Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Column Thomas Dekker

  • ik

    Column: Plezier in fietsen is weer helemaal terug

    08-05-2009

    LUCCA - Met toch wel wat gemengde gevoelens heb ik de Amstel Gold Race, Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik gereden. Sinds een paar jaar heb ik mijn focus op die drie wedstrijden gelegd, maar dit jaar is er niet helemaal uitgekomen wat ik ervan had verwacht. Dat had zo zijn redenen, aangezien mijn aanloop naar die drie klassiekers niet optimaal is verlopen.

    Door een paar valpartijen eerder dit jaar en ademhalingsproblemen in de aanloop naar het drieluik was ik niet zo goed als ik had willen zijn. Normaal gesproken zou een paar van die tegenslagen niet zo'n groot probleem moeten zijn, maar ik moest natuurlijk al van ver komen. 51 weken geleden heb ik eigenlijk voor het laatst op topniveau gepresteerd.

    Na mijn vertrek bij Rabobank heb ik gewoon niet meer de hardheid in de koers ervaren. Het is me de laatste maanden duidelijk geworden dat het heel veel tijd kost om weer terug op dat niveau te komen. Ik ben er ook nog niet, al ben ik wel op de goede weg. Mijn zeventiende plaats in Luik-Bastenaken-Luik gaf me een tastbaar bewijs dat ik inderdaad weer een paar stappen voorwaarts heb gezet. Maar ook aan mijn optreden in de Amstel Gold Race hield ik best een gevoel over. Daar heb ik nog vlak voor de Cauberg op kop gereden om Ivanov, Kroon en Gesink terug te halen, om zo onze kopman Philippe Gilbert in stelling te brengen. Hij kwam met een vierde plaats nog dicht bij het podium. Het deed me in ieder geval goed dat ik na 250 kilometer nog wat over had om iets extra's voor de ploeg te betekenen.

    Het deed TD goed dat hij na 250km nog wat extra's kon in de Amstel Gold Race. FOTO: Cor Vos

    En in Luik heb ik ook nog gesprint voor die zeventiende plaats. Het is dan ook wel fijn voor mijn vertrouwen om te zien dat ik zelfs de beste Nederlander was. Het is ook prettig voor mij dat Gilbert bij ons in de ploeg zit en ook sterk reed in de maand april. Daardoor kan ik wat meer vanuit de luwte komen. Dat heb ik ook echt nodig, want de overdrive die ik vorig jaar wel had in mijn benen, heb ik dit keer nooit gevoeld.

    Ik ben daarom blij dat ik van mijn ploeg Silence-Lotto de kans krijg het allemaal weer rustig op te bouwen Van onze manager Marc Sergeant kreeg ik ook na Luik een sms'je dat hij tevreden over me was. Zoiets doet me echt goed en geeft me vertrouwen voor de komende periode. Hopelijk kan ik daarin weer een stap extra zetten.

    Ik rijd in de aanloop naar de Tour de France de Ronde van Catalonië, de Ronde van Zwitserland en het NK op de weg nog. Tussen Catalonië en Zwitserland ga ik op hoogtestage met Cadel Evans. Tijdens de Waalse Pijl heb ik met hem op de kamer gelegen. Toen heb ik hem al beter leren kennen. Het is een goeie kerel en ik zie het wel zitten om hem in de Tour bij te staan.

    De ‘overdrive’ van vorig jaar was er nog niet, maar TD voelt zich langzaam groeien naar het oude niveau. FOTO: Cor Vos

    Na alle teleurstellingen van vorig jaar is het sowieso prettig om weer naar de Tour de France toe te werken. Hopelijk heb ik nu alle tegenslagen een beetje gehad en kan ik na de Tour ook nog een goed najaar rijden. In ieder geval heb ik het plezier in het fietsen weer helemaal terug. Zoals ook vandaag. Ben ik in Lucca lekker uren achter elkaar aan het trainen, 26 graden en een zonnetje erbij. Zonder stress, korte mouwtjes en in een korte broek. Op zulke momenten weet ik weer hoe geweldig het is om wielrenner te zijn.

    Bron: http://www.tdmagazine.nl/index.php?product_id=7&nieuws_id=1130

  • Kraus

    Al de kommer en kwel achter de rug. Nu de resultaten graag!

  • ik

    Je ziet wel vaker dat een mager voorjaar een goede voorbereiding op de tour is.

  • Lucas

    Weinig nieuws onder de zon. Afwachten nu maar of hij dit jaar al op zijn oude niveau terug kan komen.

  • Sub Culture

    Hopelijk kan hij nu in alle rust toewerken naar de rittenkoersen.

    Conform zijn talent, zie ik hem in Zwitserland straks wel podium rijden.

  • gerd

    Lotto gaat nog zeer veel plezier beleven aan deze Thoams Dekker, dit jaar al zelfs…go Thomas..go..

    Ik hoop van ganser harte dat hij ook in de TdF eerste nederlander kan zijn…

  • Eindhovuh

    Het zou toch wel fijn zijn als Dekker straks in Zwitserland alweer top 10 kan rijden. Dan hebben we straks 3 Nederlanders om naar uit te kijken in de tour, naast Gesink en ten Dam(ja ik verwacht wat van ten Dam).

  • arend appelberg

    top tien in de ronde van zwitserland vind ik weinig hoopgevend. dat kan christian knees ook. neej winnen. dan is hij er weer.

  • abc

    ik gun het hem van harte, maar iets zegt mij dat hij zijn oude niveau niet meer zal halen…

  • Bart

    Geen woorden maar daden!