Draaf je nu niet een beetje door, Herogewier..?
Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.
Naar overzicht van alle forumsHet was een beetje het verhaal van de klok en de klepel, over Simeoni en Armstrong. Wikipedia geeft uitkomst:
"…Simeoni staat bekend als een ‘rebel’ binnen het peloton. Tijdens zijn eerste ritwinst in de Ronde van Spanje stopte hij vlak voor de finish en liep met zijn fiets in de handen over de finish. Dit deed hij als eerbetoon aan de slachtoffers van 11 september. Later beboette de UCI hem voor dit vergrijp.
Bekender is Simeoni's ruzie met meervoudig Tourwinnaar Lance Armstrong. Simeoni had in het verleden toegegeven behandeld te zijn door de controversiële dopingarts Michele Ferrari, die ook de dokter was van Armstrong. Simeoni werd in 2001 geschorst voor zijn dopinggebruik, en maakte in interviews duidelijk dat Ferrari een verstrekker van doping was aan al zijn cliënten, dus ook aan Lance Armstrong. Armstrong reageerde hierop in Juli 2003 door Simeoni een ‘leugenaar’ te noemen in een interview met de Franse krant Le Monde. Simeoni vatte dit op als laster en daagde Armstrong voor de rechtbank. Hij vroeg een schadevergoeding van 100.000 dollar, welke hij aan een goed doel zou geven.
In de 18e etappe van de Ronde van Frankrijk in 2004 demarreerde Simeoni mee met zes andere renners, die alle geen bedreiging vormden voor de positie van Armstrong in het algemeen klassement. Desalniettemin volgde Armstrong Simeoni, hetgeen het team van Armstrong's rivaal, Jan Ullrich, dwong tot een achtervolging. Deze achtervolging zou niet alleen Armstrong terughalen, maar ook de andere koplopers. De zes renners smeekten Armstrong om naar het peloton af te zakken, maar Armstrong gaf aan dat hij niet zou gaan, behalve als Simeoni zich ook zou laten afzakken. Uiteindelijk gaf Simeoni zich gewonnen, en de twee renners losten.
Twee dagen later was de laatste etappe van de Ronde, die normaal gesproken rustig gereden wordt om de winnaar van de Ronde in het zonnetje te zetten. Maar Simeoni toonde zich spelbreker door telkens aan te vallen, om zo wraak te nemen op hetgeen Armstrong twee dagen eerder deed. Dit lukte hem niet, want elke keer dat hij weg wilde springen zaten Armstrong's ploeggenoten in zijn wiel.
Omdat Simeoni tijdens de Tour van 2004 een getuige was in een strafrechtelijke zaak, dreigden het Italiaanse OM hem te vervolgen voor het intimideren van een belangrijke getuige. In december 2005 gaf Armstrong aan dat hij terecht wilden staan voor het zwartmaken van Simeoni. In april 2006 werd de zaak gesloten..".
Ik geloof ook dat het vanaf dat moment in die 18e etappe was, dat ik een aardige hekel aan Lance begon te krijgen. Jammer dat Simeoni niet mee mag doen.
Zoiets dacht ik ook Herogewier, fijn dat je ff mijn geheugen opfrist. Volgens mij was dat het moment waarop ik partij koos voor de underdog.
De koppige Simeone die dwars tegen alle wetten van het wielerpeloton in ging. Hij was duidelijk de underdog tegen Lance en zijn metgezellen. Ook al zullen er ongetwijfeld meer renners in het peloton sympathie hebben gehad voor de acties van Simeone, de meesten durfden waarschijnlijk niet tegen de wil van Lance in te gaan, wellicht bang om van hun grootste tegenstander een vijand te maken. Net als bijvoorbeeld destijds Basso die dagelijks braaf volgde in het wiel van Lance en hem niet teveel in de weg durfde te leggen.
Mijn voorkeur gaat dat eerder uit naar Simeone, dat doet me denken aan de geweldige wielerverhalen van vroeger waar het ieder voor zich was en God voor ons allen.
