Sorry,JasperK…je vergeet overduidelijk KROON
gr Ton DUK
Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.
Naar overzicht van alle forumsEen hoop boze en verontwaardigde reacties maar Ger heeft gewoon een punt natuurlijk. Het gaat hier puur om de kwalificatie voor het WK. En vorig jaar was het op het randje, een 9de plaats met 13 punten boven de grens. Dit jaar zijn er 8 nieuwe kwalificatiewedstrijden bijgekomen, 3 ervan zijn al bijna puntloos voorbij gegaan. In de 2 grote rondes worden we in alle waarschijnlijk door nr 12 (Amerika met Leipheimer/Armstrong/Vandevelde) en nr 10 (Rusland met Menchov) weggereden. Cavendish lijkt op koers om in zijn eentje meer punten dan alle Nederlanders bij elkaar te pakkken voor Groot Brittanie. Verder moet er nog rekening gehouden worden met het Zweedse duo Larsson/Lokvist. Dit moet hoofdzakelijk allemaal gecompenseerd worden in P-R, W-P en LBL. In het slechtste geval eindigt Nederland dus buiten de top 10 en zijn we aangewezen op de Europe Tour. En als Nederland daar niet bij de eerste 5 eindigen (momenteel 5de, terwijl de rest van Europa nu op stoom begint te komen) lopen ze het risico het WK zelfs met 3 man te beginnen.
Juist Mazter, daarom heb ik ook deze discussie op gang gebracht. En antwoorden als dan hoeven ze ook met 3 man minder op kop te rijden lijkt natuurlijk nergens op. Geef dan helemaal geen reactie. Het punt blijft dus gewoon dat we met een hoop goede (en aankomende) talenten de kans lopen om op het wk met 6 man of zoals Mazter aangeeft misschien zelfs met 3 man uit te komen. Eindconclusie is dan ook. Een rangschikking aan de hand van de Cycling Quotient zou een veel eerlijker beeld geven. Want dan worden ook de prestaties zoals gisteren van Lieuwe Westra, Joost Posthuma en Tom Leezer gewaardeerd. Nu kan een land dat in de Tour Down Under veel punten behaald Nederland afhouden van 9 man, ondanks dat dit land in de breedte veel sterker is. Zo en nu ga ik een stukje wandelen en morgen naar de Hel van het Mergelland.
Ger schreef:
>
> Inderdaad een vergissing van dat puntje van Tom Leezer, dat
> moet Tom Veelers zijn. Hij werd 4e in de 2e etappe van
> Parijs-Nice. En JasperK jij hebt het maar steeds over Gesink
> en Dekker die het laten liggen. We moeten toch niet
> afhankelijk zijn van deze 2 renners als je andere goede
> renners hebt. En je zegt dat Freire, Brown, Nuyens, Cooke en
> Leukemans niets te maken hebben met de slechte positie van de
> Nederlanders op de Landenstand. Natuurlijk wel, want dit kost
> de nederlanders punten die ze eventueel kunnen halen wanneer
> ze niet voor deze kopmannen hoeven te fietsen..
Je snapt het niet helemaal, Ger. Ook al zouden die die andere Nederlanders waar je het over hebt voor eigen kansen moeten rijden, ze hebben niet de kwaliteiten om in de top-10 van Parijs-Nice, Tirreno of Milaan-Sanremo te rijden. Daarvoor moet je momenteel vooral op Gesink, Dekker en wellicht Mollema rekenen.
Bovendien is de puntentelling zodanig, dat een podiumplekje in een etappe ook weinig zoden aan de dijk zet.
Mazter schreef:
>
> In het slechtste geval eindigt Nederland dus buiten de
> top 10 en zijn we aangewezen op de Europe Tour. En als
> Nederland daar niet bij de eerste 5 eindigen (momenteel 5de,
> terwijl de rest van Europa nu op stoom begint te komen)
> lopen ze het risico het WK zelfs met 3 man te beginnen.
Die Europe Tour lijst is wel een geschoonde lijst, daar heb je geen last meer van de landen die top 10 reden in de wereldranking. Dus daar buiten de top 5 eindigen zie ik niet gebeuren.
Top 10 wereldranking wordt heel moeilijk, ik waarschuwde er vorig jaar al voor en werd voor pessimist uitgemaakt. Als Dekker en Rabo een maandje eerder uit elkaar waren gegaan hadden we het toen al niet gehaald.
Maar goed, in de komende week zijn er in theorie een hoop punten te verdienen.
Ger schreef:
>
> Dat is dan jouw mening Leon maar niet de mijne. Jij hebt dan
> ook maar weinig vertrouwen in onze landgenoten. En alle
> punten tellen zeg ik maar. En ik zie nou eenmaal niet in
> waarom meerdere Nederlanders het slechter zouden doen dan
> Brown, Nuyens en Leukemans.
Daar noem je 3 namen… In welke voor die Wereldranking meetellende koersen hebben Nederlanders hun kansen moeten opofferen voor dat trio???
Maar goed, ik zal niet te kneuterig reageren, want met de bedoeling van je posting heb je natuurlijk wel gelijk: die 9 WK-startplekken zijn in gevaar. Er tellen maar een paar handenvol koersen mee voor die WK-tickets, en het zijn meestal de koersen daarbuiten waarin de NL-ers het wel goed doen. En verder is de puntentoekenning door de UCI ook beperkt tot de top-10, zodat prestaties in de breedte worden overklast door eenlingen. Je zag vorig jaar hoe Luxemburg met 3 fatsoenlijke coureurs 9 WK-plaatsen wist binnen te slepen, en ook landen als Noorwegen, Groot-Brittannie en Zweden zouden met 2 grote zeges al een paar grote wielerlanden achter zich kunnen laten.
btw: 't is natuurlijk helemaal vreemd dat sterke prestaties in de laatste 5-6 topkoersen als Vuelta, EnecoTour, Lombardije etc geen enkele betekenis hebben voor de startplekken op een WK. De deadline is 15 augustus, preastaties daarna zouden logischerwijze voor de WK-tickets van een jaar later moeten meetellen, maar dat gebeurt dan weer niet…
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?