Natuurlijk weet ik dat jij weet dat Gusev niet van Rabo was. Dat is het punt niet. Punt is, dat het heel wel denkbaar is dat Rabo met een eventuele interne dopingkwestie anders zou zijn omgegaan dan met Gusev gebeurde. De situatie van de ploeg was anders.
Er mocht in die fase (kort voor de Tour die de Tour van de Schone Terugkeer moest betekenen) voor Rabo absoluut geen negatieve publiciteit komen op dopinggebied. Het staat aboluut niet vast dat Rabo een bij een interne controle tegen de lamp lopende renner op dat moment publiekelijk kenbaar had gemaakt - sterker nog: ik vind het veel waarschijnlijker dat men zoiets stil zou houden en interne maatregelen zou nemen. Bijvoorbeeld breken met de renner en in het nieuwe seizoen de ploegregels op dit punt fors verscherpen.
Daarom past de theorie van “Wills insider” wel degelijk in het verloop van de hele geschiedenis, zoals JW en Cyclad beamen. Mijn enige punt is, dat jouw verweer niet deugt, in die eerste post, als zou Rabo alles zeker aan de grote klok hebben gehangen. Ik ben daar niet van overtuigd. De volstrekt bewijsloze theorie van Wills insider strookt ook heel goed met een eventuele zwijgplicht en zwijggeld.
Ik ben het wel eens met je woede over het onrecht dat TD op deze wijze wordt aangedaan. Zoiets als wat Will meldt, mag je eigenlijk alleen melden als je meer bewijs hebt.
Nog iets waarschijnlijker is een lichtere versie van wat Wills insider zei. Er was misschien wel een keer iets geks met een bloedwaarde van TD (zoiets werd ook gelekt), maar absoluut onvoldoende om als bewijs voor doping te zien. Wel reden voor de ploeg om TD, net als overigens alle andere renners, steeds scherper te controleren, steeds dichter bij de ploeg te houden, steeds minder speciale trips en voorzieningen te accepteren. Men had de les van 2007 geleerd: je geeft een renner niet enkele weken de kans om ‘van de aardbodem te verdijnen’. Ik geloof dat TD clean was/is! Maar ik geloof ook dat hij dit verscherpte toezicht door de ploegleiding als motie van wantrouwen zag, zoals hij ook liet doorschemeren. Waardoor de breuk snel onvermijdbaar werd.