“In de 18e etappe van de Ronde van Frankrijk in 2004 demarreerde Simeoni mee met zes andere renners, die alle geen bedreiging vormden voor de positie van Armstrong in het algemeen klassement”
Zo ging het niet helemaal, Simeoni reed een gat van 2 minuten dicht terwijl ze vooraan vol reden om hun voorsprong uit te bouwen en LA in zijn wiel zat. Echt zijn minste actie ooit in een lange reeks van minne acties. Simeoni was destijds dik in orde en had daarvoor ook al bijna een rit gewonnen.
Simeoni is een klasbak die veel meer respect verdient dan hij nu krijgt. Jammer dat hij de Giro niet zal rijden. Had hem graag nog eens zien schitteren.
“Simeoni had in het verleden toegegeven behandeld te zijn door de controversiële dopingarts Michele Ferrari, die ook de dokter was van Armstrong. Simeoni werd in 2001 geschorst voor zijn dopinggebruik, en maakte in interviews duidelijk dat Ferrari een verstrekker van doping was aan al zijn cliënten, dus ook aan Lance Armstrong.”
Je moet wel even volledig zijn: pakhaas en matennaaier Simeoni vertelde dit om strafverlichting te krijgen en echt niet uit liefde voor de wielersport. Deze etterbak dient zo snel mogelijk uit de wielersport verbannen te worden. Bah, wat heb ik een hekel aan die kwal.
Daarom is het ook goed als dopingzondaars niet meer terug in het peloton mogen komen en dan zal je zien dat er ook veel vaker de beerput wordt opengetrokken, want wanneer ze toch al alles verloren hebben kunnen ze ook rustig de rest er bij lappen. Dat is het geen wat wellicht Simeoni altijd dwars heeft gezeten. Tuurlijk ging die praten om zijn eigen hachie te redden. Maar ik blijf me altijd verbazen dat er zoveel renners gewoon hun mond stijf dicht houden en niks verklappen. Of gaan jullie nu zeggen dat enkel de gepakten gebruikten. De Mark Lotzjes en museeuwtjes die helemaal alleen handelend een keertje in de fout gingen, maar waar de rest gewoon allemaal braaf clean rond rijdt.
Sorry ik heb me dag niet geloof ik
De alinea over Armstrong bevreemdt mij. Ik kreeg al meteen argwaan omdat ik enige tijd geleden Armstrong en Simeoni (ik waardeer BEIDEN om hun eigenzinnigheid) tamelijk verrassend en overtuigend vrede heb zien sluiten. HLN is een krant die wel eens wat lucht in een belletje wil blazen. Kritisch lezend bekruipt mij toch het gevoel dat HLN hier een uitspraak van Simeoni uit het verband trekt en de strijd tussen Armstrong en Simeoni graag ziet oplaaien.
Lees maar mee. “In Italië beschouwen sommigen kranten Armstrong als de Messias”, zegt Simeoni. “Wel, als hij een boodschap van verzoening had willen brengen, dat hij er voor gezorgd had dat wij aan de start van de Giro staan.” Doe opmerking dekt absoluut NIET de lading van het commentaar van HLN, “Simeoni vermoedt in de niet-selectie van zijn team de hand van… Lance Armstrong”. Dat zegt Simeoni in elk geval niet in deze quote. Hooguit geeft Simeoni blijk van ergernis over het enthousiasme richting Armstrong en het negeren van de Italiaanse kampioen. Misschien beschikt iemand over andere bronnen die de uitleg van HLN wel bevestigen, dat zou ook kunnen. Maar dit bericht heeft op zichzelf het luchtje van een uitspraak uit het verband trekken…
Volgens mij verdraai je de feiten een beetje Piet. Simeoni heeft alleen gezegd dat hij zijn doping kreeg van Ferrari waar Armstrong toevallig ook klant was (nou ja toevallig). Simeoni heeft nooit iets over Armstrong gezegd. Alleen voelde Armstrong zich natuurlijk wel een beetje in het nauw gedreven. En Armstrong in het nauw maakt hele rare sprongen.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?