Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Armstrong vreest voor Tour

• Andere Peter

Het is een plausibel verhaal van Armstrong. Let wel: hij zegt niet met zekerheid dat de ASO/AFLD hem uit de TdF gaan bannen, maar hij geeft aan er rekening mee te houden. ASO stelt zich op het standpunt een hogere lat te mogen aanleggen dan UCI. Niet het bewijs van dopinggebruik, maar zelfs de (in Franse ogen vermeende) schijn van dopingluchtje is dan voldoende voor een startverbod. Het is niet zo moeilijk om de gebeurtenissen van afgelopen weken te interpreteren als een poging om die schijn te creëren, althans in de beeldvorming.

• Andere Peter

Die weerzin tegen dominantie is natuurlijk universeel. Ik vraag mij echter af waarom dat dan bij Armstrong tot een soort persoonlijk geladen weerzin leidt. Bijna iedereen die graag sport volgt, ziet graag strijd, spanning. Bij alle groten was er weerzin tegen die dominantie, voornamelijk tegen het einde van het tijdperk Merckx (stomp Puy-de-Dome), Hinault, Indurain en natuurlijk Armstrong. Je ziet het in alle sporten: Pete Sampras, Roger Federer, Michael Schumacher kregen er ook mee te maken. Ik hoopte ook dat pakweg Beloki het eens zou redden, zeker toen hij in 2003 echt durfde aan te vallen.

In mijn ogen wordt een grote carrière nog iets grootser, als er tegen het einde ook sprake is van een mooie, eerlijke, dramatische nederlaag. Om de heilige weer terug te brengen op Aarde zeg maar. Daarom is de tweestrijd Federer-Nadal mooi (terwijl ik tennis kijken verschrikkelijk vindt). Merckx leed die historische nederlaag. Hinault had een echte opvolger in vooral Lemond (misschien ook Fignon). Een geslagen Indurain op dat podium in Pamplona. De carrière van Armstrong onbeert dat moment (vooralsnog). Ik denk dat mede daardoor ook de soms irrationele weerzin tegen Armstrong wat langer heeft aangehouden.

En vooral daarvoor is het uniek dat hij zo'n comeback maakt en wil deelnemen aan de TdF, open staat voor de mogelijkheid te verliezen. Ik hoop dus dat hij nog 3 keer de TdF rijdt, een keertje podium, een keertje 8e, een keertje 35e als wegkapitein. Probeer je Merckx voor te stellen in de TdF van 1980, Hinault in die van 1990 (Indurain brak door), Indurain in 1999 (Armstrongs eerste). Juist die anachronismen, juist de botsing tussen de verschillende tijdperken, markeren de historiek.

• Andere Peter

Proost, het hele wielrennen is een propagandamachine. Ik vind het prima dat Armstrong/Bruyneel hier strijdbaarheid tonen, zelfredzaamheid ontwikkeld hebben en zich niet alles laten welgevallen. Is dat agressief? Ik zou eerder het woord assertief gebruiken. In de publiciteit bestrijden enerzijds de ASO/AFLD anderzijds Armstrong/Bruyneel elkaar met gelijke middelen, daar is wel een soort evenwicht. Deze kwestie is aan Franse zijde gestart dmv een tamelijk suggestief lek. Armstrong/Bruyneel verweren zich ertegen en nemen, door schade en schande wijs geworden, inderdaad alvast een voorschot op vermoedelijke nieuwe aantijgingen. Ze zijn nu eenmaal de types niet om lijdzaam toe te zien en af te wachten.

