Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Boonen opnieuw betrapt!

• Lucas

@ Leon

“”Dat is dus ook de reden dat coke WEL verboden is als het bij een controle rondom een koers wordt gevonden, maar NIET als een renner er buiten wedstrijdperiodes op wordt betrapt.

Of denk je dat Boonen eind april een kuurtje ter voorbereiding op de Tour is gestart, en dat maskeert door 3 maals daags een lijntje te snuiven?“”

Zoals ik al aangaf denk ik helemaal niks, ik geef slechts een mogelijkheid weer.

En coke staat juist op de lijst omdat het op korte termijn wel degelijk een prestatie bevorderende werking kan hebben en niet omdat het maskerend zou kunnen werken.

Bij insiders is het echter bekend dat het wel degelijk een maskerende werking kan hebben voor andere dopingproducten. En er zijn genoeg dopingproducten, die gebruikt worden in trainingsopbouw naar een wedstrijdperiode toe. Het verbaast me eigenlijk dat je dat niet weet.

Waarbij nogmaals aangetekend dat ik niet weet of Tom Boonen het ook met die bedoeling heeft gebruikt. Dat weet ik niet, dat weet alleen Tom Boonen zelf.

• Lucas

Je zou beter moeten weten Merijn..

• De Kaasploeg

@zabirskie

Stoppen met een verslaving is een kwestie van wilskracht. Heroine, koffie, sigaretten, crack of alcohol: uiteindelijk is verslaving niets meer of minder dan een gevangenis voor de geest. Welke drug nu het ergste is dondert niet - het blijft een gewoonte, en met gewoontes kun je breken. Als je maar wilt.

Ik denk dat Toni wel een punt heeft als hij opmerkt dat alleen de sterkste schouders de weelde kunnen dragen. Toch was ik in de veronderstelling dat Boonen zijn ‘@!#$, ik ben het boegbeeld van Vlaanderen en my God wat moet ik daarmee’ crisis vorig jaar al had gehad, en ervan had geleerd.

Nu twijfel ik ernstig aan zijn lerend vermogen en professionaliteit. Een Devolder of Gilbert zie ik niet snel coke snuiven om te ontspannen, daar zijn ze niet flamboyant genoeg voor. Misschien dat het karakter van Boonen niet meewerkt, maar daar had ie dan vorig jaar al achter kunnen komen. Nu heb ik geen medelijden meer: Boonen is oud en wijs genoeg om te weten wat wel kan en niet kan. Een ezel stoot zich in het algemeen…

Boonen heeft wat mij betreft zijn tweede kans verprutst. België zal het als het aan mij ligt twee jaar zonder Tommeke moeten stellen.

• snormans

Als hij zo verslaafd is volgens jou PietvZ, dan zou hij toch echt al eerder opnieuw gepakt moeten worden in een jaar tijd. Maar goed, het is voor de mens Boonen wel beter om te stoppen. Maar om nu te spreken over doping en prestatiebevorderende middelen, dat gaat een beetje ver. Want het gaat er bij mij niet in dat je met een lijntje coke harder gaat fietsen.

• Lucas

Inderdaad, normaal valt die eer jou te beurt..

• Cleemputte

Je gaat er niet beter van presteren in de zin dat je ineens meer conditie of kracht hebt, wat je niet in je hebt zul je van coke ook niet plots krijgen. Cocaine verlaagt de psychische weerstand bij het leveren van prestaties.

Daardoor werd het door coureurs lang als ideaal middeltje gezien om wat “goesting” te kweken voor vooral lange trainingen. Als je er in februari voor de zoveelste keer op uit trekt voor een uurtje of zes bij een graad of 3/4, een miezerregentje en een bijtende koude wind, dan doet een vleugje coke wonderen. Een training vliegt voorbij, je zit zonder tegenzin op de velo en de pijn is minder voelbaar (vandaar dat naast de slaven der weg ook een chirurg, politieker of advocaat er wel eens van snoept bij lange, stresserende nachten).

Natuurlijk kun je het ook in een wedstrijd gebruiken, je voelt je een stuk beter, je kunt veel dieper gaan maar het geeft niet plots meer spierkracht, longinhoud of whatsoever, dan dat je van nature bezit. Natuurlijk is het strafbaar en makkelijk detecteerbaar dus wordt het weinig in een wedstrijd gebruikt. Wil je het effect toch in een wedstrijd zien dan kun je hier eens naar een elite z.c. komen kijken en wijs ik u er een paar aan.

Het verhoogt de hartslag, kan psychose veroorzaken, kan mensen over hun grenzen jagen en is daarnaast verslavend, daarom is het goedje ook verboden, niet alleen IN de sport maar ook erbuiten.

Vanwege het fijne gevoel wordt het ook als partydrug gebruikt. Op een feestje een snuifje en je voelt je goed, vergeet je zorgen en danst een gat in de nacht.

Als maskeringsmiddel kan het ook gebruikt worden maar in het verleden werd dit gedaan voor stofjes die heden ten dage wel erg eenvoudig gedetecteerd kunnen worden, daarom faalt m.i. deze optie.

Vraag is waar Tom het voor gebruikt heeft, tijdens een feestje? Of doelbewust als middel tot het verbeteren van de conditie op training? Op zich maakt het antwoord weinig uit, verboden blijft het. Bij het juist antwoorden van de eerste vraag kunnen we zeggen dat Toms beroepsernst en drang tot prestatie te ver doorgeschoten is (zoals bij zovelen de laatste tijd). In zijn zucht naar winst en erkenning heeft hij sportieve lijnen overtreden. Als mens schiet hij te kort, maar als sporter kan ik hem begrijpen, niet waarderen, en dient gestraft te worden.

Als Tom coke gebruikt als feestelement dan schiet de sporter te kort, niet rekening houdend met de sportieve consequenties van zijn daden in ruil voor enkele uurtjes illusionistisch plezier. Het toont de menselijke zwakheden die naar buiten lijken te komen als zware last op jonge schouders drukt. In de wielerwereld dient men niet alleen sterke kuiten te hebben om succesvol te blijven, de schouders moeten dit ook zijn.

Wat zijn intentie tot gebruik ook geweest is, of coke in de privesfeer moet mogen of niet, momenteel mag het niet, niemand was fermer gewaarschuwd dan Tom en dus zit hij fout. Ik ben heel benieuwd naar hoe dit afloopt.

• Noot

Laat die man???

Straks trekt QS de stekker eruit en staan in een keer een man of 40 zonder baan alleen omdat meneer zonodig coke moest snuiven. Een egoistishe zak hooi is het.

• diravi

Ik heb geprobeerd de jaloerse ondertoon te verhullen.

De grootste grap is Boonen trouwens zelf.

• Lucas

:D

• PietvZ

Die prestatiebevordering als gevolg van coke is er wel degelijk, maar zit hem vooral in de wilskracht. Je denkt dat je het kunt en dan kun je het ook. Zoiets. Het is dus wel degelijk doping, maar dan meer voor de geest dan voor het lichaam.