Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Zaak Theo Bos naar de UCI

• DeRosa

Waar staat dat je het stuur MOET vast blijven houden met beide handen?????

Als het met opzet is gedaan is een straf gerechtvaardigd……een straf die past bij deze al of niet overtreding…..dus geen flauwekul als “voorbeeld stellen”.

Als alle renners een “voorbeeld” moesten stellen voor alle onrecht in het wielrennen dan reden er niet veel renners meer.

• JW

Feit is dat élke leek (zoals o.a. Lance) na het zien van het filmpje er schande van spreekt.

Feit is dat enkele sprinters daar heel anders naar kijken.

Feit is dat het verhaal van Bos zelf een plausibele verklaring geeft van wat er wérkelijk gebeurde.

Waarmee ik niet zeg dat Bos geen enkele blaam treft, maar dat hetgeen hem in de schoenen wordt geschoven kant noch wal raakt.

In heel veel sprints gebeuren onregelmatigheden. Het zou dan goed zijn om elke sprint na afloop te analyseren, en alsnog schuldigen een passende straf op te leggen.

Als hier straffen worden opgelegd zullen die ook moeten gelden voor degenen die Bos dat hek inreden.

• Volger

Ook de organisatie van de Ronde van Turkije zou moeten worden gestraft, als je ziet hoe schots en scheef de hekken waren geplaatst. Terug naar 2.2, zou ik zeggen.

• Proost!

JW schreef:

>

> Feit is dat élke leek (zoals o.a. Lance) na het zien van het

> filmpje er schande van spreekt.

Goed gezien dat Proost! geen leek is.

• Ron Brandsteder

DeRosa, ik weet niet waar het staat, maar het klopt dat een renner zijn stuur vast moet houden met twee handen gedurende de wedstrijd. Ik kan me echter niet herinneren dat een juichende renner (met één of twee armen in de lucht vor de streep) hiervoor is bestraft.

Maar goed, stel je voor dat Impey Bos van de fiets af had getrokken. Dan had Impey van ons natuurlijk NOOIT meer mogen koersen. Toch?

• Andere Peter

Er is niemand van de fiets getrokken. Niemand kan in die houding, fietsend, voldoende op die manier voldoende kracht zetten zonder uit balans te raken (Bos valt pas na contact fiets met Impey).

Het halve peloton beweegt tumultueus, ook al door slecht geplaatste hekken. Bos gaat wel in de fout, maar heeft geen kwade intenties. Bos gaat voor een gat dat er iet is, had moeten remmen. In het gedrang raken de fietsen van Bos en Impey elkaar. Bos raakt hek en fiets van Bos lanceert fiets van Impey als het ware. Haalt hand van stuur om zijn aanwezigheid aan Impey (die de ruimte steeds kleiner maakt door zelf te bewegen naar links) te laten voelen, mar maakt nauwelijks contact.

Heel belangrijk vind ik dat McEwen het opnam voor Bos. Ik acht zijn oordeel hierin waardevoller dan dat van 10 Armstrongs. Maar toegegeven, Bos maakt zker 2 inchattingsfouten door voor dat gat te gaan en door de hand op de rug/zij van Impey te leggen. Gezien de ernst van de val en het vele opgewaaide stof, is een straf misschien wel goed. Zes maanden zou ik veel te zwaar vinden, een maandje doen?

• Blueprint

Was McEwen erbij dan? De enige waarde die de mening van renners heeft, is de waarde van de renners die erbij waren. Die videobeelden geven veel te veel ruimte voor interpretatie. Laten we sowieso het oordeel van de UCI afwachten, die zouden er verstand van moeten hebben.

• Herogewier

Volgens mij was het toch vooral Impey die in een gat ging dat er niet was, Bos zat al in het wiel van de QS man en I|mpey wou daar graag zitten om zijn eindoverwinning veilig te stellen. Dat daarvoor Bos en de andere renner die ook viel uit dat wiel gereden werden en de hekken werden ingeduwd gebeurde eerst en was toch echt de eerste fout. Het afhouden gebeurt pas daarna.

• KANARIE

Het blijft lastig om te zien,maar het ziet er uit als een perfecte gooi bij een koppelkoers,waar Bos die Impey te lang vast houd.Het lijkt alsof de heupen van Impey ook wat aan de hoge kan zitten(schouders).De uci regel is dat je in een sprint beide handen aan het stuur houdt.Daarnaast mag je juichend over de finish komen met 2 handen aan het stuur.Dit gebeurt bijna nooit.Wel zijn er renners voor bestraft in het verleden.Dit was naar aanleiding van een valpartij op de streep door een juichende renner met 2 handen los.

• John Wago

Als dit een perfecte gooi was tijdens een koppelkoers heeft Bos een nieuwe revolutionaire techniek ontdekt, namelijk gooien van de renner VOOR je, In koppelkoersen is er sprake van een gestrekte arm naar achteren en dan kun je een perfecte hefboombeweging maken. Daar is niet veel kracht voor nodig. In het geval van Bos en Impey was een stoot beweging nodig omdat Impey schuin voor Bos reed. En die beweging ook nog eens met een gebogen arm. Onmogelijk. Impey wordt gelanceerd door de fiets van Bos. Omdat Bos al die tijd zijn arm langs het licaam van Impey houdt - dé fout van Bos, dat geef ik toe - lijkt het of Bos een Uzi Mata of iets dergelijks produceert. Dat kan bij die snelheid, in die balans en met die armhouding nooit never nooit nie.

Blijft overeind staan dat Bos in de fout is gegaan. De vraag of dit expres is gebeurd zal ontkennend beantwoord moeten worden, maar ik vrees dat de UCI zich laat meeslepen van de anti Bos-hetze die is ontstaan. Met name nadat sprintleek Amstrong zich met het hele verhaal ging bemoeien.

Volgens mij is trouwens het Engelse commentaar van die idioot bij de beelden voor Bos extra funest. De man schreeuwt wat, ziet volstrekt over het hoofd dat Impey van zijn lijn afwijkt en veroordeelt met zijn gebral Bos al voor er ook maar een stoel aan de groene tafel is aangeschoven.