Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Topic: Ronde van Vlaanderen

• Marco

Zenon J. schreef:

>

> Hushovd is na de valpartij niet eens meer gefinished en

> afgevoerd naar het ziekenhuis. Iemand meer info hoe het

> ervoor staat?

Er wordt gevreesd voor een polsbreuk :( Erg jammer, hij had de komende anderhalve week nog wel mooie uitslagen kunnen rijden ..

De andere valler Rast lijkt er beter van af te komen.

• Rudy Tek

En volgende week gaat Devolder zich helemaal uit de naad werken voor Boonen, die kan daar ook al bijna niet meer verliezen ben ik bang.

Devolder profiteert natuurlijk prachtig hiervan. Het mooie is dat hij kan blijven gaan en als hij eenmaal de ruimte krijgt zie je hem niet meer terug. Volgens mij zijn er twee renners die kunnen blijven volgen en die keken enkel naar elkaar.

Devolder is eigenlijk een beetje de Hoste van 4 jaar geleden en volgens mij dacht Hoste dat ook toen die wat moest gaan zeggen over de prestatie van Devolder. Mocht Hoste destijds zo'n ploeg hebben gehad had hij minstens één van die drie keer kunnen winnen.

Overigens mochten we nog blij zijn dat op een bepaald moment het peloton nog terug kwam toen de hele QS brigade van voren zat. Chavanel Devolder Boonen Pozzato en ik denk Quinziato en Bandieri hadden op een bepaald moment een behoorlijk gat.

• JW

Je mening over de VRT lijkt me wel erg overdreven negatief, Gerd.

Hun wieleruitzendingen zijn toch in de eerste plaats bedoeld voor de vele Vlaamse wielerfans, dat is primair hun doelgroep, en wat die willen is een enthousiast (en enigszins chauvinistisch) verslag. Soms gaat Wuyts daarin wel erg ver - zoals vandaag - maar Nederlanders die zich daaraan storen kunnen natuurlijk bij de NOS terecht.

Ik ben vandaag ook een paar keer overgestapt, maar ging toch maar weer terug naar VRT omdat die m.i. - tussen alle “enthousiasme” door - gewoon betere info geven. Bovendien hebben ze een motor in de koers, wat vaak wat toevoegt.

En enig chauvinisme is niemand vreemd, denk ik. Waarschijnlijk was ik enthousiaster over de koers geweest als de Raboploeg in de rol van Quickstep had gereden, realiseer ik me. Ik vond het niettemin een mooie koers. Wat er vooral aan ontbrak was spanning in het allerlaatste deel. Waardoor de - verdiende - winnaar al lang van tevoren bekend was. Een bloedstollende finale is altijd leuker. Maar in elk geval was dit een stuk boeiender dan MSR (waar alleen de laatste kilometers het aanzien waard waren).

In het algemeen denk ik dat de verwachtingen voor dit soort topkoersen zo enorm hoog gespannen zijn dat het voor de meesten bijna alleen maar kan tegenvallen. .

• Waarom niet?

IJzersterke winnaar, tegenvallende finale.

Maar kom, je kunt niet alles hebben. Het was op 70 kilometer van de meet al volle bak koers, alle favorieten moesten zich tonen. Dan is het ook logisch dat men in de finale wat gaat stilvallen. De krachten van de moderne renner zijn ook niet meer onuitputbaar.

Het is of het een, of het ander. Verschrikkelijk spannende finale met een saaie aanloop, of andersom. Een combinatie zie je nog maar zelden.

• Abeltje

Veel heldere analyses zij aan zij met bergen onzin. Laat ik nog wat onzin toevoegen.

Laffe honden of rijke renners of?

Vreemdste vind ik de klachten over een te dominant Quick-Step. Het zijn de laffe honden, -met een klein peletonneke van 30 man nog te beroerd zijn om een beetje werk te verzetten-, die deze koers in het slot gooien. Niet Quick-Step.

Of, want de camera zat veelvuldig op de kont van Stijn, er is wel degelijk met 25 man kop-over-kop gereden en was Stijn blijkbaar onmenselijk sterk vandaag. Als je een, de hele dag al in de weer geweest zijnde, Quinziato maar met moeite weet te lossen op de Muur, kun je of concluderen dat de Italiaan ook de dag van zijn leven had en met zijn stomme kop nooit in die eerste kopgroep had moeten gaan zitten of dat Devolder goed was maar niet super.

Wellicht zaten de sterkste renners wel gewoon vooraan. De demarage van Devolder naar Chavanel/Quinziato was geloof ik niet goed in beeld, maar de 30 oliebollen die dat hebben zien gebeuren waren of te dom om te begrijpen dat dit niet reageren niet evident is voor de eigen winstkansen of ze konden niet of ze waren al aan het oefenen voor de laffe honden-rol. Keffend in de aars van Trombone.

