Boonen moet buiten de koers lekker doen wat hij niet laten kan. Cocaïne is een ‘upper’ (stemmingsversterkend) die werkt op de heropname van dopamine, waardoor je (tijdelijk) wat meer energie voelt en dingen om je heen interessanter en leuker lijken. Daarnaast heeft coke wat serotinine-effecten (net als XTC), waardoor je icm de dopamine-effecten een soort superioriteitsgevoel over je krijgt. Een uur of 2 na je lijntje is het uitgewerkt en ga je je depressief voelen. Voor effect tijdens de koers moet je dus in de ravitaillering of in je bidon coke hebben, want anders ga je er alleen maar langzamer van fietsen.
Als Boonen niet tijdens de koers, maar 2 weken later op een feestje een lijntje neemt, tjah. Genoeg Vlamingen en ‘Ollanders doen ieder weekend niet anders en Boonen heeft de pech dat ’ie af en toe op doping gecontroleerd wordt. Laat hem lekker z'n feestje vieren. Ik kan me niet voorstellen dat pak ‘m beet Cipollini of Thomas Dekker nooit een lijntje in z’n neus heeft geduwd, alleen hebben zij het geluk daar niet op gecontroleerd te worden. Boonen is er echt geen poot harder van gaan fietsen.
Hoe het zit met coke als maskeringsmiddel weet ik niet zo goed, maar als het bijvoorbeeld eerder gebruik van epo of amfetaminen kan maskeren, ligt het natuurlijk wel anders. Toch vind ik het al met al een nogal overtrokken reactie op een snufje. Cocaïne klinkt heel eng (en is het maatschappelijk gezien ook), maar binnen de context van het wielrennen (dit is ten slotte een wielrenprikbord) zijn er veel ergere dingen te verzinnen.