Er is niemand van de fiets getrokken. Niemand kan in die houding, fietsend, voldoende op die manier voldoende kracht zetten zonder uit balans te raken (Bos valt pas na contact fiets met Impey).
Het halve peloton beweegt tumultueus, ook al door slecht geplaatste hekken. Bos gaat wel in de fout, maar heeft geen kwade intenties. Bos gaat voor een gat dat er iet is, had moeten remmen. In het gedrang raken de fietsen van Bos en Impey elkaar. Bos raakt hek en fiets van Bos lanceert fiets van Impey als het ware. Haalt hand van stuur om zijn aanwezigheid aan Impey (die de ruimte steeds kleiner maakt door zelf te bewegen naar links) te laten voelen, mar maakt nauwelijks contact.
Heel belangrijk vind ik dat McEwen het opnam voor Bos. Ik acht zijn oordeel hierin waardevoller dan dat van 10 Armstrongs. Maar toegegeven, Bos maakt zker 2 inchattingsfouten door voor dat gat te gaan en door de hand op de rug/zij van Impey te leggen. Gezien de ernst van de val en het vele opgewaaide stof, is een straf misschien wel goed. Zes maanden zou ik veel te zwaar vinden, een maandje doen?