Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Parijs-Roubaix

• Sub Culture

Bwah Devolder heeft er 2 keer wel voordeel bij gehad dat hij met een Boonen in de ploeg reed bij het consolideren van zijn 2 RVV zeges.

Maar de manier waarop hij die beiden won, wijst toch ook op een enorme klasse.

• merijntje mortirolo

Tsja, net als jij heb ik nogal last van 'mood swings': tot aan vorig jaar zag ik Devolder graag rijden, maar de afgelopen twee seizoenen voel ik een soort van afkeer…

Die kerel is beresterk, maar ik ‘héb het’ gewoon niet meer voorrum…

• Goozzer

Vind je, Merijn? Ik vond dat laatst vrij goed uitgelegd bij, ik geloof, Belgasport in een overigens mooie documentaire over ‘De Leeuw van Vlaanderen’. Museeuw was die dag veruit het sterkst van de drie, wat ook werd toegegeven door alle betrokkenen. Hij had beide heren kunnen lossen, waar en wanneer hij dat gewild zou hebben. Alleen die lekke band die hij kreeg - waardoor zijn ploegmaats dus inderdaad op hem wachtten - vertekende de boel nogal. Volgens mij was het dus vooral een ongelukkige samenloop van omstandigheden..

• Goozzer

Ik snap wat je bedoelt, merijn, ik heb precies hetzelfde probleem…

Natuurlijk is Devolder een steengoed renner en is hij beresterk, maar het moet ook niet overdreven worden. Twee jaar achter elkaar heeft hij toch vooral ook kunnen profiteren van Boonen.Boonen hield de achtervolgers in de houtgreep en de koers kwam zelden of nooit écht tot ontploffing; wat tegensputterende eenmansacties daargelaten…

• merijntje mortirolo

Het feit dat Museeuw de overwinning binnenhaalde is minder erg dan de overheersing van die ploeg. Wat dat betreft schreef ik het net wat verkeerd op.

De koers zelf vond ik onbevredigend, dat Museeuw won was inderdaad niet meer dan logisch.

(jezus kerristus: dat is alweer 13 jaar geleden… ik kan het me @!#$ nog herinneren als gister: mijn opa leefde nog (een paar maanden) en ik keek de koers samen met een groot gedeelte van de familie, daar wij allen samen waren om… ehmm Pasen te vieren? (Geen idee.) Mijn opa was verwonderd dat ik de namen van al die renners eerder op kon noemen dan de commentator (Smeets neem ik aan, waar mijn oma trouwens een grote hekel aan had, omdat hij rolstoelbasketbal geen sport vond. Mijn oma vond dat juist meer sport, want “die lange mannen leggen die bal er toch zo in?!” Hilarisch die oma van mij, jammer dat ze dood is. Wel een raar mens trouwens, zo had ze ook een hekel aan Cruyff, omdat die ‘hun hebben’ zei. En dat terwijl mijn oma altijd ‘groter als’ zei… (Hee, dwaal ik af?…))

Maar goed: Parijs Roubaix doet de tong los komen, dat kunnen we wel concluderen…

• Lodjan

'Ik begrijp de meisjes die vallen voor Stijn'

Tamara Planckaert, de vrouw achter Stijn Devolder, cijfert zichzelf volledig weg

'Shit, hij valt aan', dacht Tamara Planckaert toen ze haar vriend Stijn Devolder tijdens de Ronde van Vlaanderen zag wegrijden. Het leven van een koersvrouw is pure stress. Zondag krijgt ze ook nog Parijs-Roubaix op haar bord.

'Ja hallo zeg, proficiat met je overwinning. Ge hebt mij doen schrikken, zulle ', zei Tamara Planckaert nadat Stijn voor de tweede keer op rij de Ronde van Vlaanderen had gewonnen. Al twaalf jaar geliefden, inmiddels ouders van Femke en Jodi. En al twaalf jaar echte tegenpolen. Zij praat honderduit, serveert taart en vult met haar warme lach het hele huis. Stijn zwijgt en stampt liever keihard op zijn pedalen.

