es wat speelt);
- de reacties is mijn eigen brede kennissenkring. Een heleboel mensen die een aantal jaren geleden nog fanatiek de Tour etc. volgden, en tegenwoordig niet meer kijken. "
JW, hier klopt echt helemaal niets van. Dit wordt al 20 jaar geroepen en er kijken simpelweg elk jaar meer mensen naar de Tour. Ook de mensen in jouw kennissenkring die roepen dat ze niet (meer) kijken zitten natuurlijk gewoon steevast voor de buis…
BTW, ik heb de afgelopen weken zegge en schrijven één oma op de fiets gezien… ;-)
“… Ook de mensen in jouw kennissenkring die roepen dat ze niet (meer) kijken zitten natuurlijk gewoon steevast voor de buis….”??
Was het maar waar, Piet. Zo'n vijf tot tien jaar geleden was het profwielrennen op verjaardagen of feestjes etc. altijd wel een onderwerp dat ter sprake kwam. De laatste jaren, of het nu in mijn vriendenkring, (schoon-)familie of sportclub is, er valt geen woord meer over uit te wisselen. Ze kijken niet meer, ook niet naar topklassiekers of Tour, en zelfs namen als Gesink of Boom zegt de meesten helemaal niks. Gewoon afgehaakt.
En ik kan mij niet voorstellen dat ze daarbij de enige Nederlanders zijn. .
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?