Ik was niet eerder op dit forum, maar lezende de discussie wil ik een aantal punten toevoegen:

Het beruchte artikel in de Volkskrant was van Marije Randewijk die doorgaans erg goed is ingevoerd. Zij, en anderen, had het nooit over ‘verdachte’ maar over ‘afwijkende’ bloedwaarden. En dat kan van alles als oorzaak hebben. Wat me echter uit het artikel bij is gebleven is dat er volgens de krant door TD geen medewerking werd verleend aan interne openbaarmaking van medische gegevens waar alle andere renners wel aan zouden hebben voldaan. TD zou dit volgens het artikel stelselmatig hebben genegeerd. Een reden voor Rabo om vertrouwen stilaan te verliezen. TD was al met moeite losgeweekt van zijn Italiaanse vertrouwenspersoon met dubieuze staat van dienst.

Iets anders is dat er opeens bekentenissen komen van Kohl en een andere atlete met beschuldigingen in de richting van hun Oostenrijkse manager. Kohl zegt nu al jaren bezig te zijn met alles wat verboden was, waaronder bloedtransfusies. Vanaf 2005, dus vanaf zijn overstap van RABO continental naar T-Mobile en later Gerolsteiner. Die manager had ook Rasmussen in z’n stal. En ook de nog immer ontkennende Nederlandse topatleet Simon Vroemen. Kohl en z’n manager zijn afkomstig uit Wenen.

Rasmussen werd destijds ook door de Duitse en Oostenrijkse pers gelinkt aan de zogeheten ‘Wiener Blut’ affaire. Daar zouden volgens die pers toen meer Rabo’s bij betrokken zijn (Weening, Mentsjov en Boogerd), nast een trits aan (biathlon)atleten.

Dit is later teruggetrokken, maar dat er geen sprake zou zijn van een ‘smoking gun’ is niet waar. Een Nederlandse reporter berichtte in die tijd dat er in Duitsland talloze media op de hoogte waren maar dat niemand het aandurfde omdat de zaak niet goed genoeg ‘rond’ was te maken. De ARD had destijds een hele redactie op het thema doping zitten en over doping in de biathlon zijn later ook talloze gevallen aangetoond.

Mijn vraag is nu met de affaire rond de manager van Kohl/Rasmussen; Zou die beerput in Wenen, als die er al is, opnieuw worden opengetrokken?