Hij is gaan trainen als Tamara ons binnenlaat. ‘Alweer weg. Voor Parijs-Roubaix. Altijd gefocust, altijd. De koers is zijn leven’, glimlacht ze. Het leven zoals het is ten huize Devolder. Hij koerst, zij doet de rest.

Dat is toch om gek te worden als je ziet dat je man op weg is naar zijn tweede overwinning?

Tamara Planckaert : ‘ Jongske , ongelooflijk. Ik zat hier thuis met mijn moeder, onze kinderen en mijn vader en zijn vriendin naar de tv te kijken. Ja, mijn ouders zijn gescheiden, maar ze schieten nog goed op met elkaar. De koers heeft hen allemaal samengebracht. Ze zijn zulke hevige supporters van Stijn dat ze hun twistpunten vergeten. Wel, wij zitten hier allemaal samen, en dan ontsnapt hij. Ik kijk direct naar mijn vader: Shit, hij valt aan. Is het niet te vroeg? Nee, het was niet te vroeg. En dan rijdt hij over die streep. We hebben hier met zijn allen zitten huilen. Alle stress viel van ons af.’

Is er dan nog gezelligheid in huis, de dagen voor zo'n belangrijke koers?

'Nu meer, omdat hij ontspannen naar Parijs-Roubaix kan gaan. Maar voor de Ronde was er niet veel gezelligheid in huis. Hij was in zichzelf gekeerd, zat niet goed in zijn vel. Die druk, hé. Ik probeer hem dan niet op de zenuwen te werken. Femke had de windpokken. Ik zeg dan wel dat ze ziek is, maar niet te veel. Hij moet zich dan vooral op die koers focussen.'

Dan mag je ook niet wriemelen in bed. Hij moet goed slapen.

'Zot. Ik mag wel bewegen, hoor. Als ik niet mag bewegen, dan moet hij mij maar buitengooien.' (schaterlacht) Als zo'n man zich elke dag zes tot zeven uur te pletter traint en alles geeft, heeft hij dan nog zin 's avonds?

'Coureurs hebben een hoog libido, dat is toch bekend? (giert het uit) Bij Stijn is dat toch zo.'

Een hele dag op zo'n zadel is toch niet bevorderlijk?

'Daar zoekt hij wel een uitweg voor. Dat lukt wonderwel.' (Komt niet meer bij van het lachen) Volgens een Quick Step-marketeer is het imago van Tom Boonen ‘sexy en wild’. Het imago van jouw vriend staat voor ‘degelijkheid’.

'Degelijk? Stijn is een man op wie je kunt rekenen. Maar Stijn is ook sexy en wild, hoor. Hij is een combinatie van de twee. Stille waters, diepe gronden.' (alweer hilariteit alom) Het lijkt me nochtans niet altijd makkelijk om met een wielrenner samen te zijn. Vooral niet met twee kindjes.

'Dat is waar. Hij is vaak weg. Het seizoen en de voorbereiding duren lang, hé. Van half december tot half oktober zit hij op de fiets. Ik kan dus nooit eens met hem en de kindjes een dagje naar Plopsaland gaan. Ook op familiefeesten zit ik daar in mijn eentje. En als hij naar de Ronde van Frankrijk moet, is hij drie weken weg. Ik voel me vaak eenzaam. Mensen zien dat we een mooie villa aan het bouwen zijn, maar ze zien niet hoe hard het soms is. Ik zit ‘s avonds misschien wel in een duurdere zetel, maar ik zit wel alleen, hé. Soms zie ik mensen denken: Ze is weer aan het klagen . Ik heb het gevoel dat ik nooit mag klagen. Maar ik denk niet dat iedereen mijn leven zou kunnen leiden.’

Word jij nooit knettergek van al dat wielrennen?

(twinkelende oogjes) ‘Ik ben er zelf bezeten van. Weet je dat Stijn altijd speciaal voor de Ronde van Vlaanderen een nieuwe koersoutfit aandoet? Hij doet dat uit respect voor die koers. En ik heb ook nieuwe kleren gekocht, ook uit respect.’

Is Stijn binnen?

