Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Zaak Theo Bos naar de UCI

• Toni

Theo Bos before the UCI Disciplinary Commission

Having examined the report from the President of the Commissaire’s Panel and studied the available TV images following the crash that involved in particular the riders Theo Bos (NED) and Daryl Impey (RSA) during the last stage of the Presidential Cycling Tour (Tour of Turkey), the International Cycling Union (UCI) has decided to refer the matter to its disciplinary Commission.

Indeed, the UCI has deemed that Theo Bos’ behaviour undermined the image, reputation and interests of cycling and of the UCI. In accordance with article 12.1.005 of the UCI Regulations, this infringement is liable to a suspension of 1 to 6 months.

Any such sanction would be added to the technical sanctions delivered by the Commissaire’s Panel directly after the race. In accordance with article 12.1.040 / 10.2.2 of the UCI Regulations, Theo Bos was disqualified and received a fine.

UCI Press Service

• Joske

nou, 6 maanden, als het dat wordt, is het eerste seioen naar de knoppen voor Theo.

Zoals dat nu mss voor Impey is.

• piloot

Als de heli piloot ook niet zijn stuur vast had gehouden dan was het voor Bos anders gelopen, maar de heli piloot hild wel zijn handen op zijn stuur … en Bos deed dit dus niet. ik vind het eigenlijk wel terecht dat Bos er een beste draai om zijn oren krijgt.. want ook Bos weet dat je tijdens de eindsprint je stuur IOOIT mag los laten

laat het recht maat spreken. EN een voorbeeld stellen.

en het was ook nog erg dom om dan te zeggen dat je het niet gedaan hebt!

dat vond de helipiloot ook!

• JW

In mijn ogen wordt Theo Bos nu het slachtoffer van een filmpje dat geen goed beeld geeft van wat er werkelijk gebeurde, en de enorme commotie die hierover is ontstaan (ook met dank aan Armstrong).

Bijzonder triest voor hem. Misschien dat waarnemingen van renners die er vlak achter reden het verhaal duidelijker kunnen maken ?

• Goozzer

Welke waarneming? Dat Bos een gat in duikt dat er niet is, Impey (al dan niet met opzet) bij zijn shirt pakt en dat ze zo beiden ten val komen. Ook al is er totaal geen opzet in het spel (want laten we daar vanuit gaan) dan nog is er sprake van onbesuisd handelen aan de kant van Bos. Hij heeft gewoon een fout gemaakt, waarvoor hij gestraft kan worden.

Je kunt natuurlijk zeggen dat hij het slachtoffer wordt van ‘alle commotie’, maar dat vind ik eerlijk gezegd een non-argument en bovendien getuigen van struisvogelgedrag: als niemand iets ziet (of als we doen alsof we niets gezien hebben) dan is er niets aan de hand…

• avi

geen goed beeld?

Je kon toch duidelijk zien dat hij zijn handen van het stuur nam. Daar begint de fout, want in plaats van zijn handen van het stuur nemen moest hij gewoon remmen. Al kiest hij er voor om zelf de hekken in te rijden, maar je blijft van een ander af! Een schouderduw kan ik me in noodgevallen nog voorstellen, maar that's it.

• zabirskie

Schuldig ja, opzet nee.

UCI dient een voorbeeld te stellen en zal (jammer genoeg) toegeven aan de publieke opinie. Dit over zijn kant laten gaan is nog maar eens bewijs voor de zwakke status van de bond.

Toch lijkt het me sterk dat hij er 6 maanden voor gaat krijgen, maar vrijspraak of geen schorsing is eveneens onwaarschijnlijk. Het zal wel geschikt worden op een maand of 1 á 2, waarmee de meeste betrokkenen wel zullen kunnen leven.

• Geert

vooral als dat in juli is

• gerd

Wat Bos gedaan heeft kan niet zolang wielrennen geen contactsport is.

Of het met opzet gebeurde of niet is niet relevant.

Maar maak mij niet wijs dat hij het niet met opzet deed.

Schorsen zolang Impey buiten strijd is, lijkt mij een rechtvaardige sanctie.

Hij maakt Impey werkonbekwaam en bovendien heeft hij niet echt veel plezier beleeft aan zijn eindoverwinning in Turkije.

• gerd

Vooraleer Merijn zijn banbliksems laat schieten: beleeft moest beleefd zijn…