Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Wielrennen in Colombia geen zuivere koffie

• Rudy Tek

Op zich neig ik er naar te zeggen dat arend vwb zijn 1990 verhaal en epo best eens gelijk kan hebben. Ik denk dat de Colombianen in die jaren op het medische vlak best wel eens iets minder ver kunnen zijn geweest dan vooral hun Italiaanse collega's.

Maar arend, laten we eerlijk zijn, dat hebben ze heel erg ruimschoots ingehaald. En ze zijn nog steeds bezig met het maken van die inhaalslag.

En voetbal is heilig in Colombia hoor, en niet alleen bij die 4% van de bevoling.

• arend appelberg

dat maakt heel erg een verschil. jij kent de colombiaanse mentaliteit niet. in colombia heerst een grote cultuur van schaamte. men wil goed gevonden worden en daarom zullen ze nooit doping gebruiken in europa. want als ze daar betrapt worden kunnen ze hun eigen land niet meer veilig in(zelfde geldt voor japan). dan maken ze colombia te schande. in eigen land doping gebruiken is wat anders. dan kijkt de rest van de wereld niet mee. noem het hypocriet maar zo werkt het wel.

• arend appelberg

voetbal is heilig in het noorden van colombia. maar in de andes, waar de meeste colombianen wonen zeker niet. daar is voetbal volksport nummer 1. dat zie je overal in de andes in zuid-amerika, ook in ecuador, bolivia en zelfs peru, chili en argentinie geldt dat.

kijk eens de uitslagan van na 1991 in de europese koersen. zomaar verdwijnen de colombianen van het toneel. dit lag zeker niet aan een gebrek aan talent van mannen als mejia, buenahora, israel ochoa, oliverio rincon, sierra en noem ze maar op. ze gebruikten gewoon geen epo. ook bij andere europese renners zag je dit. lemond en breukink konden niet meer volgen ineens. omdat ze geen epo wilde gebruiken.

die inhaalslag heeft men ook nooit gemaakt. van cera hebben ze daar nog nooit gehoord. en de colombiaanse renners die ooit op epo zijn betrapt zijn op 1 hand te tellen ook in colombia zelf. in europa zal men geen doping durfen te gebruiken omdat dat een nationale ramp zou zijn. stel je eens voor dat soler (voor wie ik mijn hand in het vuur durf te gooien) betrapt zou worden op doping in europa?? hun visitekaartje van hun prachtige land. de gevolgen zouden niet te overzien zijn en daar zijn ze zich zeker van bewust. luister maar eens naar colombiaanse renners als ze iets winnen. ze dragen alles op aan hun land.

• Rudy Tek

“voetbal is heilig in het noorden van colombia. maar in de andes, waar de meeste colombianen wonen zeker niet. daar is voetbal volksport nummer 1. dat zie je overal in de andes in zuid-amerika, ook in ecuador, bolivia en zelfs peru, chili en argentinie geldt dat”.

Had het niet beter kunnen verwoorden arend.

Overigens ben ik best geneigd je serieus te nemen over het wielrennen in Zuid-Amerika voor een gedeelte. Ondanks dat je je verre van objectief opstelt ga ik er maar vanuit dat je toch wel enige kennis van zaken hebt. Dat je jezelf af en toe wat belachelijk maakt doe je volgens mij ook wel een beetje express.

Wat Soler betreft, ik heb eens het genoegen gehad een babbeltje te mogen maken met een Colombiaanse wielrenner. Hij had voor het wielrennen in Colombia geen goed woord over. Als je geen epo gebruikt lachen ze je uit. Maar hij zei wel dat Soler één van de enigen was van wie hij geloofde dat hij geen epo gebruikte. Als hij dat zegt zal het wel zo zijn, want als je een Colombiaanse wielrenner al niet kunt vertrouwen, wie kun je dan nog wel vertrouwen he Arend?

Hij baseerde dit op het feit dat Soler zoek gereden werd in de ronde van Colombia terwijl hij in de Tour goed meekwam. Degenen die in de ronde van Colombia alles aan gort reden konden vervolgens in Europa bij kleine Spaanse amateur ploegjes geen potten breken omdat ze het clean moesten doen. Ook zei hij dat ze in de ronde van Colombia vele malen harder omhoog reden dan in de Tour de France omdat ze in Colombia iets verder durfden te gaan met preparatie.