'Nee dat zou ik niet zeggen. Het is waar dat Stijn goed geld verdient en dat we ons nu een mooier huis kunnen permitteren en ook al eens dure kleren kunnen kopen. Maar hij is niet binnen. Nog niet. Als hij nog wat blijft koersen, dan misschien wel. Maar ik ben iemand die met de voetjes op de grond blijft. Dit huis was gewoon wat te klein geworden voor onze kindjes en nu kan mijn moeder hier komen wonen. Dan heb ik ze nog dicht bij me. Het huis hier recht tegenover ons was voor haar te groot geworden en wij hebben het gekocht, met nog wat land erbij.'

Wil Stijn geen sportwagen zoals Tom Boonen?

'Stijn zou dat wel willen, het is zijn jongensdroom. Toch wil ik eerst dat het huis afbetaald is. Later zullen we er misschien eentje kopen. En eerlijk is eerlijk, ik wil daar ook wel mee rondrijden. Maar wat iedereen vergeet: hij moet er elke dag keihard voor werken en er ligt heel veel druk op zijn schouders.'

Vind je het niet vervelend dat Tom Boonen als dé ster wordt beschouwd, terwijl je man zich toch ook al bewezen heeft?

'Nee, Tom staat toch nog een trapje hoger. Laat Stijn maar in de luwte staan. Dan kan hij zich op zijn gemak voorbereiden.'

Stijn is geen grote prater.

'Hij kan slecht over gevoelens praten. Zegt niet snel: Ik zie je graag . Terwijl ik dat van de daken zou schreeuwen. Hij zegt altijd: Als ge nu nog niet weet dat ik u graag zie, dan zult ge het nooit weten . Mij vastpakken doet hij ook niet vlug. Maar hij vergeet mijn verjaardag niet en met Valentijn kreeg ik een mooi horloge.'

Heeft hij veel aanbidsters?

'Je merkt dat iedereen hem wil vastklampen als hij gewonnen heeft. Toen we vorige zondag in het supporterslokaal aankwamen, werd Stijn echt overladen met zoenen. Ik kreeg ook veel zoenen, hoor. En pinten over mijn hoofd. Veel van die supporters hebben de hele dag gedronken en zwaaien dan met hun pint. Voor je het weet, ben je kletsnat. Ach, ik gun Stijn die vrouwelijke aandacht. Vroeger was ik jaloerser, nu wil ik hem zoveel mogelijk zien winnen. Ik begrijp die meisjes wel. Ik vind hem ook heel knap. Vooral zijn blauwe ogen en zijn torso zijn mooi. Op zijn buik zie je elk spiertje liggen.'

Jij bent ook veel vermagerd.

'Ja, vijftien kilo. Na de geboorte van Jody was ik dik. Stijn gaf me dan wel eens een steek onder water. Dat ik toch wat mocht vermageren. Hij had gelijk, hij heeft me zo niet leren kennen. Ik jog nu en let op mijn voeding. Als het lichaam van je vent messcherp is, wil je dat je er zelf ook goed uitziet.'

Ga je soms uit?

'Eigenlijk nooit. Ik heb ook niet veel vriendinnen, uitgezonderd mijn kapster. Af en toe sms ik ook de vrouwen van Leif Hoste en Wouter Weylandt als het koersseizoen begint. Dan weet ik dat ook zij weer alleen zullen zitten. Maar echt afspreken doen we zelden. Gelukkig heb ik mijn moeder. Zij woont hier recht tegenover ons en slaapt altijd bij ons als Stijn er niet is. Ik denk soms aan die voetbalvrouwen die met hun man helemaal alleen in het buitenland zitten. Iedereen denkt dat zij het makkelijk moeten hebben met al die luxe, maar die eenzaamheid is verschrikkelijk.'

Je werkte vroeger als bejaardenverzorgster. Zou je niet weer willen gaan werken?

'Ik mis mijn collega's wel. Ik zie altijd dezelfde mensen. Mijn wereld is klein geworden, maar ik wil het toch zo lang mogelijk houden zoals het nu is. Een carrière zegt mij niets. Ik ben wel gelukkig en trots op Stijn. Ik krijg veel van hem, mag doen en laten wat ik wil, maar ik doe ook heel veel voor hem.'

