Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

UCI Landenstand

• Steffen

Het is raar dat maar zo weinig wedstrijden zoveel invloed hebben op een belangrijke wedstrijd als een WK. Het meest belachelijke hierin is het feit dat de wedstrijden na San Sebastian tot aan het einde van het seizoen nooit meetellen!!

• Mazter

Ergens toch wel logisch, het is al vaak voorgekomen dat renners het ene jaar top zijn en het jaar erna wat minder. Stel je voor, een verdwaalde Sloveen pakt uit met winst in de Eneco Tour, de ronde van Polen en/of de Vuelta met een paar etappe overwinningen, het jaar daarop bakt hij er echter niks van maar zijn de 200+ punten die hij het jaar ervoor heeft gepakt zijn genoeg om de in een vormcrisis verkerende Sloveen met 8 knechtjes naar het WK te sturen. Zit niemand op te wachten denk ik.

Verder valt er ook wel wat te zeggen voor de kwalificatie eisen. Ik zie liever dat een of twee titelkandidaten met 7-8 knechten (hoe zwak die dan ook mogen zijn) van start gaan dan dat er 9 man voor de plekken 10 tot en met 100 van start gaan.

Wat de Nederlanders betreft. De kans bestaat dat Langeveld zondag en de week erna voor Flecha of Nuyens moet knechten of de rest moet afstoppen mochten die sterker blijken. En Leezer, die werd in de Panne 3de, had in Australie waarschijnlijk ook een top 10 klassering kunnen halen in het eindklassement.

• Marcos

Leezer werd toen in de zwaarste rit ook op behoorlijke achterstand gereden toch?

• Leon

Mazter schreef:

>

> Ergens toch wel logisch, het is al vaak voorgekomen dat

> renners het ene jaar top zijn en het jaar erna wat minder.

> Stel je voor, een verdwaalde Sloveen pakt uit met winst in de

> Eneco Tour, de ronde van Polen en/of de Vuelta met een paar

> etappe overwinningen, het jaar daarop bakt hij er echter niks

> van maar zijn de 200+ punten die hij het jaar ervoor heeft

> gepakt zijn genoeg om de in een vormcrisis verkerende Sloveen

> met 8 knechtjes naar het WK te sturen. Zit niemand op te

> wachten denk ik.

Ik zie geen verschil tussen een Sloveen die dit in Eneco/Polen/Vuelta doet of een Sloveen die dit in TDU of Romandie doet. Integendeel zelfs: de ervaring leert dat veel renners ieder jaar ongeveer in dezelfde periode hun piek hebben…

Het lijkt me gewoon veel beter om met een 12-maandenranking te werken, of met een ranking van de afgelopen 2 of 3 jaar.

En nog een punt dat volledig fout geregeld is: je zou kunnen zeggen dat de plaatsing via de Continentale Tour een mooie achtervang is voor wie geen 9 WK-starters via de WorldTour-ranking weet af te dwingen. Maar het stompzinnige aan zo'n Europe Tour is dan weer, dat je als ProTourrenner wel tien Continentale koersen kunt winnen, maar er nog geen punt aan over houdt. Landen met veel subtoppers in ProTourploegen zijn dan dus flink in het nadeel. Gisteren zijn Posthuma en leezer dus heel wat punten misgelopen.

• Andere Peter

Als ze inderdaad zo weinig punten gaan pakken, dan lig ik er niet wakker van dat er maar 6 of 3 man mogen starten in die ene koers. Dan heb je er ook weinig te zoeken.

Naast het bestaande puntensysteem mag van mij ook het presteren op de recente WK's extra zwaar meetellen. Dan beloon je bv een klein land dat het altijd goed deed op een WK. Maak bv een landenklassement op na elke WK, op basis van klasseringen, en geef bv:

de nrs 1 t/m 6 ieder 3 extra startplekken

de nrs 7 t/m 10 ieder 2 extra startplekken

de nrs 11 t/m 14 ieder 1 extra startplek

of zoiets.

• Leon

Andere Peter schreef:

>

> Naast het bestaande puntensysteem mag van mij ook het

> presteren op de recente WK's extra zwaar meetellen. Dan

> beloon je bv een klein land dat het altijd goed deed op een

> WK. Maak bv een landenklassement op na elke WK, op basis van

> klasseringen, en geef bv:

> de nrs 1 t/m 6 ieder 3 extra startplekken

> de nrs 7 t/m 10 ieder 2 extra startplekken

> de nrs 11 t/m 14 ieder 1 extra startplek

> of zoiets.

30 extra starters, dat zal de UCI niet willen denk ik…

Volgens mij is het voldoende om dat WorldTour-klassement gewoon over 2 jaar te berekenen, zodat als een land een slecht half jaar heeft, de schade kan worden opgevangen door de prestaties in het voorgaande jaar.

En als een land dan 2 jaar lang geen fatsoenlijke prestaties heeft afgeleverd in topkoersen, heeft het inderdaad niks met 9 man op een WK te zoeken…

• Andere Peter

30 extra starters? Welnee, dat hoeft niet. Je kunt dit natuurlijk compenseren door met de kaasschaaf 30 plekken weg te halen bij de huidige methode-landenstand. Dan krijg je bv niet meer 9/6/3, maar bijvoorbeeld 7/5/3, 8/5/2, 6/4/3 of verzin maar wat.