Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Joost Posthuma heeft dubbel gevoel ondanks ereplaats in De Panne

• JW

Wat een discussie ! Het lijkt hier wel een interland Nederland - België te gaan worden (wat “wij” natuurlijk altijd winnen omdat we in de meerderheid zijn :D ).

Maar met de term “huilbrigade” voor onze nationale wielertrots gaat Sub een stap te ver ! Voor die benaming (helemaal met Cyclad eens !) komt op dit moment maar één ploeg in aanmerking.

Je hoeft maar een aantal topics terug te kijken om te lezen hoe een van onze gewaardeerde Belgische posters hier meer dan schande sprak over de koersvervalsing, toen die brigade daar het voornaamste slachtoffer van leek te gaan worden. Nu, achteraf gezien, vooral Rabo de dupe is geworden lijkt die verontwaardiging wel heel erg snel vergeten. Korte-termijn geheugen of selectief geheugen ?

België is een prachtig wielerland, met vooral in deze periode veel prachtige koersen. Die we dankzij de Belgische tv ook nog prima kunnen volgen. Nu nog zorgen voor een eerlijk koersverloop, toch wel een heel belangrijke voorwaarde om serieus te worden genomen !

Want de kern van deze hele discussie is toch dat in deze koers dingen zijn gebeurd die echt alle grenzen van sportiviteit overschreden, en de jury dit welbewust oogluikend toeliet.

• IlMario

Leuk die benadrukking:

,,Maar zonder die motor waren die achtervolgers op dat moment helemaal niet meer zo dicht in de buurt geweest. En dan komt de jury mij vertellen dat ik tijdens de tijdrit niet zo dicht achter Joost mag rijden.—-> Let wel, áchter hem.''<—–

Iedere leek denkt hier niet bij verder en zal Rabo steunen in die uitspraak. Voor de kenner is het echter bekend dat de luchtstroom van een persoon of voorwerp ook beter kan worden als er iets kort achter zit. In dit geval de auto, die de “vuile luchtstroom” achter Posthuma vandaan trekt en zo de luchtweerstand verminderd.

Een truuc die Rabobank vaker uithaalt zowel bij de contis als de pro tour. Eindelijk zijn ze er eens voor op de vingers getikt. En ga dan aub. niet de onschuld zitten uithangen, stel watjes!

• Luxembourg

Haha Nanard; schitterende repliek op Sub Culture's rancuneuze uitpraak.

Er is maar een huilbrigade; Quickstep en een huilebalk; Lefevre.

O ja ook Virenque, maar ja die fietste ook bij Lefevre………

• nanard

Als waar is wat jij zegt, kun je als renner voortaan iedere koers beter helemaal vooraan het peloton rijden. Niet één auto vlak achter je om de ‘vuile lucht’ weg te nemen, maar 160 renners breed over de weg. Helemaal geen vuile lucht meer.

Dit is net zo'n fabel als wanneer voetbaltrainers roepen dat het na een rode kaart voor de tegenpartij moeilijker wordt. “Tegen tien man is het moeilijker voetballen”, hoor je dan wel eens. Lariekoek natuurlijk. Vorig jaar zei Ron Jans bij een persconferentie nadat zijn collega van de tegenpartij dat had gezegd: “Als dat waar is, dan start je toch voortaan met tien i.p.v. met elf man?”

Ik zou zeggen, Rabo zondag Flecha van begin tot eind op kop van het peloton. Hij wint afgetekend, want ‘geen vuile lucht’. Misschien ook handig om een renner met pech voortaan niet meer achter de wagen terug naar het peloton te brengen, want dan loop je gevaar op boetes. Nee, erachter gaan rijden. Hij wordt gewoon naar voren geduwd. Nonsens dus.

Trouwens, als het wel zou kloppen, wordt er nog met twee maten gemeten.

• Nonsens

Beste Nanard, nonsens betekend volgens mij niet berustend op enige waarheid.

In dit geval is eer wel een stukje waarheid.

Meerdere onderzoeken hebben het volgende aangetoond.

Als je het energie verbuik van een renner alleen bij een vaste snelheid op 100 stelt blijkt dat wanneer er een renner achter hem gaat rijden bij de zelfde snelheid beide hier voordeel van ondervinden.

De onderzoeken zijn het niet helemaal eens over de mate van voordeel allemaal zijn ze het er wel overeens dat het voordeel van de achterste van de twee groter is.

Het voordeel van de voorste loopt in diverse onderzoeken uiteen, maar lijkt toch ergens tussen de 5 en 10 procent te zijn, dit weegt uiteraard niet op tegen de 30% die de tweede als voordeel zou hebben volgens deze onderzoeken. Kortom de hele dat op kop rijden heeft een voordeel ten opzichte van alleen rijden, maar zeker niet ten opzichte van “in het wiel rijden”. Dus geen nonsens in mijn ogen.

• Siem

Lijkt me vooral een kwestie van veiligheid, wanneer de auto te dicht achter de renner rijdt. Wanneer de renner om welke reden dan ook onderuitgaat (zie hoofdstuk Chris Boardman in de door die Fransman gewonnen proloog in de TdF). Correcte actie van de jury, uiteraard.

• Nonsens

Mijn reactie op dit bericht staat net iets hoger.

Blijft soms lastig voor mij die lay-out van het prikbord

• Goozzer

Deze ‘truc’ heeft niets met Rabo te maken. Alle ploegen proberen dit soort dingen te doen: dat is onderdeel van de sport. Rabo is, in het algemeen, zelfs nog vrij netjes te noemen, denk ik…

De grootste trukendoos hebben m.i. die oude, door de wol geverfde Belgische ploegleiders. Neem zo'n Hilaire Vanderschueren bijvoorbeeld. De beste man weet wellicht niets van de moderne technieken e.d., maar beheerst de ‘oude trucjes van het peloton’ als geen ander…

• nanard

Klinkt allemaal best mogelijk, maar er is geen Belgisch jurylid die daar bij stilstaat, wel bij veiligheidsregels.

Wat in De Panne is gebeurd, was gewoon bedrog. En inderdaad, de Belgische ploegleiders hebben daar een handje in en zijn ook meesters in het spelen van de vermoorde onschuld.

Zag laatst ook Chavanel na een lekke band in, ik dacht Parijs-Nice, hangend aan de ploegleiderswagen worden teruggebracht. Daar kraaide toen merkwaardig genoeg geen haan naar. De Sporza QuickStep-supporters wonden zich wel enorm op. Niet over het flessen van de tent, maar ze waren bang voor boetes…… Toch gek dat die QuickStep-ploegleider niet acher Sylvain is gaan rijden….. ;)

• Kontich en Reet vlakbij

Jongens laat die gefrustreerde belzen maar. Hun enige plezier halen ze uit het wielrennen, waar ze die vlaamse flutkoersjes af en toe nog eens winnen.. Voor de rest is het hele land alleen maar kommer en kwel.