Lotte Debrouwere

• Lodjan

11/04/2009

Cancellara kende nog maar weinig geluk dit seizoen.

© BELGA

Extra

POLL: Wie wint Parijs-Roubaix 2009?

10. Fabian Cancellara

9. Greg VAN AVERMAET

8. Thor Hushovd

7. Filippo POZZATO

6. Martijn MAASKANT

5. Leif HOSTE

4. George HINCAPIE

3. Stijn DEVOLDER

2. Juan Antonio FLECHA

1. Tom BOONEN

Ex-winnaar Cancellara is het grote vraagteken

Ziekte, een val op training, een tante die overleed, een gebroken ketting in de Ronde en een lekke band in Gent-Wevelgem, het zat Fabian Cancellara in 2009 nog niet mee.

Het is niet het voorjaar van Olympisch tijdritkampioen Fabian Cancellara. De 28-jarige Zwitser kreeg de voorbije twee maanden al meer pech te verduren dan in zijn eerste acht profjaren samen. ‘Ik moet nu door deze moeilijke momenten’, zucht Cancellara, die na morgen een mentale rustpauze inlast en naar de Giro toewerkt. ‘Roubaix wordt de laatste kans om mijn voorseizoen toch een beetje kleur te geven. Het heeft trouwens geen zin om in het verleden te kijken. Anders blijf ik me slecht voelen. Ik kan alleen mijn best doen. Shit happens in life . Ooit komt er een einde aan die shit.’

Geen enkele referentie kan Spartacus in 2009 voorlopig voorleggen, zijn proloogzege in Californië niet meegerekend. ‘Ik weet het’, geeft Cancellara toe. ‘Ik had niet de ideale voorbereiding. Daarom weet ik ook niet of ik in Roubaix zal meespelen. Ik start alleszins om te winnen maar ik weet niet of dat realistisch is. Ik voel wel dat de conditie beter en beter wordt. De weersvoorspellingen zijn ook gunstig. Het zal een meer tactische koers zijn en dat zal me in de huidige omstandigheden beter liggen.’

Vorige zondag - net voor de start van de Ronde - gaf Saxo Bank-ploegarts Joost De Maeseneer ons zijn favoriet voor die dag: Fabian Cancellara. ‘In de Settimana Coppa e Bartali speelde hij met de pedalen’, liet De Maeseneer weten. ‘En na een van de ritten trainde hij nog bij tot 250 kilometer. Vandaag zal hij zich al tonen en in Roubaix doet hij mee voor de knikkers.’

Toen we er Cancellara gisteren tijdens de persconferentie in het Kortrijkse Parkhotel mee confronteerden, keek hij alsof hij net op heterdaad betrapt was. Alles in functie van Roubaix? (grinnikend) ‘Dat zullen we zondag wel zien.’

Tom Vandenbussche

• Goozzer

:D

De totale overheersing van de ‘Lefevereploegen’ in de kasseiklassiekers is inderdaad verdomde irritant, en leidt niet zelden tot tegenvallende of zelfs onbevredigende koers. Laten we hopen dat het morgen niet weer van ‘dat’ is…

• Lodjan

8. Thor Hushovd

Ploeg : Cervélo

Leeftijd : 31

Beste prestatie : 9de in 2005

'Het terrrein van zondag moet me perfect liggen. Meer nog dan dat van de Ronde, waar ik desondanks meesprintte voor de derde plaats, tot ik ten val kwam. Ik hoop dat mijn kwetsuren me in Parijs-Roubaix geen parten meer spelen.'

In tegenstelling tot zijn meeste ploegmaats heeft de Noor het beste nog niet gehad in deze lentecampagne en gaat het met zijn conditiecurve nog niet bergaf

Hushovd raakte bij een valpartij in de jongste Ronde gekwetst aan de pols. Niet ideaal, met bijna 53 km kasseien voor de boeg.

7. Filippo POZZATO

Ploeg: Katyusha

Leeftijd: 27 jaar

Beste resultaat: 15de in 2006

'De Ronde van Vlaanderen is de koers van mijn dromen maar ik heb altijd gezegd dat ik de grote conditie wilde houden tot en met Roubaix. Zodus… Wat me vorige zondag niet lukte, valt nu misschien wel in de plooi.'

