Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

" Er schort iets aan de Gold Race"

• Berend Botje

Theoretisch zou een Nederlandse journalist net zo'n pulpstukje kunnen schrijven over dat hij blij is dat die Vlaamse koersen voorbij zijn die het allemaal moeten hebben van die paar heuveltjes rond Oudenaarde

• Frank

Bladvulling

• Massimo

Eens met Leon. De Amstel leeft zeker in Spanje en Italië, misschien nog wel meer dan de RvV. Het is ook niet voor niets dat de AGR-organisatie jaren hoopte op een winnaar uit één van die landen. Dat de Vlamingen het niets vinden komt wellicht omdat ze er geen favorieten bij hebben rijden.

• hinault

Is één journalist die dat artikel heeft geschreven. Best niet veralgemenen.

• merijntje mortirolo

Waar ter wereld zo een koers nu wel of niet leeft interesseert me geen hol. Wat anderen ervan vinden ook niet, eigenlijk. Mijn beleving van de koers verandert niet door de beleving van anderen.

Edoch, als die man zegt dat het een koers is waarin het normaal gesproken pas losbarst op de Eyserbosweg, heeftie groot gelijk. Maar goed, ik vind het toch ieder jaar weer een mooie koers, dat zal dit jaar vast niet veranderen.

Sanremo is ook een afwachtingskoers (en die is de laatste jaren zelfs ‘gedegradeerd’ tot ‘massaprintkoers’), maar dat wil niet zeggen dat je er geen mooie beleving bij kunt hebben.

tIs een opiniestuk waarin een enkle journalist zijn mening geeft, prima toch? Jammer dat ‘wij’ dan vervolgens al die Vlamingen over één kam moeten gaan scheren…

• Keuteberg

De koers leeft wel degelijk, en heeft ook een eigen karakter. En als ik op andere wielerfora kijk, dan, zoals Leon het al zegt, dan is de AGR echt wel wat waard bij de wielerfans en kijken ze er ook na uit.

Trouwens, als het hem zo niet kan boeien, dan kijk dan niet.

• Massimo

Kom nou, ieder jaar komen deze geluiden uit het Vlaamse. Kan me zelfs herinneren dat Wuyts eens tegen de Gold Race fulmineerde als zijnde nep-klassieker. In het wielerjaaroverzicht van Sporza werd de race afgedaan met het noemen van de winnnaar, Dwars door Vlaanderen kreeg zelfs meer aandacht.

• klaas

Ach, de Amstel Gold Race is niet de grootste koers van het jaar, maar wij Nederlanders leven dan ook niet in de veronderstelling dat onze koers de grootste van het jaar zijn. Aan hoogmissen doen wij sinds de jaren '50 ook niet meer. Dat probleem hebben ze in Vlaanderen wel, waar de meeste vinden dat de Ronde net zo grootst is als San Remo, Luik of Roubaix. Al mogen ze van mij, als ze daar hun plezier uit halen. Het blijft de Vlaamse feestdag natuurlijk, hun Elfstedentocht of Cup final.

We moeten niet vergeten dat de ronde tot de jaren ‘80 ook altijd een soort en met van wannebe klassieker is geweest, op zoek naar nog gekkere hellingen om maar wat allure en afscheiding te krijgen. Nog niet zolang geleden reed men nog een criterium in Meerbeke voor er echt werd gefinished. De nieuwe generatie Vlaamse wielerjournalisten doen of de Ronde zo oud als Rome is of zoveel traditie heeft als Wimbledon, de iets oudere generatie weet wel beter. Ik heb op dat vlak Marc Uyterhoeve een aantal jaar geleden een mooie analyse horen geven over de Ronde van Vlaanderen. Het is helaas zo dat de gouden jaren ’90 van de Ronde al bijna 10 jaar voorbij zijn. De ronde wordt weer steeds meer een Vlaams onderonsje, zoals het tot 1980 was.

Die dip van veel Vlamingen ligt hem er vooral in, nadat ze zich 3 weken tot een groots wielerland hebben gewaand ze ieder jaar met hun neus op de harde feiten worden gedrukt dat ze niet meespelen in de koersen waar veel meer wereldtoppers starten dan in hun eigen koersen. Het is als PSV supporter er achter komen dat kampioen van Nederland niet veel voorsteld als je de eerste ronde van de CL er kansloos uitligt. Het is echter zo dat een groot deel van de echte Vlaamse wielerliefhebbers dat feit wel onderkent en daarom ook van deze koersen kan genieten. Het Carrefour volk zullen we hierdoor alleen niet zien in de Amstel Gold Race.

Dat gedoe over het gevaarlijke is ook zo flauw. Sinds Priem niet meer achter het stuur zit zijn er al geen valpartijen met invloed geweest in de AGR. In de ronde daarentegen zijn al heel wat seizoenen beëindigd de laatste jaren.

• hugo

Tja lastig…..

Aan de ene kant zeg ik, slechter dan de rvv van dit jaar kan de koers aankmende zondag niet worden….

Maar aan de andere kant, Als een gemiddelde Nederlandse coureur mag kiezen welke koers die wil winnen, of vlaanderen of agr, kiest die denk ik toch voor rvv..

• aartstyle

AGR is een prachtige koers. De koers met z'n vele bochten en klimmetjes. Daar kan de WP toch niet aan tippen als koers (en zeker niet omdat de WP op woensdag gereden wordt). Het lijkt of de koers vrij lang gesloten is omdat het peleton bij elkaar blijft door de korte klimmetjes en er dus weinig verschil wordt gemaakt. Maar 80% kan geen boe of bah meer zeggen voordat uberhaupt de eyserbosweg is begonnen.

Wat misschien nog wat meer spektakel op zou leveren is om het drieluik gulpenerberg-kruisberg -eyserbosweg (en eventueel nog fromberg) ook in de 2e lus te rijden. Kijk naar de ronde van vlaanderen waar de koppenberg en patersberg ook al ver voor de finisch een belangrijk punt zijn. In L-B-L heb je dat ook min of meer ook met de stockeu etc. Wat ook zou kunnen is om dat stuk door Maastricht af te snijden in de laatste 70 kilometer.

1 ding is zeker. Ik zit weer voor de buis zondag (helaas moet ik in de ochtend voetballen anders was ik zeker ter plekke gaan kijken)