• Goozzer

De belangen van ASO en AFLD lopen, zeker na het aan de macht komen van zoonlief Amaury, niet bepaald synchroon meer. ASO zit er echt niet op te wachten een ‘wereldster’ als Armstrong uit een commercieel evenement als de Tour te weren, zeker niet met een halfzacht excuus. Dat staat gelijk aan zelfmoord, iets waarvoor - de ook nog eens in de VS opgeleide - Jean-Etienne Amaury toch te intelligent, danwel commercieel is. Ik neem toch aan dat hij geld verdienen verkiest boven eventuele chauvinistische onderbuikgevoelens…

• Andere Peter

Minus de t in “ik vindt”

Allemachtig ik ben nog niet wakker blijkbaar…

• Andere Peter

Ik hoop dat je gelijk hebt, Goozzer. Het zou gezond zijn. Maar ik houd nog even 2008 in mijn achterhoofd toen ze ook doodleuk de grootste ster van dat moment, Contador, weerden. Voorlopig is het inderdaad AFLD die de strijd lijkt aan te gaan met Astana en niet ASO.

• Goozzer

Kan de beste overkoen, AP :+

"Juist die anachronismen, juist de botsing tussen de verschillende tijdperken, markeren de historiek.''

Juist daarom is het ook zo belangrijk (en mooi) dat Armstrong nu terugkomt. Dan kan een tijdperk (gevolgd door een paar, door dopingschandalen, vertroebelde jaren, waardoor een hele generatie in een keer, al dan niet definitief, is weggevaagd: Ullrich, Basso, Mancebo, Rasmussen etc.) worden afgesloten en kunnen de talenten van nu in een juist perspectief worden geplaatst…

• merijntje mortirolo

En toch ben ik er niet uit wat ik een mooiere afsluiting van zijn carrière zou vinden: de Tour nooit meer rijden, omdat de Fransen hem dat verbieden,

of

de Tour wél rijden en er op elke heuvel finaal afgepierd worden door Contador, Evans, Gesink, Cunego…

Vind denk ik het eerste scenario ietsjes komischer dan het tweede.

• Goozzer

Contador is een ster, maar is vertegenwoordigd, commercieel gezien (zeker toen niet, na zijn dubbel in 2008 is de situatie voor 2009 natuurlijk weer gewijzigd) natuurlijk nog geen 10% van de waarde van Armstrong. Armstrong is er zo'n beetje in zijn eentje verantwoordelijk voor dat de Tour tot ver buiten in Europa grote bekendheid verwierf. De kijkcijfers en opbrengsten zijn nooit zo hoog geweest als tijdens de periode Armstrong. Met de VS werd een grote markt aangeboord, er werd een voedingsbodem gelegd voor een mooie koers als de Tour of California - die dit jaar, met de terugkeer van Armstrong, helemaal tot ontbolstering kwam.

Kijk naar het enthousiasme dat Armstrong loswekt, op verschillende continenten, bij het grote publiek. Armstrong uitsluiten van de Tour, is echt niet in het belang van een commercieel bedrijf als ASO. ASO verdient het geld al lang niet meer in Frankrijk. In Frankrijk is het wielrennen een sport aan het infuus, een buitenlands infuus.

Het AFLD heeft hele andere belangen. Zij moeten het hebben van overheidssubsidies, waarvoor zij moeten presteren, zich onderscheiden. Lucas merkt terecht op dat de antidopinginstanties een ‘industrie op zich’ zijn geworden. Het is gewoon big business. Hoe meer je er pakt, hoe groter deel van de subsidiekoek je krijgt. Armstrong zou een hoofdprijs zijn, vooral ook publicitair gezien. Dat moet toch lekker onderhandelen zijn, als je bij het verantwoordelijke ministerie (of een andere betalende partij) om extra geld vraagt…

• Andere Peter

In het 2e scenario neemt hij een helpersrol aan. Ik vind niets komisch aan het 1e scenario. Ik hoop dat ale (niet-betrapte) goede renners starten in de TdF. En dan heb ik niet zo'n voorkeur wie er wint. Moge de beste winnen. Ik heb wel een voorkeur voor een spannende, historische, dramatische krachtmeting tussen groten. Daarvoor zijn meer scenario's denkbaar mèt Armstrong, dan zonder.