De Italiaan zal wel op revanchegedachten broeden na een grotendeels mislukte Ronde van Vlaanderen, waarin hij nooit zijn ding kon doen.

Voor deze mooie jongen lijkt de Hel niet echt zijn ding. Is zwak omringd en zal geen spatje vrijheid krijgen van Quick Step nadat hij onrust probeerde te stoken tussen Boonen en Devolder.

6. Martijn MAASKANT

Ploeg: Garmin-Chipotle

Leeftijd : 25 jaar

Beste resultaat: 4de in 2008

'In de finale van de Ronde ging het altijd maar beter, hoewel ik me na 180 kilometer even slecht voelde. Dat is een goed teken voor de Hel waar ik wil tonen dat ik op termijn een kandidaat-winnaar ben. Na Meerbeke deed ik het rustig aan om fris in Compiègne te verschijnen.'

Bewees in de Ronde met een vierde plaats dat vorig jaar geen toevalstreffer was. Kan bij zijn Amerikaanse ploeg eigen gang gaan.

Mist op deze leeftijd precies nog dat tikje kracht om de groten te volgen bij dé aanval van de dag.

5. Leif HOSTE

Ploeg: Silence-Lotto

Leeftijd: 31

Beste resultaat: 6de in 2008

'Het maakt me niet uit of ik favoriet ben of niet. Ik doe wat ik moet doen. ‘t Is raar, maar blijkbaar mag ik geen natte Parijs-Roubaix meemaken. Een extra zware koers zou nochtans in mijn voordeel zijn.’

Parijs-Roubaix lijkt perfect op tijd te komen voor Hoste, die lang sukkelde met de gezondheid maar nu blijkbaar zijn beste conditie te pakken heeft.

Het geluk lachte de West-Vlaming nog nooit toe in de Hel, waar hij een vlag in het achterwiel kreeg, een borstbeen brak en gediskwalificeerd werd omdat hij een gesloten slagboom negeerde.

4. George HINCAPIE

Ploeg : Team Columbia

Leeftijd : 35 jaar

Beste resultaten : 2de in 2005

Net als elk jaar denk ik al maanden enkel maar aan deze koers die in mijn thuisland Amerika na de Tour de France de populairste wegrace is. Ik heb mijn job nooit liever gedaan dan nu. Misschien omdat het einde van mijn profcarrière stilaan wenkt. Ik heb het ideale lichaam voor de kasseien.'

Hij heeft een abonnement op een plaats in de toptien van Roubaix. De Amerikaan heeft ervaring zat met zeven plaatsen in de topnegen.

Hincapie is absoluut geen winnaar. Er loopt altijd wel iets fout. Moet alleen aankomen.

3. Stijn DEVOLDER

Ploeg: Quick Step

Leeftijd: 29 jaar

Beste resultaat: 7de in 2008

'Mijn conditie is misschien zelfs nog beter dan vorige week. Uiteraard wil ik winnen. Als je weet dat het kan zou je gewoon dom zijn om er niet voor te gaan. We zullen koersen als ploeg en op het einde komt de sterkste toch automatisch naar voor.'

Na de Ronde van Vlaanderen kan hij ontspannen koersen, maar heeft zich ook nu weer zwaar gefocust. Wil met een dubbel geschiedenis schrijven.

Werkt voor Quick Step dat zowel een voordeel als een nadeel is. Kan met Tom Boonen en Sylvain Chavanel op zijn beurt in de tang zitten.

2. Juan Antonio FLECHA

Ploeg: Rabobank

Leeftijd: 31

Beste resultaat : 3de in 2005

'Als ik wakker lig van twee koersen, dan moeten dat de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix zijn. Waarom stapte ik als Spanjaard anders over naar het Nederlandse Rabobank? Daar delen ze tenminste mijn passie en verklaren ze me niet voor gek.'

Flecha kwam enorm sterk voor de dag in de Ronde van Vlaanderen, waar alleen brute pech hem van een betere uitslag hield. Hij is verzot op de Hel.

De Spanjaard is helaas geen koele killer. Afwerken is er zelden bij, zoals blijkt uit zijn erelijst, die vooral ereplaatsen toont.