Ook Quinziato en Chavanel moeten tenminste zeer goed geweest zijn als je nog kunt demareren terwijl je terug gepakt wordt zonder dat er ook maar een frissere renner volgt. Of had dat iets te maken met: lafheid?

Of er reden heel veel laffe coureurs rond vandaag, bang voor de toorn van Quick-Step, of Lefevere heeft veel moeten telefoneren vanuit de auto of de sterkste reden vooraan. Kiest u maar.

• t Ginneken

Ook ik ergerde me aan de overmacht van QS vandaag. Maar toch ben ik het eens met mathijske, want vooral frusterend was de onmacht van de andere ploegen. Want als Cervelo, Columbia, Rabo, Silence en evt. Saxo als ploeg beter voor de dag komen dan ze vandaag deden, valt er echt wel tegen QS te rijden. Maar die ploegen heb ik geen van alleen vaak vooraan gezien dus werd het een voorspelbare koers met een saaie finale. Overigens wel een prachtprestatie van Devolder, dat moet ik eerlijk toegeven. De sprint die hij plaatste de Eikenmolen op, ik vraag me af wie dat had kunnen bijhouden. Hij wint dus zeker wel terecht.

En wat die VRT betreft, het commentaar was weer vreselijk chauvinistisch, maar ik kon het toch niet afzetten, daarvoor was het weinige commenaar wat ik van de NOS heb gehoord te laag van niveau (flecha aanzien voor Langeveld, sorry hoor, ik snap dat je die jongen graag vooraan ziet maar ze lijken niet echt op elkaar hoor!).

Hel beeld van de dag vond ik toch wel Cancellara die, zonder ketting, de Koppenberg weer afdaalt, zijn ketting terugvindt en die om zijn hals hangt. Prachtig om te zien hoe hij de pijn van zijn mislukte voorjaar draagt, wat een held.

• PietvZ

Een wedstrijd waarin Ajax mee doet is natuurlijk nooit veel soeps… ;-)

Zonder gekheid, voor mij staat een spannende koers niet gelijk aan een mooie koers. Een koers kan ook mooi zijn, omdat er sprake is van bijv. een goede ploegentactiek. En dat was vandaag het geval.

Andersom is er soms sprake van een slechte koers, waarbij grote tactische blunders gemaakt worden, er totaal zinloze aanvallen plaats vinden en een koers daarom ‘spannend’ of ‘enerverend’ gevonden wordt, maar er in werkelijkheid natuurlijk arnoede troef is.

Of zoals bij voetbal wel eens gezegd wordt: een waardeloze wedstrijd, maar de spanning vergoedde nog wat.

Ik vind overigens de vergelijking met Ajax-TOP in zijn geheel niet op gaan. Ajax heeft een budget dat het honderdvoudige van TOP is. Quick Step heeft geen (veel) groter budget dan pakweg Rabobank of Silence-Lotto…

• Andere Peter

Mwoahh, Piet. Quick-Step zet 90% van het budget kwa ploegsamenstelling in op deze 3 weken. Er is geen ploeg die daarbij in de buurt komt en dat maakt Ajax-TOP toch weer wat zinvoller als vergelijking.

Er was gewoon te weinig verrassends. We kregen de meest waarschijnlijke uitkomst, die tot stand kwam op de meest waarschijnlijke manier, die iedereen in grote lijnen had voorzien. Dat doet niets af aan de prestatie van QS of Devolder, maar de meesten van ons kijken liever naar een zinderende finale met constant wisselende kansen en steeds wisselende favorieten die het voortouw nemen, van steed andere ploegen. Zoals op de OS, bv.

Iedereen noemde Chavanel bij voorbaat als de transfer van het jaar. Tsja, de vervelendste transfer van het jaar zullen ze bedoelen. Omdat de dominantie nog verder wordt vergroot. Net alsof kampioen AZ voor 2010 doodleuk Affelay, Suarez, Van Brocnkhorst er effe bijneemt, voor de breedte.

• gerd

Misschien toch nog eens zeggen dat nu blijkt dat deze “matte” wedstrij de op één na snelste Ronde Van Vlaanderen ooit is geweest…

• Mario Aarts

Bij oranje zouden ze fluiten omdat het spel niet om aan te zien was en we niet met grotere cijfers hebben gewonnen.

Dus vertaling naar gister. Hard doorrijden na een heuvel ipv wachten totdag iedereen weer terug komt. En de uitslag had ook 1. Devolder en 2. Boonen moeten zijn.