Ik heb dit trouwens niet gecontroleerd arend, dus je bent welkom om deze theorie te weerleggen.

• arend appelberg

renners van de oude garde in colombia beweren dat renners als baez, ortega, buenahora etc. allemaal vol doping die bergen opknallen. een goed voorbeeld hiervan is martin cochise die een hekel heeft aan botero en talloze andere huidige renners. herrera geld hetzelfde voor. die heeft alleen een goed woord over voor soler. een beetje rancune en afgunst ongetwijfeld. vooral ook omdat martin cochise itt de huidige generaties geen droog brood verdiende met zijn ongelooflijke prestaties.

maar ik durf te beweren dat het epo gebruik in colombia niet erg hoog is en er word ook op gecontroleerd en je krijgt gewoon 2 jaar schorsing zoals libardo nino en castelblanco. wat hij zegt over colombiaanse renners die geen potten konden breken bij spaanse amateurteams klopt niet. ze reden daar zeker clean maar wonnen wel alles. neem carlos ibanez. die gast heeft bijna alles gewonnen in het spaanse circuit wat er maar is. maar als niet-spanjaard prof worden bij een spaans team is vrijwel onmogelijk, alleen andrey amador is dat gelukt. een ander mooi voorbeeld was/is super talent juan carlos lopez marin, reed bij de beloften van saunier duval. won daar alles in spanje en gianetti wilde hem prof maken, maar dit mocht niet van de sponsors, die zagen liever een spanjaard.

daarom dat tot 2 jaar geleden veel colombiaanse talenten ervoor kozen in italie bij de beloftenteams te gaan rijden omdat ze daar ietsje meer een kans kregen zoals infantino en alex cano, die in italie werkelijk bergop alles vernederde en slechts een aanbieding kreeg van 2 kleine italiaanse teams en toen besloot terug naar colombia te keren omdat men daar nu serieus bezig is om met teams naar europa te komen.

soler werd 6e in de ronde van colombia van 2005, dus echt weggereden werd hij niet. hij verloor veel tijd in de tijdrit(waar hij fameus in verbeterd is nu) en won in colombia HEEL VEEL als jongeling. dat klopt dus ook niet vind ik. men riep daar al sinds 2004 dat soler de opvolger van lucho herrera zou gaan worden. men fietst idd harder de bergen op in colombia dan in de tour. maar dat is logisch. in colombia heb je veel betere klimmers. ethiopiers lopen ook europeanen eraf in de marathon. dat is ook geen doping maar dat komt omdat ze ervoor gebouwd zijn. de colombiaanse toprenners komen bijna allemaal uit bogota, paipa, sogamoso, duitama en nog een paar steden die op bijna 3000 meter hoogte liggen. die hebben een fysiek voordeel gewoon.

• gerd

Rudy Tek, ik weet niet of die getuigenis wel zo ernstig te nemen is als de man zegt dat die renners het zonder EPO moeten doen in kleine Spaanse ploegen…ik dacht net dat EPO vooral in Spanje (en zeker niet alleen in het wielrennen) wijd verspreid was…

Verder vind ik Soler, net als de meeste Colombiaanse wielrenners, wel een heel leuke renner.

Ik mis ze een beetje de Colombianen, maar als ik het goed voor heb is er nieuwe sterke lichting in aantocht.

• De tuinman

Ik kan me anders nog een ‘aardige’ tour van Mejia herinneren, minden in het epo-tijdperk. Ook Rincon reed een niet onaardige giro in het hoogtij van het epo-gebruik. Je theorie klopt dus van geen kanten….

• arend appelberg

dat is juist het kenmerk. ze waren enorm wisselvallig. met epo in je lijf gebeurt dat niet.

• arend appelberg

er komt een hele sterke lichting aan jah. de sterkste die ze ooit hebben gehad.

• Lucas

Het kenmerk van EPO gebruik is juist dat je enorm wisselvallig presteert (omdat je dat niet het hele seizoen gebruikt)