1. Tom BOONEN

Ploeg: Quick Step

Leeftijd: 28

Beste resultaat: 1ste in 2005 en 2008

'Ik heb een goed gevoel. Met minder dan een overwinning kan ik moeilijk tevreden zijn, zonder dat te misgunnen aan een ploeggenoot. Van tweedracht is geen sprake. We zijn gewoon gezond ambitieus.'

Boonen beschikt over de nodige paardenkracht voor een ruige wedstrijd als deze, die hij niet toevallig al twee keer won.

Wie wil met een snelle man als Boonen naar de velodroom? Op veel medewerking zal hij niet moeten rekenen, maar gelukkig hoeft dat ook niet altijd.

• Lodjan

Alle ogen op Quick Step

Boonen dit keer, weer Devolder, of Chavanel als derde hond?

Mag Stijn Devolder zondag nog eens zijn duivels ontbinden of krijgt Tom Boonen dit keer de eerste keuze? De vraag houdt op de vooravond van Parijs-Roubaix niet alleen de wielerliefhebber bezig, maar interesseert ook de concurrentie.

De naweeën van de Ronde van Vlaanderen werden nog altijd niet geklasseerd. Integendeel. Ze zijn springlevend en worden zondag in de achterzak mee genomen naar de start van Parijs-Roubaix, aan het monumentale paleis van Compiègne. Vooral de uitlatingen van Filippo Pozzato zinderen na, ook al heet het in de volgwagen van Quick Step dat er niks is doorgedrongen. Hoe zo, Boonen woest omdat Devolder er vandoor ging zonder voorafgaande permissie? Er was echter genoeg rook om te mogen vermoeden dat het ook een beetje smeulde. Boonen en Devolder zijn wijs genoeg om niet met getrokken messen tegenover mekaar te staan en we moeten niet leuteren over ruzie in het kamp van het duo Lefevere-Peeters. Dat zal zich wel weer presenteren als onwrikbaar blok in een wedstrijd die hen ligt als geen andere. Ze hebben bovendien ook Sylvain Chavanel, la machine . Die vroeg zelf om mee te mogen naar de Hel, als beloning voor zijn titanenwerk in de Ronde. Hoe meer troeven, hoe meer vreugd. Dat geldt in Parijs-Roubaix nog meer dan elders. Je weet maar nooit dat er eentje uitgeteld wordt door fatale materiaalpech of een lelijke val. Een kopman op overschot heet dan absoluut geen luxe.

Gedragslijnen

Na vorige zondag ligt dat toch iets minder eenvoudig. Binnenskamers zullen ongetwijfeld duidelijke gedragslijnen zijn getrokken, waar de diverse tenoren zich aan te houden hebben. Ze zullen niet los worden gelaten met een simpele doe wel en zie niet om . Naast de wielerliefhebber zou ook de concurrentie van de Quick Step-armada wel eens willen weten wat dat precies inhoudt. Wie màg en wie mag niét? Na de parcoursverkenning van gisteren vertelden zowel Devolder als Boonen dat ze wilden winnen. Nogal wiedes, als je daar een halve winter mee bezig bent geweest. Manager Lefevere zette er zelfs drie op een rij, met ook Chavanel als aas. Dat zijn er dus al drie die tuk zijn op succes en wel eens met argusogen naar de ander zullen kijken. Met tweedracht heeft dat allemaal niks te zien. Met pokeren zoveel te meer. Wat moet Boonen doen als ook hij een kroon op zijn voorjaar wil? Zijn eigen koers rijden met het gevaar dat die dekselse Devolder hem weer zo vast zet als een moer? Of maken dat hij zelf eerst weg is? Rapper ook dan Chavanel, een man met lange adem die pas zijn eigen kwaliteiten ontdekt.

Uiteraard zijn er nog andere favorieten en sterke blokken op pad in de Hel, te beginnen met die van Silence-Lotto en Team Columbia. En wat hebben die heerlijke woelwaters van Cervelo nog in petto? Gaan zij de koers opnieuw open rammen, zoals zij dat deden in de Ronde en Gent-Wevelgem?