Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Astana kan zijn ProTour-licentie verliezen

• Sloper

Eerst Astana-topic zonder inbreng van Gijsje!

• JW

De UCI wilde de kalender aanzienlijk veranderen ten koste van wedstrijden als o.a. de Vuelta. Zoek het nog maar es op als je het vergeten bent.

En wat die Tour betreft: indirect ziet het wielrennen er m.i. wel wat meer voor terug. Denk alleen maar aan de grote exposure, waardoor veel wielerploegen vooral aan de Tour (sponsors) grotendeels hun bestaan danken. (Niet dat ik zo gelukkig ben met die overwaardering van de Tour, maar dat kan ik ook niet helpen).

• Mazter

Ik hoef niks terug te zoeken, want vergeten ben ik het niet. Maar volgens mij ben je de zaken aan het omdraaien.

- Eerst waren er plannen om te internationaliseren,

- toen kwam de Protour (wat nog werd gedoogd door de organisatoren)

- toen kwam de uitbreidingplannen van de Protour, naast de oude koersen

- toen begonnen de grote rondes pas echt moelijk te doen (bang voor hun monopolie positie?) en onstond er een langslepende ruzie

- toen pas kwam de “ultieme dreigmiddel” van de UCI om de nieuwe koersen ten koste van de oude te organiseren (alsof dat ooit zou gaan werken)

Tot zover ik de feiten ken was al het dwarsliggen niet echt nodig. Het ging officieel eigenlijk alleen om een paar wildcardjes en het op eigen houtje weigeren van bepaalde ploegen, zonder zwart op wit regels. Maar waarschijnlijk denk ik er dan te simpel over.

• Goozzer

Dat is, mijns inziens, de juiste volgorde van feiten, Mazter. Het enige dat de UCI aanvankelijk wilde was een sterke (met als basis) ‘Europese kalender’ van topkoersen. En daarvoor achtte zij nodig dat het geld wat eerlijker verdeeld ging worden. Het geld dat de ASO veruit zélf opslokte, en niet zinnens was om af te staan aan anderen. Zoals jij net ook al aangaf dat het wielrennen maar weinig terugziet van deze ASO-opbrengsten… J.C.M. van Sonderen, ‘(Grensoverschrijdende) verliesverrekening', MBB 2005/200.

• Goozzer

Er zat blijkbaar iets anders onder mijn control-v… :+

Het moest dit zijn: “Het grote geld zit trouwens nog altijd bij de Tour, alleen ziet het wielrennen daar weinig tot niks van terug (minder dan 2%).”

• JW

Ik moet er niet aan denken de discussie van vorig jaar over dit onderwerp over te doen. Dan zijn we weken bezig ! :D

Ik kan nu wel weer mijn eigen mening van vorig jaar herhalen, maar dat schiet niet op. Maar het centrale punt was inderdaad heibel over de vraag of een organisator zelf mag bepalen wie er op zijn feestje komen.

Maar dwaalt dit alles niet erg ver af van het onderwerp, dat ik aansneed ? En dat is m.i. het gebrek aan affiniteit tot wielersport/wielercultuur van met veel geld strooiende oliebaronnen en corrupte heersers uit exotische oorden. De gang van zaken bij Astana is m.i. niet iets om blij mee te zijn. Dan toch heel wat liever “gewone” ploegen als Caisse, Liquigas, Rabo, Lotto, om maar wat te noemen. Ook al winnen ze wat minder.

• Pneu Platte

Waarbij Liquigas misschien een slecht voorbeeld is…

• JW

Eh, ja… Die noemde ik bewust omdat ik nog altijd liever zo'n ploeg zie dan het huidige Astana (waarbij het me niet gaat om de renners die daar rijden).

• Andere Peter

Pfff.. dat geld komt er heus wel op het laatste moment. Dit spel hoort gewoon bij de semi-maffiose praktijken. Het is net zoals met de schulden van bv Real Madrid. Op papier allang niet meer solvabel, maar juist wanneer de boel echt dreigt om te vallen, komt er weer een vage investeringsroep die het zaakje overeind houdt. Dat geld komt er, desnoods via een nieuwe sponsor. Ik tip die vent van de FIDE, (wereldschaakorganisatie) die tevens dictator is van het dichtbij Kazachstan gelegen Kalmukkië.

Het laten startenb van Armstrong/Contador cs in de Tour levert zoveel meer op dan het kost, dat dit zonder twijfel altijd rond komt.

• DutchSL

Ipv. Real Madrid steeds als voorbeeld te nemen, kun je je ook eens in de feiten verdiepen.

De vorige keer zouden ze meerdere keren het trainigscomplex hebben verkocht aan de overheid en voor bijna niets weer terug gekocht hebben.. nou dat soort “semi-maffiose” grapjes hebben meerdere Nederlandse clubs uitgevoerd met hun stadions, maar Real zeker niet met het trainingscomplex.. terugkopen gaat vrij lastig als er onmiddelijk vier enorme wolkenkrabbers gebouwd worden en de grootste eigenaren niet de overheid, maar 4 investeringsbedrijven zijn die gewoon geld willen verdienen.

Ze hadden 177 miljoen pond schuld en hebben 290 miljoen pond voor het complex gekregen in 2001. Ze hebben de directe schulden afgelost, de rest herfinancierd en voldoen sindsdien netjes aan alle verplichtingen. Dus ja schuld.. zie het als een hypotheek. Zolang ze de termijnen aflossen is er niets aan de hand, en dat komt wel goed want ze draaien gewoon winst.

Er zijn zat clubs die er erger aan toe zijn, zie bv. dit lijstje

http://www.forbes.com/lists/2008/34/biz_soccer08_Soccer-Team-Valuations_DOV.html