Nou, waarschijnlijk ‘waarder’ dan wat een toevallig voorbijkomende zich kenner noemende bezoeker van de Hel van het Mergelland beweert, llijkt me.
Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.
Naar overzicht van alle forumsOfficieel zijn er 5 klassiekers. De eerder genoemden dus, te weten Milaan - San Remo, Rondevan Vlaanderen, Parijs-Roubaix, Luik-Bastenaken-Luik en Ronde van Lombardije.
Dit is puur op de oudheid samengesteld, ‘klassiek’ dus.
Wat belangrijker is is wat jij zelf vindt. Ik vind de Amstel Gold Race ook een klassieker, maar ik ben pas 19, dus voor mij is die wedstrijd er altijd geweest.
In het buitenland wordt de Amstel Gold Race steeds populairder, doordat hij steeds volwassener en ouder wordt. De laatste jaren winnen er alleen maar grote namen, en dat komt de naam van zo'n wedstrijd gewoon ten goeden.
Prima topic, dat helaas zoekt naar iets wat niet universeel te beantwoorden is.
Wedstrijden ontwikkelen zich in de loop der jaren. Ooit was Bordeaux - Parijs een van de belangrijkste wedstrijden in het jaar. Daar staat tegenover dat er gelukkig ook soms nieuwe juweeltjes ontstaan, zoals de Monte Paschi Eroica. Het zou toch jammer zijn als we deze prachtkoers pas in 2055 een klassieker mogen noemen?
Als je jaarlijks bv een top-40 zou samenstellen, dan zou je steeds behoorlijke verschuivingen zien. Henninger Turm, Parijs-Brussel en Gent-Wevelgem waren (naar mijn volstrekt subjectieve gevoel) vroeger groter dan nu. E3-prijs groeit daarentegen in aanzien. Gold Race en San Sebastian toch ook wel, heel gestaag. Misschien is dat een aardige vraagstelling: wat zijn de 3 wedstrijden die in de ogen van individuele prikkers de laatste jaren in waarde het meest zijn toegenomen en welke wedstrijden zijn het meest in waarde afgenomen?
De mondialisering behoort natuurlijk met zich mee te brengen dat ook exotische landen de kans krijgen om een ‘klassieker’ te ontwikkelen. Dat blijkt voor rondjes als Tour Down Under, California, Qatar, Langkawi iets gemakkelijker dan voor eendaagsen. In ieder geval, niets ligt vast. En dan nog: als je het in België vraagt, dan kom je tot een compleet andere top-40 dan wanneer je het in Spanje vraagt.
Onze menselijke behoefte om dit te ordenen kan hier moeilijk mee omgaan.
Als je het over ‘groeiers’ hebt, dan staat de Tour of California natuurlijk met stip op een. Verder heeft men het altijd over de grote publieke belangstelling in met name Vlaanderen. Als je het mij vraagt doet een AGR hier met het jaar minder voor onder; ook dit wordt meer en meer een serieus volksfeest, zie daarvoor ook het topic hier iets boven, waar wordt gesteld dat de AGR verantwoordelijk is voor een omzet van € 16 miljoen. Dat zegt m.i. genoeg.
Volgens mij heeft ook de Touraankomst in Valkenburg 2006 nóg een extra impuls aan de groei van AGR gegeven; een enorme massa mensen was daar toen op de been…
Beperkend tot eendagswedstrijden zijn naar mijn mening in de laatste jaren in aanzien gestegen:
- AGR: stapje voor stapje steeds een fraaier deelnemersveld met de laatste 5, 6 jaar zelfs vrijwel geheel de internationaal top - zo goed als gelijk aan die van LBL . Daarnaast gunstiger in de kalender komen te liggen (mooi tussen Vlaamse en Waalse wedstrijden) en finish op de Cauberg.
- Harelbeke-E3-prijs. Tot niet zo lang terug een RVV-voorbereidingkoersje die vaak nog gemeden werd ook doordat de Brabantse Pijl een dag later belangrijker gevonden werd (bijvoorbeeld een RVV-coryfee als van Hooydonk ging naar de BP, terwijl de RVV-favorieten nu naar Harelbeke gaan). Het is nu een prijs op zich geworden waarin de RVV-favorieten zich echt geven - ook omdat deze RVV-favorieten de driedaagde van de Panne steeds meer mijden of daarin alleen wat meepeddelen.
- Lombardije: altijd een van de echte klassiekers, maar tot circa 15 jaar terug wel erg vaak gemeden door vele toppers aan het einde van het seizoen - zeker door niet-Italianen. Maar heeft door verplaatsting van het WK aan interesse bij renners en volgers gewonnen omdat door dat WK naar de periode eind september en oktober meer gepiekt wordt.
Gezakt zijn:
- Gent Wevelgem: ooit de herkansing van RVV, nu meer een opvuller tussen RVV en PR. Komt mede door de negatieve berichten (vallen op Kemmel, wedstrijd beinvloeding door motoren). Belangrijkste devaluatie is gekomen doordat de wedstrijd verplicht tot maximaal 200 km moest worden ingekort en daardoor lichter geworden en veelal op sprints eindigend.
- Parijs - Brussel: nooit een echte klassiekertopper natuurlijk, maar is nu een tussendoortje geworden.
- Henninger Turm (of hoe dat ding nu ook heten mag): streed lange tijd met AGR om de belangrijkste na-LBL ‘voorjaarsklassieker’ en telde (voor mij althans) lang asl afsluiter van het klassieke voorjaar. Door de verplaatsing van AGR sluit nu LBL het af. De klimmertiepes die nog wat over hebben gaan naar Romandie, de rest gaat met vakantie. Naar de HT op 1 mei gaan dan nog handvol toppers aangevuld met renners bij wie het klassieke voorjaar niet gebracht had wat ze hoopten.
(dit jaar begint Lars Boom er zijn wegcampagne, dat maakt het voor Nederlandse fans voor een keertje weer wat meer interessant ;-) )
Hel van het Mergelland is ook gestegen !!!
Moest gezegd :p
Wat de Tour en Le Cauberg betreft, die heuvel en de AGR kan weer een mooie impuls krijgen want de Vuelta trekt er op 1 september twee keer overheen, ook een keer over de Redoute trouwens, en ook over de Loorberg en dat dingetje tussen Noorbeek en Slenaken, Bemelerberg, en wat nog, de Cote de Trintelen???
Tour de France was het Volksfeest op de Cauberg nog een stuk groter dan met de Amstel (geloof ik, want met de Amstel ben ik pas na 15.00 in Valkenburg als ik uitgefietst ben), stond het Grendelplein echt heen en weer te deinen, dacht ik dat Oranje daar een EK-wedstrijd moest spelen (wel, in de richting van)…
Ja Maastrichtse volkszanger Frans Theunisz had er zelfs een speciaal nummer voor, De Tour moet over de Cauberg zong ie daar midden in Valkeberg…
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?