Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Kohl: 'Ik gebruikte al dope sinds 2005'

• Birillo

Wat een panisch gepraat van de dopinghaters hier op het forum. Het gebruik van doping is niet meer en niet minder dan het gebruik van voor andere mensen legale medicijnen. Maar waar de normale mensen die medicijnen voor hun gezondheid gebruiken, doen topsporters dat om beter te fietsen.

Het gelijkheidsbeginsel dat aan het strafrecht ten grondslag ligt, maakt het natuurlijk volstrekt onmogelijk in dopinggebruik een strafbaar feit te zien. Hooguit in het tuchtrecht van de sport. En dat gebeurt al.

• JW

Inderdaad: de pakkans is de meest bepalende factor voor al of niet gebruiken. Bij een pakkans van bijna 100% zou niemand meer het risico durven nemen.

Of langere schorsingen - waar ik voor ben - het gebruik tegen zouden gaan betwijfel ik ook.

Daar staat tegenover dat toppers - veelverdieners - die betrapt worden wel erg goed wegkomen. Financieel kunnen ze zo'n periode best riant overbruggen - een boek schrijven, wat interviews, wat bijklussen, een sabbatical year etc. -. Ze zijn echter wel verantwoordelijk voor een grote hoeveelheid gedupeerden (van collega's, ploegleiders tot personeel van de ploeg en de sponsor). Daarom ben ik er, zoals nu in Duitsland van de grond komt een groot voorstander van ze laten opdraaien voor de schade (dus civielrechtelijk). Zo'n bedrag kan enorm oplopen, en beantwoordt in elk geval aan het rechtvaardigheidsgevoel van de gedupeerden.

• spoelkeuken

Op zoek naar de lichtpuntjes: Eindelijk een leverancier die gepakt wordt, de mensen op de achtergrond die jongens (en meisjes) die wat zwakjes in de schoenen staan “helpen” om een bepaalde keuze te maken.

Ik hoop op een kettingreactie. En ik vind het bij alle stommiteiten die Kohl begaan heeft wel een plusje. De Omerta is hopelijk verbroken.

• Noot

> Erger nog vind ik Bram Tankink - een beroepssporter die beter

> zou moeten weten -Maar nee hij gaat die Ricco wel 's "even op

> z'n bek slaan". In het achterhoeks klinkt het ook nog 's leuk.

Ik heb Tankink nog nooit achterhoeks horen praten.

• Mazter

Het mes snijdt natuurlijk aan twee kanten, zonder die topper had die ploeg flink minder premies gepakt, misschien zelfs geen bestaansrecht gehad en/of was het budget niet verhoogd door de sponsor waardoor ze allemaal toch zonder werk zaten of flink minder verdienden. De sponsor heeft in de dagen, maanden soms zelfs jaren ervoor publiciteit gepakt dankzij die ene topper en de schade van een negatieve dopinggeval zal ook wel meevallen. Als ik dat al kan verzinnen zal een lepe advocaat van de dopingzondaar dat ook wel.

• derrick

Moet ik nu voor jouw alle betrapten hier gaan intypen?

+ TVM niet betrapt, alleen maar een auto vol met epo gevonden niks aan de hand was voor oma.

Tis nog steeds leuk om te zien maar alle mythes van Mart en Maarten kun je doorprikken met een injectienaald.

• MWF

Voor mij verziekte hij helemaal geen Tour net zo min als Ricco , Schumacher , Vinokourov of wie dan ook dat deed.

Omdat ik een Tour wel leuk vind maar nuchter genoeg ben om het als een enorme bijzaak te beschouwen.

• Andere Peter

MWF, ik respecteer je mening, maar als jij bij de Tour van 2007 geen vervelend gevoel had dan liggen onze meningen te ver uit elkaar om nadere discussie zinvol te maken. Of je nu liberaal of conservatief bent tav doping, pessimist of optimist, realist of naieveling, die Tour had geen climax maar een anti-climax.